رفتن به محتوای اصلی

از تحرک"دلواپسان" تا فعال شدن دولت پنهان!
08.05.2014 - 20:34

اگربیادداشته باشیم چندمدت پیشیکی از نمایندگان این طیف درمجلس، حسینیان حامی معروف سعیدامامی از دست اندرکاراناصلی قتل های زنجیره ای، در سخنانی رسما شروع  فازجدیدی از فعالیت  مخالفان دولت را اعلام داشت که به گفته وی بایدآن را  پایان رویکرد"تحمل وتسامح" تاکنونی دولت از سوی این جریان و آغازدورهتازه ای از مخالفت خوانی مستقیم با آن دانست.

مدتها پیش رهبرباصطلاح معنویاین جریان، مصباح یزدی، با لحن بی سابقه ایدولترا دروغگو و هموارکننده مسیرسکولاریسم ولیبرالیزم خوانده بود. تحرکات تازه این طیف درهمین مدت نشان دهنده آن استکه آنهاهمانطورکه اعلام کرده بودند، شمشیر را از روبسته و در تمامی حوزه هانظیرمذاکراتژنو، که دولت را به تسلیم و سازشکاری متهم می کنند، عدم دفاع قاطع ازگشتهای حجاب وعفاف، سست کردن تداوم جوپادگانی در دانشگاه ها و مخالفت با سیاست های آموزشوپرورش و عرصه فرهنگی، عدم برخورد لازم با خطاهای رسانه های وابسته به اصلاحطلبان و یا شل کردنبندهای فیلترینگ و...  نه فقط به افشاگری فعال تری روی آورده اند بلکه بامتهم کردن دولت به ضعف و عقب نشینی درمقابل دشمنان و مخالفان نظام، خود  مقابله مستقیم روی آورده اند. هم چنین آنها ضمن برگزاری تجمعات بدونمجوز، درعین حال سرسختانه با هرگونه تجمعو گردهمائی مخالفان خود و نیزحامیاندولتو اصلاح طلبان  حتی اگر آنها مجوزی هم داشته باشند مخالفت می ورزند وفراتراز آن با بسیج چماقداران، این گونه تجمعات و مراسم را بههم می زنند. ممانعت از سخنرانی رفسنجانی که منجر به کنسل شدن آن شد، واخیرا تهدید هجوم به سخنرانی حسن خمینی و یا حمله به مراسمی که باحضورخاتمی به مناسبت بزرگداشت پدرهمسرش درفضای دانشگاهی ترتیب داده شده بودو یا ممانعت از مراسم و تجمعاتی چون سخنرانی احسان شریعتی دریکی از شهرها ودر اقصینقاط کشور و یا دانشگاه ها، واردفازاقدامات عملی شده اند. فیلم من روحانیهستم، برگزاری تجمع علیه بدحجابی مقابل وزارت کشور و یااعلام تجمع دوم دلواپسان مقابل مجلس، همه و همه بخشی از تحرکات تازهآنهاست. نگاهی بهفعال شدن همزمان حلقه های گوناگون وابسته به این جریان نظیرحلقه روحانیت،حلقه نمایندگانآنها درمجلس، فعال شدن چماقداران، برگزاری همایش ها، از جمله همایش گسترده وپرسروصدای "دلواپسیم" در سفارت سابق آمریکا و نگاهی به ترکیب شرکت کنندگان درآن،فعال شدنبسیج دانشجوئی و بخش باصطلاح رسانه ای فرهنگی و هنری وابسته به سپاه .... حکایت از هم آهنگ شدن آنها از مرکزواحدی دارد. دراین میان نقش سپاه و رسانههای وابسته به آن در سازماندهی این جریان هابرکسی پوشیده نیست.  موضع گیری هایاخیرسپاه علیه دولت نظیر صدرو بیانیه اعتراضی نسبت به گزارش پی آمدهای مخربتولید بنزین سمی و یا پخش پارازیت دراماکن مسکونی و مشرف به آن و نارضایتیازعدم تخصیص سهمی که در اقتصادمقاومتیبرای خودمی طلبند، بازتاب دهنده نارضایتی سپاه از رونداموراست. حمله بهزندانیان سیاسی را نیز باید بخشی از پروژه امنیتی کردن و تشدید فضای ارعاب واختناق سیاسی توسط این جناح افراطی و باهدف کورکردن مطالبه فراگیر آزادی زندانیان سیاسیبه شمارآورد. بهرحال فعال شدن مجدددولت موازی و پنهان و اتاق فکر آنها و در مرکزآنسپاه و بسیج را باید یکی از تحولات جدید پس از طی 9 ماه از روی کارآمدن دولتروحانی دانست.

