رفتن به محتوای اصلی

مبارزات زنان عرب علیه رژیم های دیکتاتوری
04.02.2011 - 13:10

١٤ بهمن ١٣٨٩

زنان مصر از سویی دارای مقامات بالا در شرکت‌ها هستند، استاد دانشگاه اند و از نظر قانون کار به خوبی تحت پوشش اند، اما از دیگر سو، در زمینه‌هایی مانند طلاق، وراثت و حق سرپرستی کودکان از حقوق برابر با مردان برخوردار نیستند.

شهرزادنیوز: شمار زنانی که در کشورهای عربی علیه رژیم‌های دیکتاتوری به مبارزه برخاسته‌اند، آشکارا افزایش یافته است. آن ها در تظاهرات یا در تبلیغات از طریق تویتر و فیسبوک نقش فعالی دارند.

به گزارش پاسکال وبر، گزارشگر تلویزیون سوئیس از قاهره، حضور مردان در درگیری های خشونت آمیز و زنان در مبارزات مسالمت آمیز، چشمگیر است. در تظاهرات ها زنان از پیر و جوان، با یا بی روسری، دیده می شوند.

به گفته هدا صلاح، استاد مصری علوم سیاسی در دانشگاه فرانکفورت، این مبارزه نه مبارزه زنان علیه مردان، بلکه مبارزه برای دمکراسی است. زنان مصر همواره در مبارزات شرکت داشته اند، از جمله در زمان انفلاب علیه بریتانیایی ها در اوایل قرن بیستم.

واقعیت این است که زنان مصر از سویی دارای مقامات بالا در شرکت‌ها هستند، استاد دانشگاه اند و از نظر قانون کار به خوبی تحت پوشش اند، اما از دیگر سو، در زمینه‌هایی مانند طلاق، وراثت و حق سرپرستی کودکان از حقوق برابر با مردان برخوردار نیستند. طبق گزارش مرکز بین‌المللی توسعه ایالات متحده، حتی در سال 2005 بیش از 95 درصد دختران 10 تا 14 ساله مصری دچارختنه (ناقص سازی جنسی) شدند و بیش از 50 درصد آنان فاقد سواد خواندن و نوشتن بودند.

شکاف میان سنت و مدرنیته

وضع زنان تونس بهتر است، کشوری که مردم آن پیش از خیزش مردم مصر حکومت را سرنگون کردند. تونس پیشرفته ترین کشور عربی محسوب می شود. به گفته قصی خدری، روزنامه نگار تونسی- فرانسوی به تلویزیون سوئیس، برابر حقوقی زن و مرد از سال 1956 در قانون اساسی تونس تضمین شده و وزیر آموزش آن یک زن است.

در هر دو کشور می توان زنان مدرن و پیشرفته و یا بر عکس سنتی را مشاهده کرد. در دانشگاه ها، پوشیدن دامن همانقدر متداول است که لباس بلند و بر سر داشتن روسری.

زنان مصری و تونسی، مانند زنان اروپایی، مبارزات شان از طریق شبکه های اجتماعی شکل می گیرد. آن ها در این مبازات از شبکه‌هایی چون فیسبوک و تویتر و یا بلاگ نویسی استفاده می کنند و در فوروم ها تشکل می یابند، مانند فوروم فیسبوکی "وومن آو ایجپت"، زنان مصر.

نخستین چالش زنان تونس با بنیادگرایان

از سوی دیگر، تحولات کشورهای عربی برای زنان خالی از نگرانی نیست. هنوز چند روز از فرار رئیس جمهور تونس نگذشته بود که نخستین رودررویی زنان با بنیاد گرایان بر سر حجاب آغاز شد. اخیراً ویدیویی از این رودررویی از طریق فیسبوک پخش شده که در آن مردان بنیادگرا زنان را تحقیر کرده و از آن‌ها می خواهند که سرشان را بپوشانند و زنان برابری خواه تونس نیز با صف آرایی در مقابل آنان از هم اکنون خشم و بیزاری خود را از این تحمیل بنیادگرایانه- مردانه به خشم فریاد می کشند، صحنه هایی که یادآور تظاهرات زنان علیه حجاب اجباری پس از سقوط رژیم شاهنشاهی در ایران است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
شهرزاد نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.