رفتن به محتوای اصلی

رهبر اسلام گرای تونس: من نه خمینی تونس هستم و نه شیعه
22.01.2011 - 19:10

العربیه: راشد الغنوشی رهبر جنبش نهضت اسلامی تونس که مخالف دولت رژیم سابق این کشور بود و در تبعیدگاه به سر می برد، گفت که جنبش او دموکرات است و نباید از آن ترسید. او همچنین هر گونه مقایسه میان خود و میان آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را رد کرد و گفت: "من نه خمینی هستم و نه شیعه".

دولت موقت تونس هفته گذشته اعلام کرد که ممنوعیت فعالیت احزاب سیاسی از جمله جنبش نهضت اسلامی را لغو خواهد کرد. این گروه اسلام گرا به مدت 24 سال در زمان حکومت زین العابدین بن علی در معرض قلع و قمع قرار گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری "رویترز" الغنوشی جنبش خود را اسلامگرای معتدل و دموکراسی خواه توصیف کرد که بر اساس دموکراسی موجود در فرهنگ اسلامی فعالیت می کند. او افزود برخی افراد می خواهند قبای آیت الله خمینی را به او بپوشانند.

الغنوشی درباره اسلامگرایان تندرویی که هر گونه دموکراسی به روش غربی را نمی پذیرند و خواهان برپایی یک دولت اسلامی سنتی هستند گفت که جنبش نهضت اسلامی تونس از این دیدگاه به دور است و در آن چنین تفکری وجود ندارد. او افزود چنین تفکری بر درک اشتباه از اسلامی تکیه دارد.

کارشناسان معتقدند اسلامگرایان میانه روی تونسی می توانند شمار زیادی از پیروان را پس از سقوط حکومت زین العابدین بن علی به سوی خود جذب کنند.

پس از استقلال تونس از سلطه فرانسه در سال 1965، نظام لائیسیته در این کشور برقرار شد. حبیب بو رقیبه که جنبش استقلال را رهبری کرد و برای مدت طولانی رئیس جمهور تونس بود ، شخصیتی ناسیونالیست بود که اسلام را تهدیدی برای کشور به شمار می آورد.

در سال 1987 هنگامی که بن علی با کودتا بورقیبه را از قدرت کنار زد، اسلام گراها برای مدت زمان کوتاهی از زندان آزاد شدند و به آن ها اجازه مشارکت در انتخابات سال 1989 داده شد.

نتایج رسمی حاکی از آن است که در آن انتخابات جنبش نهضت اسلامی بزرگترین گروه اسلام گرای تونس توانست 17 در صد از کرسی های پارلمان را از آن خود سازد که پس از حزب حاکم در رده دوم قرار گرفت.

آیت الله خمینی در سال 1979 انقلاب اسلامی ایران را که به سرنگونی رژیم آخرین شاه حاکم بر این کشور انجامید رهبری کرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.