رفتن به محتوای اصلی

درخواست فوری کارشناسان سازمان ملل برای توقف اعدام دو اهوازی
22.05.2014 - 05:34

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل نسبت به اعدام علی چبیشاط و سید خالد موسوی دو عرب اهل شوش که در نوامبر سال ۲۰۱۲ به اتهام محاربه با خدا از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بودند، هشدار دادند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر ایران، کریستف هِینز، ناظر امور مربوط به اعدام ها، ریتا ایزاک، ناظر حقوق اقلیت ها و گابریل نوئل، ناظر امور استقلال قضات و وکلا، در بیانیه مشترکی گفته اند که این متهمان باید در دادگاهی عادلانه محاکمه شوند.

بنا به گزارشها این دو زندانی عرب در معرض بدرفتاری و شکنجه شدید قرار گرفته بودند. این دو زندانی عرب اهوازی به مدت دو ماه از ارتباط با وکیل مدافع خود محروم بوده و خانواده هایشان نیز هیچگونه اطلاعی از وضعیت آنها و محل نگهداریشان نداشتند.

کارشناسان سازمان ملل نسبت به عدم مراعات حقوق این زندانیان اهوازی در داشتن محاکمه عادلانه مطابق با استاندارهای داخلی و بین المللی به شدت اظهار نگرانی کردند.

 

Missing media item.

 

این کارشناسان سازمان ملل از دولت ایران خواستند تا خانواده های چبیشاط و موسوی را از وضعیت و محل نگهداری فرزندانشان مطلع ساخته و مطابق قانون بین المللی و داخلی به خانواده ها و وکلای مدافع اجازه اطلاع از وضعیت زندانیان مذکور را بدهد.

متهمان اهوازی براساس اعترافات اجباری که توسط تلویزیون دولتی در ژوئن ۲۰۱۳ پخش شده بود، محکوم به اعدام شدند. کارشناسان سازمان ملل در این زمینه گفتند که این زندانیان از ارتباط با وکیل مدافع خود و همچنین حتی از ارتباط با وکیل مدافع تعیین شده از سوی دادگاه نیز محروم شده بودند.

این کارشناسان افزودند: “زمان پخش این فیلم و همچنین محتوی آن حاکی از سوال برانگیز بودن استناد بر فیلم مذکور جهت محکوم کردن این فعالان عرب و درنظر گرفتن حکم اعدام برای آنها است.” 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.