رفتن به محتوای اصلی

گوگل: آثار هنری مهمترین موزه‌های جهان را از نزدیک تماشا کنید!
04.02.2011 - 17:10

 

 

آثار هنری را از این‌جا از نزدیک تماشاکنید!

آثار نقاشی در سایت "پروژه هنر" (آرت پراجکت) به یاری تکنولوژی پیشرفته با کیفیت تصویری بسیار بالا (از ۷ تا ۱۴ میلیارد پیکسل) تهیه شده است، به گونه‌ای که کاربران می‌توانند به شکلی بی سابقه جزئیات یک تابلوی نقاشی را ببینند.

وضوح و شفافیت تصاویر به حدی بالاست که بیننده می‌تواند اجزای ریز هر نگاره، مانند جامه افراد یا خطوط قلم مو را با دقتی به مراتب بیشتر از چشم غیرمسلح مشاهده کند.

به نظر هنرشناسان تکنیک تازه‌ای که در بازنمایی تابلوها به کار رفته، انقلابی در "صنعت هنر" به شمار می‌رود.

در گذشته‌ای نه چندان دور تنها کارشناسان امکان داشتند که اجزای یک تصویر را درشت کنند تا بتوانند ابعاد و لایه‌های پنهان تابلو را بررسی کنند.

در تکوین این پروژه ۱۷ موزه معروف جهان از شهرهای فلورانس، برلین، واشینگتن، لندن، مادرید، پراگ، پاریس، آمستردام، سن پترزبورگ و مسکو شرکت کرده‌اند.

در مجموع ۴۸۶ اثر هنری فراهم آمده است که کاربر می‌تواند با کلیک ماوس، به دیدن تک‌تک آثار برود و برخی از آنها را تا ریزترین جزئیات بزرگ کند.

در این سرویس جدید از جمله آثاری از ونسان وان گوگ، رامبرانت، بلینی، ورمیر، رنوار، انگر و استادان دیگری قابل دسترس است.

"موزه مجازی" برای مناطق دور

گوگل گفته است که "پروژه هنر" توسط آن دسته از کارکنان این مؤسسه شکل گرفته که خود دوستدار هنر هستند و از وقت آزاد خود برای تکمیل این سرویس استفاده کرده‌اند.

هدف آنها این است که کاربران اینترنت، به ویژه در مناطق دورافتاده که به موزه‌های بزرگ جهان راهی ندارند، بتوانند به صورت مجازی به گالری‌ها یا تالارهای موزه‌های مهم جهان وارد شوند و دستاوردهای مهم تاریخ هنر را با بهترین کیفیت تماشا کنند.

به نظر گوگل "موزه مجازی" نمی‌تواند جای دیدار از موزه‌ها را بگیرد، اما بی‌تردید علاقه و توجه به هنر را افزایش می‌دهد و در درازمدت عده بیشتری را به دیدار از موزه‌های هنری ترغیب خواهد کرد.

با استفاده از سایت "پروژه هنر" کاربران می‌توانند کلکسیون‌های هنری خود را تشکیل دهند و برای هر تابلو توضیحات دلخواه خود را وارد کنند.

بخشی از "پروژه هنر" با سرویس مناظر خیابانی (Google Street View) تکمیل شده است که به یاری آن کاربر می‌تواند موقعیت و محیط پیرامون یک موزه را نیز تماشا کند.

شرکت گوگل "سرویس مناظر خیابانی" را سال گذشته راه انداخت که به کاربران اینترنت اجازه می‌دهد برخی از شهرهای جهان تا جزئیات سطح خیابان‌ها را تماشا کنند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.