بزعم نیروهای افراطی و شبه فاشیست وابسته به حاکمیت، اکنون فرصت مناسبی برای عرض اندام آنها و فلج کردن اقداماتی که به مذاق آنها خوش آیندنیست فراهم شده است. ناگفته نماند که عقبه این جریان به نحوی به بیت رهبری وصل می شود. چنانکه خامنه ای با امتناع از حضور درنمایشگاه کتاب به نحوی  نارضایتی خود را از سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی ( چون برخی مخالفت ها با گشت ارشاد و یا برخوردبا باصطلاح بدحجابان، و یا کاستن از دامنه فیلترینگ و سانسور و.. ) به نمایش گذاشت و باین ترتیب سیکنال مثبتی برای این جماعتارسال داشت. البته او پیشترهم درپیام سال جدید در کناراقتصادمقاومتی بر تحقق مدیریت جهادی درحوزه فرهنگی و مبارزه علیه رخنه بسیارخطرناک تهاجم فرهنگی انگشت تأکید نهاده بود و حتی فراتر از آن به طورتلویجی نهادهای گوناگون متولی فرهنگی را برای به میدان آمدن و اقدامات موازی و خودسرانه تشویق کرده بود.

اساسا درپی بهم خوردن تعادل مستقررژیم درپی انباشت بحران چندجانبه، و خوردن جام زهر و عقب نشینی قهرمانانه، حاکمیت برای حفظ بقاء خود، سیاست متضاد و دوگانه قبض و بسط درحوزهداخلی (تشدیدسرکوب و اختناق) و درحوزه خارجی گشایش مناسبات با قدرت های بزرگ در حوزه های تحریم نفتی و بانکی فلج کننده را درپیش گرفت و برآن شد که با تلاش مضاعف برای عایق بندی بین ایندوعرصه، از بهم خوردن بیشترتعادلخود و یا احیانا نفس تازه کردن جنبش ضداستبدادی-مذهبی و مطالباتی ممانعت به عمل آورد

در تهاجم جدید نیروهای شبه فاشیستی و اقتدارگرا  دو نکته را نباید نادیده گرفت:

نخست آنکه نگرانی اصلی آنها نهاز دولت بلکه از افزایش روحیه و اعتمادبه نفس مردم و به میدان آمدن مستقیم آنها و فعال شدن کارگرانو دانشجویان و زنان و هنرمندان و سایراقشارجامعه استکه اساسا با سیاست های واپسگرایانه و ضدمردمیحاکمیت سراپافاسد و گندیده درتقابلند و درجستجوی آزادی و عدالت اجتماعی می باشند، آنانی که  انزوایشان در انتخابات گذشته را نیز رقم زدند. و در اصل انتقادها و حملات آنها به دولت برای آن است که مبادا سیاست های کج و دارمریز آنهاموجب تقویت صف مستقل شهروندان و نفش آفرینی آنها بشود. آنها  تجربه جنبش اعتراضی سال 88 را بخاطردارند و می دانند که درجامعه مملواز مطالبات معوقه و آکنده از نارضایتی و خشم، از شرکت اعتراضی در انتخابات تا پس گرفتن رأی خود و تا شعارمرگ براصل ولایت فقیه، راه درازی نیست.

نکته دوم آن که که دولت کنونیاساسا بدنبال چانه زنی و لابی گری در بالاست، تا ایجادفضای لازم و تنفسی برای سازمان یابی وحضورفعال مردم و جامعه مدنی. چنانکه عدم صدورمجوز راه پیمائی کارگران در ماهمه امثال و یا عدم صدور مجوز برای همایش و نهادهای مردمی و مستقل و یا ابطال تصمیمهای غیرقانونی جناح تندرو دربستن غیرقانونی روزنامه ها (که توقیف روزنامه قانون به بهانه واهی از آخرین آنها بود) حاکی از انعفال وبی عملیدولت است.

 واقعیت آن است که در برابرتحرکاتعملی باندها و جناح افراطی، دولت روحانی بیشتر به گفتاردرمانی توسل جسته است که بههیچ وجه پاسخ گوی تعرض این جناح نیست. انفعال او دربرابرحمله به زندانیان سیاسی نمونه بارزی از این رویکرداست. اگرآنها می توانند براحتی همایش هائی چون "دلواپسیم" برگزارکنند، چرا مثلا کانون نویسندگان ایران، هم چون سالیان گذشته، قادرنیست کهمجمع علنی و قانونی خود را برگذارکند و یا کارگران و دانشجویان و زنان و ... چراقادر نیستند همایش های مشابه برگزار نمایند؟ اکثریت مردم ایران هم بطریق اولی حقدارند که دلواپسی های خود را با صدای بلند مطرح سازند، با صدائی چنان بلند که فریادشبه فاشیست ها در برابرآن حقارت خود را به نمایش بگذارد.

از قضا بهترین شیوه خنثی کردناین توطئه ها فراهم ساختن فضای تنفسی برایبرگزاری تجمعات و سازمان یابی نیروهای آزادیخواه و عدالت طلب و حفظ امنیت همایش ها وتجمعات در برابر تهاجم های شبه فاشیست ها است که در متن چنین روندی جامعه سرشار ازمطالبات معوقه و انباشته شدهمی تواندرفته رفته  روی پای خودبایستد و خود توطئه های آنها را خنثی کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تقی روزبه
برگرفته از:
http://www.taghi-roozbeh.blogspot.de/
وبلاگ تقی روزبه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.