رفتن به محتوای اصلی

مجلس بررسي می کند: افزایش 6 برابری جمعیت زنان مطلقه
04.10.2010 - 05:01

انتشار آمار تعداد زنان و مردان مجرد در رسانه‌ها سبب شده‌ است تا اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نسبت به این آمار عکس‌العمل نشان دهند. یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با ما از تصمیم اعضای این کمیسیون برای بررسی دلایل افزایش آمار زنان مطلقه خبر داده است.

صمد فدایی با بیان این مطلب که مجلس همواره به‌دنبال راهکاری برای جلوگیری از افزایش آمار طلاق بوده است، گفت: این موضوع قطعا در کمیسیون و با دعوت از مسئولان مربوطه بررسی خواهد شد تا بتوانیم راهکاری برای جلوگیری از این معضل پیدا کنیم.

او با اشاره به اینکه زنان بیشترین آسیب را پس از طلاق متحمل می‌شوند، افزود: بخش عمده‌ای از آقایان پس از طلاق دوباره ازدواج می‌کنند اما این مسئله در میان خانم‌ها کمتر اتفاق می‌افتد و در نتیجه بیشترین آسیب را هم می‌بینند.به گفته او، تا زمانی که جوانان ما به استقلال مالی حتی برای تأمین هزینه‌های شخصی خود نرسیده‌اند، چگونه می‌توانند از عهده اداره یک زندگی بربیایند؟ دولت باید تدابیری برای گرایش بیشتر و افزایش انگیزه جوانان برای ازدواج بیندیشد.

زنان مطلقه 6 برابر شدند

هفته گذشته خبرگزاری ها به نقل از یک کارشناس علوم رفتاری از افزایش 6 برابری جمعیت زنان مطلقه خبر داده‌بود. مجید ابهری با اشاره به بررسی آماری سازمان‌های مردم نهاد در مورد تنهایی مردان و زنان ایرانی پس از طلاق گفته بود که در حال حاضر یک میلیون مرد طلاق‌گرفته و 6 میلیون زن مطلقه در کشور وجود دارند.

به گفته این کارشناس علوم رفتاری، آمارها نشان از 5/9 میلیون مرد مجرد )سنین 20 تا 34 ساله) و 7 میلیون دختر مجرد (15 تا 29 ساله) در کشور می‌دهد. او معتقد است که افزایش زمان مطلقه بودن و افزایش آمار دختران تحصیل‌کرده همراه با مشکلات اقتصادی و اشتغال در جامعه موجب کاهش ازدواج در کشور شده است.

ابهری با بیان اینکه 80 درصد بانوان مطلقه فرزند ندارند و کمتر از 5‌سال زندگی مشترک داشته‌اند، گفت: بهترین روش برای کاهش آمار پسران و دختران مجرد، تشویق پسران برای ازدواج با زنان جوان مطلقه است که با این اقدام شادکامی و موفقیت در زندگی مجدد زنان جوان مطلقه جاری می‌شود.

آمار ازدواج منطقی است

در حالی‌که ابهری بر این نکته تأکید دارد که آمار ازدواج در کشور کاهش پیدا کرده، شهلا کاظمی‌پور، جامعه‌شناس و معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، معتقد است که نرخ فعلی ازدواج در کشور منطقی و استاندارد است.

کاظمی‌پور 3ماه پیش در بررسی نرخ ازدواج و طلاق کشور گفته بود: با در نظر گرفتن جمعیت 74 میلیون نفری برای کشور و جمعیت سنی بین 15 تا 39 سال در معرض ازدواج وقوع سالانه بین 800 تا 850 هزار ازدواج در کشور روندی منطقی و طبیعی است. او رقم ازدواج در کشور را 11 در هزار اعلام کرده‌ و توضیح داده بود که این رقم در سال‌های پیش بین 7 تا 8 در هزار بوده که به‌تدریج افزایش پیدا کرده‌است.

او با بیان اینکه در طول سال‌های 65 تا 85 از میزان ازدواج به نسبت جمعیت در معرض ازدواج کاسته نشده و حتی این نرخ افزایش نیز پیدا کرده است، ادامه داد: معمولا هر سال حدود 700 هزار دختر مجرد به جمعیت کشور افزوده می‌شود که بیش از این میزان، ازدواج در کشور انجام می‌شود.

رشد طلاق

منحنی آماری طلاق در کشور رشد رو به افزایشی دارد و آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور هر سال رقمی بیش از سال پیش را برای وقوع طلاق به‌عنوان یکی از وقایع چهارگانه حیاتی منتشر می‌کنند. پیشی گرفتن تعداد زنان مطلقه نسبت به مردان در وضعیت مشابه، مشکل دیگری است که تازگی‌ها رخ‌نمایی کرده‌است.

تمرکز بر این نکته که زنان پس از وقوع طلاق، ازدواج نمی‌کنند در حالی‌که بیشتر مردانی که طلاق را پشت سر گذاشته‌اند مجددا ازدواج می‌کنند نشان می‌دهد که آمار 6 برابری تعداد زنان مطلقه نسبت به مردان نشانه بروز یک پدیده جدید اجتماعی در کشور است؛ پدیده‌ای که نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز درصدد بررسی آن برآمده‌اند. باید منتظر ماند و دید که این بررسی چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
خبرگزاری زنان ایران

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.