رفتن به محتوای اصلی

مصر بدنبال تونس (همراه با فیلم )
25.01.2011 - 18:10

بنا بر گزارش‌ها ی منتشره امروز سه شنبه 25 ژانویه ،در پی در ج آگهی اینترنتی در فیس بوک و اعلام همبستگی هزاران نفر خواستار «انقلاب و آزادی» در مصر شدند .پس از آن بود که هزاران مصر ی با الهام از قیام تونسی ها به خیابانها ریختند. تظاهرکنندگان خشمگین با شعار های زیر نفرت خود را از حسن مبارک دیکتاتور مصر ابراز نمودند آنان فریاد می زدند: «زنده باد تونس آزاد» و «مرگ بر حسنی مبارک» "بن علی تو را صدا می‌زند، بن‌علی در جده منتظر توست"، "مبارك، هواپیما منتظر توست"، "زین‌العابدین اكنون نوبت كیست"، "مصر مثل تونس است"، "برو بیرون مبارك"، "جمال به پدرت بگو ملت از تو بیزار است"، "30 سال فقر و خفت كافی است".

در شهری هم در شمال قاهره به نام «محله» که شهری کارگری است، معترضان پوسترهای عظیمی از حسنی مبارک را تخریب کرده و شعارهایی ضد رئیس جمهور سر دادند. .

سئوال اساسی برای تحلیل گران سیاسی این است که مصر اکنون به کجا می رود ؟میزان واقعی نفوذ اسلامگرا ها و بطور مشخص ، نفوذ اخوان المسلمین در چه حدی است ؟ تفاوت های جامعه مصر با تونس در کجاست و جامعه مدنی این کشور تا اندازه تواناست و اینکه تظاهرات مصر تا چه حدودی رهبری شده است و با گسترش تظاهرات می توان انتظا رداشت که مبارک هم راه جده را در پیش می گیرد؟

دولت مصر ، تویتر را فیلتر کرد با این وجود صد ها فیلم از تظاهرات مردم در سانه های دیجتالی منتشر شده است و یکبار دیگر نشان داد که رسانه ها از کنترل و انحصار دولت ها خارج شده است .

هنوز واکنش جامعه جهانی و بطور مشخص حامیان غربی حسن مبارک روشن نیست ! موضوع این است که تناسب قوا سیاسی در خاورمیانه به زیان اسرائیل و بسود تغییر کرده است ولی دیکتاتورهای سکولار به پشتیانی غربی همچنان در گذشته زندگی می کنند واز سوی دیگر بحران اقتصادی ، بیکاری و گرانی زمینه نارضایتی ها جوامع عربی را موجب «تونسی» شدن خاورمیانه به ویژه کشورهای که توان اقتصادی چندانی ندارند.

خبرگزاری آلمان تعداد تظاهرکنندگان روز سه‌شنبه در قاهره را «در حدود ۲۵ هزار نفر» برآورد کرده‌است و به گزارش خبرگزاری‌ها ۲۰ تا ۳۰ هزار نیروی پلیس برای متوقف کردن این تظاهرکنندگان در محل حاضر شده‌است. این نیروها کوشیدند با ماشین‌های آب‌پاش و پرتاب گاز اشک‌آور، جمعیت معترض را پراکنده کنند که در جریان این اقدام‌ها دست‌کم ۵ معترض زخمی شده و شمار زیادی از راهپیمایان بازداشت شدند.

تظاهرات به شهر های دیگر هم کشیده شده است از جمله اسکندریه که دومین شهر بزرگ مصر است نیز روز سه‌شنبه شاهد راهپیمایی‌های ضد دولتی بود.

 

 

 

Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.