رفتن به محتوای اصلی

اطلاعیه پایانی پلنوم سوم کمیته مرکزی کومه له زحمتکشان
04.05.2014 - 10:30

فاصله روزهای دهم تا سیزدهم ماه آوریل ٢٠١٤ میلادی برابر با ٢١ تا ٢٤ فروردین ١٣٩٣ خورشیدی، پلنوم سوم کمیته مرکزی کومهله زحمتکشان کردستان برگزار گردید. 

پلنوم با یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه رهایی و آزادی رسمیت خود را اعلام و وارد دستور جلسه شد. دستور جلسات پلنوم عبارت بود از: گزارش سیاسی و تشکیلاتی، بررسی موقعیت کنونی کردستان و شرایط فعلی و سیاستهای ما، بحث از پروسه اتحاد کومهله و ادامه آن، قرار و مصوبات پیشنهادی و آرایش کمیته مرکزی. 

مبحث اول با گزارش رفیق عمر ایلخانیزاده دبیرکل کومه‌له‌_ که از طریق سکایپ در پلنوم شرکت داشت_ آغاز شد. بخش اول گزارش تحلیل اوضاع سیاسی بود که موقعیت کنونی خاورمیانه، ایران و کردستان را مورد بررسی قرار داده و بر تحولات جاری منطقه و اینکه ناآرامیها و چالشها در خاورمیانه مطابق پیش بینی های پلنوم پیشین، روند به افزایش پیموده که حاصل آن بی ثباتی بیشتر است، تاکید ورزید. در ارزیابی از دولت روحانی، بر عمل نکردن به وعدههای انتخاباتی و در کل به ارمغان آوردن تشدید فشار اقتصادی و سیاسی را کارنامه این رژیم دانست و بر صحت سیاست تحریم انتخابات ریاست جمهوری در پلنوم دوم تاکید نمود. روند سازش کنونی جمهوری اسلامی با غرب نیز یکی دیگر از مباحث بود که گزارش دبیرکل بر ناپایداری این توافقات و تضادهای عمیق سیاست کشورهای غربی و جمهوری اسلامی در منطقه، انگشت نهاد. در مبحث تحلیل اوضاع سیاسی، مباحثات پلنوم بر بقا و رشد زمینههای اعتراض مردمی و اجتماعی و عدم امکان نجات اقتصاد ویران شده ایران از یکسو و تشدید درگیریهای درونی رژیم از سوی دیگر، انگشت نهاده و طغیان نارضایتی مردمی را به عنون امری ممکن و محتمل پیشبینی نمود. لذا توجه نمودن به مبارزات مدنی و اجتماعی کارگران، زنان و اقشار تحت ستم را از اهم وظایف نیروهای سیاسی اپوزیسیون دانست. 
در بخش دیگری از گزارش، جنبش کرد در منطقه مورد بررسی قرار گرفت، چالشهای پیشارو و هم زمینههای اعتلای مبارزات مردم کردستان برای رهایی و دمکراسی را برشمرده بود. همچنین دخالت دولتهای منطقه برای به بیراهه کشاندن و ایجاد نفاق مابین بخشهای مختلف کردستان، مورد بحث قرار گرفته و هشدارهای لازم مورد بحث پلنوم قرار گرفت. گزارش بر ضرورت در پیش گرفتن هماهنگی سیاسی نیروهای سیاسی و حل اختلافات مابین بخشهای مختلف جنبش کرد از طریق دیالوگ سیاسی و سازنده دوستانه، تاکید ورزیده و اهمیت همکاری و هماهنگی نیروهای سیاسی در هر بخش کردستان را خواستار گردید. در خاتمه این مبحث، سیاست روشن کومهله در مورد همیاری و همفکری نیروهای سیاسی، اما عدم دخالت مستقیم، در دیگر بخشهای کردستان، یادآور و بر تداوم آن پای فشرد. 

در پرتو تحلیل سیاسی از اوضاع سیاسی منطقه، اوضاع سیاسی ایران و موقعیت جنبش رهاییبخش مردم کردستان، سرخط سیاستهای ما در کردستان ایران و وظایف دوره آتی، به تفصیل مورد بحث قرار گرفت. در مباحثات پلنوم ضرورت همکاری و هماهنگی مابین نیروهای سیاسی فعال در کردستان ایران و اهم وظایف کومه له در این راستا، بررسی گردید و وظایف مشخصی را برای پیشبرد فعالیتهای ما در تشکیلات داخل کردستان را در دستور و اولویتهای آتی کمیته مرکزی قرار داد. 

در مبحث تشکیلاتی انتقاد از عرصه های مختلف کار ارگانی بیان گردید و بر ضرورت تسریع در بهبود جدی در فعالیت ارگانهای حزبی پافشاری گردید. همچنین کارکرد کمیته مرکزی در فاصله دو پلنوم مورد بررسی و نقد قرار گرفت و اهمیت تکیه بر مناسبات سیاسی و تعهد به ضوابط اساسنامهای یادآوری گردید. اهمیت پیشقدم بودن کمیته مرکزی در دوره سخت کنونی که احزاب سیاسی کردستان ایران با محدودیتهای معینی روبرو شدهایم، مورد توجه جدی مباحث پلنوم بود. به این منظور بر سخت کوشی و ایجاد همبستگی در درون تشکیلات، بویژه در درون ک.م تاکید شد. در این مبحث رفقایی که از ضوابط اساسنامهای عدول نموده بودند، مورد بازخواست قرار گرفتنند و قرارهای لازم در این مورد به تصویب پلنوم رسید. 

مبحث دیگر پروسه اتحاد با حزب کومه له کردستان ایران بود. در این مورد از پیشرفت تاکنونی گزارشی به جلسه پلنوم ارایه گردید. پلنوم با اتفاق آرا بر ادامه این پروسه و اهمیت به سرانجام رساندن آن تاکید نمود. همچنین پلنوم قرار و توصیههایی برای پیشبرد بهتر فعالیت حزبی صادر نمود که باید از سوی هیئت اجرایی پیگیری شود. 
در مبحث آرایش کمیته مرکزی، پلنوم بار دیگر هیئت اجرایی را انتخاب نمود که از رفقا: صادق زندی، عثمان خلیلی، فریبا محمدی، رضا کعبی و عمر ایلخانیزاده تشکیل گردید. پلنوم سازماندهی اعضای ک.م در دوره آتی را به هیئت اجرایی منتخب سپرد و به اتفاق آرا مجددا رفیق عمر ایلخانیزاده به عنوان دبیر کل کومهله ابقا گردید. به این ترتیب پلنوم پس از سه روز و نیم فعالیت فشرده به کار خود پایان داد. 

کمیته مرکزی کومه له زحمتکشان کردستان ایران 
٢٨. ٤. ٢٠١٤_ ٨ اردیبهشت ١٣٩٣ 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.