رفتن به محتوای اصلی

گدایی که محترم شد و حلقومی که بیگانه شد
22.10.2010 - 04:00

معاون اول محمود احمدی نژاد با تعبیری بی‌ادبانه، صدای این استاد آواز را "حلقوم بیگانه" نامید و خواستار بازخوانی آوای "ربنا" توسط افراد دیگر شد. به گزارش «خبرآنلاین»، محمدرضا رحیمی شامگاه دوشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره رضوی در مشهد، پس از آنکه تصنیف قطعه ای موسوم به "بهشت" در سالن مجتمع صبا (محل برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره مذکور) پخش شد خواستار خوانده شدن "ربنا"یی جدید شد. رحیمی گفت : از استاد کریم خانی تقاضا می کنم که با صوت زیبایشان ربنایی بخوانند که جایگزین آن ربنایی شود که از حلقوم بیگانه شنیده شده است.[1]

اول از همه بگویم، از آنجایی که هنر یک حس درونی و شخصی است، بنده یکی از هزاران طرفدار استاد نیستم و این مقاله را هم برای دفاع از ایشان نمی نویسم، هرچند که شاید اینطور به نظر بیاید. زیرا که استاد خودشان الحمدالله سالم و سرحالند و اگر لازم بدانند جواب رحیمی را خواهند داد.

اما چرا دست به قلم شدم؟ دیدن اینکه شخصی بی هنر، یک هنرمند ملی و یکی از اساتید آواز جهان را اینگونه مورد اهانت قرار بدهد، برایم سخت است. احتمالا سخنان رحیمی باب جدیدی در مبحث "بیگانه پنداری" و "بیگانه شناسی" بازخواهد نمود که در آینده انشالله در این مورد بیشتر خواهیم خواند و شنید البته.

اما آقای رحیمی نفرمودند که حلقوم استاد از چه زمانی بیگانه شده است؟ از زمانی که برای مردم ایران که هموطنانش هستند، دل سوزاند؟ آن موقع که ایشان در تالار وزارت کشور کنسرت می گذاشتند و فالس نیوز[2] برایش تبلیغ می کرد، حلقومشان بیگانه نبود؟ در تمام این سالهایی که به ربنا یش گوش کردید و لذت بردید، حلقومش بیگانه نبود؟

احتمالا فردا هم حکمی شرعی صادر می کنید که سریال های مهران مدیری را هم ردیف فیلم های مستهجن قرار خواهد داد و از مردم مسلمان! ایران خواهید خواست که این صورقبیحه را نگاه نکنند.

آقای رحیمی این چه بساطی است که در این مملکت براه انداخته اید؟ از یک طرف معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، در یک برنامه زنده رادیویی، به مجری بخت برگشته توهین می کند[3] از طرف دیگر شما به خودتان جرات می دهید، به هنرمندی که شهرت جهانی دارد اینچنین بی احترامی کنید.

آقای رحیمی، فکر می کنید چند نفر شما را در همین ایران می شناسند؟ باید به اطلاع شما برسانم که حتی در دور ترین روستاهای ایران، و در جایی که شاید به تعداد انگشتان یک دست باسواد وجود نداشته باشد، حداقل برای یک بار هم که شده، نام استاد را شنیده اند، اما شما چه؟ به صراحت می گویم شما در مقابل شهرت و محبوبیت استاد هیچ چیز نیستید اما متاسفانه در جایگاهی هستید که تمام حق را به نفع خودتان مصادره کرده اید و این همان جایگاهی است که از آن عده ای قلب مولای شما، علی (ع)، را شکستند. صد البته این خوش شناسی شما است که کسی شما را نمی شناسد؛ اما تاریخ خوب شما را بیاد خواهد داشت.

در کشوری که نماینده مجلسش از "تجلیل از کورش و داریوش" بر آشفته می شود و از "زنده کردن شخصیت‌های افسانه‌ای آن دوره" بجای "حمزه سید الشهدا و علی علیه السلام و حسین بن علی علیه السلام و مالک اشتر و عمار یاسر و ابوالفضل العباس و سلمان و ابوذر و مقداد" گلایه مند است و با تعجب می پرسد "آیا اتفاق تازه‌ای افتاده است؟"[4] در کشوری که براحتی منشور پر ارزش و جهانی کوروش بزرگ "خشت نوشته" خوانده می شود[5]، باید هم یک شخصی که بازی های رایانه ای را "يارانه ای"، و حداد عادل را "حداد عادل آذر" می خواند[6]، به یکی از برجسته ترین شخصیتهای هنری ایران چنین توهین کند و آب هم از آب تکان نخورد. آیا واقعا اتفاق تازه ای افتاده است؟

آقای رحیمی حلقوم بیگانه ای که از مظلوم دفاع می کند، بسیار بهتر از حلقوم آشنایی است که حق را ناحق و آشنا را غریب کرده است. باید بوسه زد بر این حلقوم که بیگانه ام آرزوست. معاون محترم و دیگران! بدانید و آگاه باشید که بزرگش نخوانند اهل خرد--- که نام بزرگان به زشتی برد.

صدای کسانی چون استاد شجریان جزیی از هویت موسیقی ملی ما را تشکیل می دهد. امروز شجریان است، فردا نوبت به شهرام ناظری و دیگران می رسد. مواظب باشیم و در مقابل این بی حرمتی ها ساکت ننشینیم که ممکن است فردا نوبت خودمان باشد.

[1] http://www.kaleme.com/1389/07/27/klm-35647

[2] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8408230282

[3] http://www.40gis.com/blog/2834

[4] http://www.aftabnews.ir/vdcbsab80rhbgwp.uiur.html

[5] http://www.jahannews.com/vdcd9k0ffyt0sz6.2a2y.html

[6] http://www.akharinnews.com/index.php?option=com_c…

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.