رفتن به محتوای اصلی

آقای دکتر کاظم رنجبر، با فرزندان خود سخن بگویید!
05.01.2011 - 18:10

آ.ائلیار

ادبیات چه ربطی به سیاست و سیاست شناسی دارد از دکتر کاظم رنجبر؟

آقای دکتر کاظم رنجبر، با احترام ، توجه آن عزیز را به نکات زیر جلب میکنم: نسل عاصی و جوان آذربایجانی از ستم ملی کارد به استخوانش رسیده است. این نسل را باید درک کرد. از نسلهای پر تجربهء پیشین خود پرسشهای بسیاری دارد. گرچه آنها را با پرخاش مطرح میکند ولی تشنه آگاهیست. در صورت امکان با فرزندان خود سخن بگویید.

براستی ادبیات چه ربطی به سیاست و سیاست شناسی دارد؟

-پاسخ مسئله بر میگردد به اینکه ما از چه «زاویه» ای به ادبیات نگاه کنیم. ژاپل سارتر و دیگران تعریف خودشان را دارند و مکتبهای گوناگون ادبی هم همینطور.

اما ادبیات هر توضیحی داشته باشد رشته ایست که با تمام زوایای زندگی ما رابطه دارد. سیاست نیز یکی از این زوایاست.

موضوع این نیست که تحصیل آکادمیک شخص در چه رشته ای بوده است، و یا اصلاً فاقد تحصیل آکادمیک بوده.مثل احمد شاملو،جک لندن و ماکسیم گورکی.

بل مسئله اینست که آیا شخص در عرصه ایکه پا گذاشته «کاری» از دستش بر میاید یا نه؟ نمونه اش واتسلاو هاول ِنمایشنامه نویس ِ پا در عرصهء سیاست. و یا یوشکا فیشر وزیر خارجه سابق آلمان که فاقد تحصیلات کلاسیک آکادمیک بود.

اگر شخصیتی در سیاست کاری بلد نباشد آنوقت جای سئوال است که باید پرسید« شمارا با سیاست چکار» ؟

واقعیت نشان میدهد مراکز آکادمیک از طریق تحصیلات کلاسیک قادر به بیرون دادن « شخصیت» ها ،در بسیاری از رشته ها، نبوده اند. چرا که «دانشکده های زندگی» و «کلاسهای خود آموزی» را نگذرانده بودند.

اشخاص زیادی بعضی رشته ها را در چنین مراکزی میاموزند.

*

واما مورد مشخص آقای چهرگانی، ایشان یکی از شخصیتهای جنبش آذربایجان است. و به قول آقای تبریزلی سیامک نهایتاً رهبر جمع خودشان میباشند. و یا به قول اینجانب رهبر آنانی ست که به دنبال رهبراند و ایشان را به این مسئولیت میپذیرند.

جنبش ملی-دموکراتیک آذربایجان بسیار عمیق تر از آن است که به این ساده اندیشیها دچار شود وایشان را «رهبر حرکت آذربایجان جنوبی» بنامد.

«آلپ ارسلان- ائلچی بیک - چهرگانی»، خطی ست بشدت انحرافی در جنبش ملی دموکراتیک آذربایجان.علی رغم اینکه تأکید زیادی بر رفع ستم ملی دارد. بیاختیار یاد این سخن میافتم که میگویند« راه جهنم نیز با سنگفرشهای «حسن نیت» فرش شده است».

وظیفه فعالان آگاه و اندیشمند آذربایجانی ست که از نظر تئوریک بااین خط تسویه حساب کنند.

کسانیکه به صحبتهای ویدیوئی ایشان توجه کرده باشند میدانند که این عزیز مقولهء « انتقام» را مثل افراد عامی در «سیاست» مطرح میکنند که جایی در «دانش سیاست مدرن» ندارد.

*

چرا آقای امین موحدی مسئله «چهرگانی» را مطرح کرده اند؟ « برای سرنگونی «گؤناذ» چهرگانی باید قیام کند!» اینست «عَلَم» و تز آقای موحدی. بهرگیری از تضاد ِدو واقعیت برای درهم کوبیدن دیگری، و بعد هم آندیگری!

در حالیکه هم آقای چهرگانی و هم «گؤن آذ» تی وی دارای تأثیرات «مثبت و منفی» در جنبش بوده اند. و خرد حکم میکند که از طریق نقد بیرحمانهء هردو، مسیر درست پیشنهادی را مطرح کنند. متأسفانه تاکنون چنین اندیشه ای از ایشان مشاهده نشده است.

*

آقای دکتر کاظم رنجبر، با احترام ، توجه آن عزیز را به نکات زیر جلب میکنم:

نسل عاصی و جوان آذربایجانی از ستم ملی کارد به استخوانش رسیده است. این نسل را باید درک کرد. از نسلهای پر تجربهء پیشین خود پرسشهای بسیاری دارد. گرچه آنها را با پرخاش مطرح میکند ولی تشنه آگاهیست.

در صورت امکان با فرزندان خود سخن بگویید:

- بفرمایید برای آزربایجان چه کار کرده اید در حالی که میلیونها آزربایجانی از ابتدایی ترین حقوق شان یعنی تحصیل به زبان مادری محروم هستند؟

- عجب حرفی‌ میزنی‌ یعنی‌ همه سیاستمداران باید از دانشکده علوم سیاسی فارغ [التحصیل]شوند؟

- چرا«هیچوقت دلتون نخواسته دل‌ اهالی روستای فارسی‌ را برنجانید»؟

- چرا«آذربایجان فاقد رهبر است» !

- آقای دکتر کاظم رنجبر شما به نسل تسلیم شدگان و تسلیم پذیرفتگان آذربایجان تعلق دارید.نسل شماها بود که مارا به این روزو روزگار انداخت. هر چه فارس ها گفتند نه نگفتید,هرچه فارسها به سرتان زدند,سرتان را پائین انداخته بعدی را خوردید.

آقای دکتر کاظم رنجبر، در صورت امکان با فرزندان خود سخن بگویید.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.