رفتن به محتوای اصلی

افسردگي بر چهره جوانان بيكار
29.10.2010 - 20:07

اگر گرد «بيكاري» كه اسم آن هم موجب يأس و نااميدي مي‌شود بر چهره كسي بنشيند. احتمال دارد به دنبالش فقر،اعتياد، افسردگي، بيماري‌هاي رواني، از هم گسيختگي خانواده و ... هم بيايد. در اين بين گروهي كه بيشتر از همه تحت تاثير اين عامل فلاكت‌زا قد خم مي‌كنند جوانان هستند.

5 /آبان /1389

بر اساس اعلام مركز آمار ايران، ميزان نرخ فعاليت اقتصادي جمعيت 10 ساله‌ها و بيشتر، 39 درصد كل جمعيت كشور يعني بيش از 24 ميليون و 204 هزار نفر است كه از اين جمعيت 26.1 درصد را جوانان 15 تا 29 ساله كشور با جمعيت 2 ميليون و 229 هزار نفر تشكيل مي‌دهند كه بيكار هستند. زنان 44درصد و مردان 20 درصد اين گروه هستند.

سرزنش والدين مهمترين دغدغه بيكاران پرويز مظاهري، دبير انجمن روانپزشكان ايران مي‌گويد: در اختلالات روانپزشكي عوامل زيستي، رواني و اجتماعي مؤثر هستند كه از بين عوامل اجتماعي بيكاري از مهمترين عواملي است كه مي‌تواند اختلالات رواني را به خصوص افسردگي را در بين افراد بيكار شايع كند.

وي مي‌افزايد: شغل يك عامل تثبيت رواني افراد است و كسي كه شغل داشته باشد، درآمد، موقعيت اجتماعي و مقبوليت جامعه و خانواده را دارد.

مظاهري ادامه مي‌دهد: مسئله بيكاري به چند دليل مي‌تواند موجب اين اختلالات روانپزشكي به خصوص در جوانان و نوجوانان شود كه يكي از اين عوامل اين است كه شغل عاملي براي تثبيت شخصيت و ابراز وجود افراد در جامعه و خانواده است.

اين متخصص روانپزشكي اضافه مي‌كند: داشتن شغل همچنين مي‌تواند موجب ايجاد اميد براي آينده در جوانان شود و با داشتن شغل افراد امكان ازدواج و تشكيل خانواده را هم به دست مي‌آورند كه آن هم از عوامل بهبود روحيه و سلامت روان است.

وي مي‌گويد: مسئله اقتصادي هم مهم است چرا كه فردي كه شغل دارد درآمد هم دارد و نياز نيست احتياجاتش را از خانواده تأمين كند اما متأسفانه آمار بيكاري در كشور بالاست و اكثر اين افراد سربار خانواده هستند.

مظاهري اضافه مي‌كند: نداشتن شغل براي جوانان در برخي موارد موجب سرزنش آنها توسط والدين به خصوص پدر مي‌شود. اين موضوع نيز تنش بين روابط جوانان و پدران را بيشتر مي‌كند. در خانواده‌اي هم كه مشكلات اقتصادي وجود دارد اين موضوع بيشتر ديده مي‌شود.

وي تصريح مي‌كند: بايد افرادي كه سالها سابقه كار دارند و كارمندان قديمي اداره‌ها را تشكيل مي‌دهند بازنشست شوند و جوانان را جايگزين آنها كنيم و از فكر باسابقه‌ها به عنوان مشاور استفاده كينم.

جوان بيكار مانند جوان بي‌نام است مصطفي تبريزي، روانشناس و عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي نيز در اين زمينه مي‌گويد: بيكاري از پررنگ‌ترين مسائل تأثيرگذار بر سلامت جامعه است.

وي افزود: از سن12 سالگي تا 21 سالگي كه مهمترين زمان كسب هويت اجتماعي در افراد است و شغل نيز يكي از مباحثي است كه در شكل گيري شغل يك جوان دخيل است. فردي كه 20 ساله است و شغل ندارد هويتش هم در جامعه مشكل پيدا مي‌كند و مانند كسي مي‌ماند كه به دنيا آمده استاما كسي او را به رسميت نمي‌شناسد.

وي گفت: نداشتن شغل يقيناً اثرات رواني زيادي روي فرد مي‌گذارد و به تبع آن هويت فرد تشكيل نمي‌شود. فرد افسرده مي‌شود، احساس بي‌معنايي و كاهش عزت نفس مي‌كند و پرخاشگر، بهانه گير مي‌شود.

كارمندان دولت 50 ساله بازنشست و جوانان جايگزين آنها شوند علي زنچاني حسنلويي، نماينده مردم نقده در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: جوان يك نيروي شاداب و پويا است يعني يك پتانسيل بالقوه‌اي دارد به شرطي كه بتوان از آن استفاده كرد و برنامه‌اي مدون براي او داشت.

زنچاني يادآور مي‌شود: بيكاري 100در صد در از بين رفتن روحيه و نشاط جوانان تأثير دارد و جواني كه شغل ندارد با يكسري تنش‌هايي روبه‌رو است كه قابل جبران نيست و امكان دارد چند سال بعد به مسائلي مانند اعتياد و خلاف‌هاي ديگر رو آورد.

وي مي‌گويد: متأسفانه تا امروز در شعار زياد گفتيم كه بايد براي جوانان كاري كرد اما در عمل نتوانستيم كاري كنيم و جوانان نيازمند كمك هستند.

زنچاني اضافه مي‌كند: پيشنهاد داديم كارمندان دولت با 25 سال سابقه بازنشست شوند. بسياري از اين كارمندان راضي هم هستند كه زودتر بازنشسته شوند و اين به نفع جامعه است. البته شايد مقداري پول براي پاداش آنها متحمل شويم اما پس از مدتي جوانان جايگزين شده مي‌توانند اين پول را برگردانند.

وي خاطرنشان مي‌كند: امروز بحث اشتغال‌زايي، كارخانه سازي و افزايش بنگاه‌هاي زودبازده در كشور مطرح است اما در واقع برنامه‌ مدوني كه بتواند به صورت ريشه اي مشكل بيكاري و به تبع آن بيماري‌هاي رواني نسل جوان را درمان كند وجود ندارد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
فارس

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.