رفتن به محتوای اصلی

روحانیت ایران را تجزیه کرد بخش چهارم
13.09.2010 - 16:01

مقایسه نامه فتحعلیشاه و وصیت نامه پتر کبیر دقیقا نشان میدهد که چرا روحانیت بر ایران حکومت میکند و چرا سرنوشت ما چنین شده است؟ این مقاله را با دقت بخوانید. جواب بسیاری از سوالات را در بر دارد.

نامه فتحعلیشاه به سفير ممالك محروسه در اسلامبول :

(اصل نامه در موزه ي سلطنتي است)

“سفارت مآبا

اول- بر ذمت تو لازم است كه به درستي تحقيق كني كه وسعت ملك فرنگستان چقدر است و آيا كسي به نام پادشاه فرنگ وجود دارد يا نه ، در صورت وجود داشتن پايتختش كجاست؟

دوم- فرنگستان عبارت از چند ايل است؟ آيا شهر نشينند يا چادرنشين و آيا خوانين و سركردگان ايشان كيانند؟

سوم- در باب فرانسه غوررسي خوبي بكن و ببين فرانسه هم يكي از ايلات فرنگ است و يا گروهي ديگر است و ملكي ديگر دارد؟ بناپارت نام كافري كه خود را پادشاه فرانسه مي داند كيست و چه كاره است؟!

چهارم- در باب انگلستان تحقيق جداگانه و عليحده كن و ببين ايشان كه در سايه ي ماهوت و پهلوي قلم تراش اين همه شهرت پيدا كرده اند از چه قماش به شمار مي روند و از چه قبيل قومند و آيا اين كه مي گويند در جزيره اي ساكنند، ييلاق و قشلاق ندارند و قوت غالبشان ماهي است راست است يا نه! اگر راست باشد چطور مي شود در يك جزيره بنشينند و هندوستان را فتح كنند؟! پس از آن در حل اين مساله ي ديگر كه در ايران اين همه به ذهن ما افتاده صرف مساعي و اقدام بنما و نيك بفهم كه در ميان انگلستان و لندن چه نسبت است ! آيا لندن جزوي از انگلستان است يا انگلستان جزوي از لندن است؟!

پنجم- به علم اليقين تحقيق كن كه كمپاني هند شرقي كه اين همه مورد بحث و گفت و گو است با انگلستان چه رابطه اي دارد! آيا بنا به شهر اقوال عبارت است از يك پيرزن و بابا علي قول بعضهم مركب از چند پيرزن ! و آيا راست است كه مانند مرغوغيت باشد! يعني خداوند تاتاران زنده و جاويد است و او را مرگ نيست و يا اين كه فناناپذير است ! به يقين درياب اين دولت لايفهم اننگليزان با دقت تمام وارسي كن و بفهم كه چگونه حكم راني است و صورت حكم راني او چگونه است؟!

ششم- از روي قطع و يقين غوررسي در حالت ينگي دنيا كن. در اين باب سر مويي فرو نگذار!

هفتم- و بلكه آخر تاريخ فرنگستان را بنويس و در مقام تفحص و تجسس بر اين كه اسلم شقوق و احسن طرق براي هدايت فرنگستان گمراه به شاه راه اسلام و بازداشتن ايشان از اكل ميته و لحم خنزير كدام است؟!”پایان نامه

این در حالی بود که جرج واشنگتن در امکریکا ریس جمهور بود و ناپلیون، بخش بزرگی از اروپا را تصرف کرده بود. زهنیت علمی و تفکر آزاد خرد را بر جمیع جنبه های زندگی حاکم کرده بود. اختراعات علمی و صنعتی روز بروز بیشتر میگردید. کالا‌های صنعتی جدید رفاه، ثروت و جمعیت اروپا را چندین برابر کرده بود. اروپایی ها نیاز شدید ببازار های جدید در آسیا و افریقا پیداکرده بودند. ممالک پرتقال، اسپانیا، انگلیس و فرانسه و روسیه بمنظور تصرف و تقسیم دنیا همه جا لشکر کشی مینمودند.

‫پتر کبیر روسیه را نوسازی کرده، در صدد گرفتن سر زمین های همسایه شده بود. کشور های عثمانی و ایران در اثر تحریکات روحانیت یکدیگر ا میدریدند. سرزمین های سنی شرق و شمال ایران، بعلت کشتارهای صفویان و قاجاریه، در بدر دنبال یک ناجی میگشتند، که روس ها در شمال و انگسیها در جنوب، و شرق ایران، وارد صحنه شدند.

‫"از سال ۱۸۰۰ تا سال ۱۸۵۶، حدود یک میلیون و نیم نفر در قفقاز در اثر جنگ و یا قحطی ناشی از آن تلف شدند." (1)

‫باستانی پاریزی در تاریخ کرمان مینوسد، در همین زمان، هزا ران بلوچ را، بجرم سنی بودن، دستگیر کرده و در تهران فروختند. در این زمان، تمامیت وقت روحانیت صرف تحریک حاکمان ایران برای کشتار سنی ها و جنگ با روسیه بود. در حالیکه شاه ایران میپرسید که، " آيا لندن جزوي از انگلستان است يا انگلستان جزوي از لندن است؟!”چهار صد سال از عمر دانشگاهای اروپایی گذشته بود. و اروپاییان نقطه به نقطه جهان را شناسایی کرده بودند.

‫پتر کبیر با شناخت کامل از دنیای انروز، وصیت نامه خود را، با تدبیر و خرد فراوان بصورتی تنظیم کرده بود که هنوز هم رهنمای کار روسیه است. بند نهم وصیت نامه پتر کبیر که راجع به ایران است به شرح زیر است. وصیت نامه پتر کبیر را با نامه فتحعلیشاه مقایسه کنید و ببینید که روحانیت بر سر ایران و ایرانی چه آورده است.

وصیت نامه پتر کبیر :

‫"نهم آنکه دولت روسیه را وقتی میتوان دولت واقعی گفت که پای تخت خود را باستانبول که کلید گنجهای آسیا و اروپاست ببرد. پس با تمامی توان باید کوشید که به شهر استانبول و اطراف آن دست بیندازیم و کسی که استانبول و اطراف آن را در دست داشته باشد خداوند همه جهان خواهد بود. پس برای رسیدن باین مقصود، باید در میان ایران و دولت عثمانی نفاق افکنید، تا همیشه در میانشان جنگ باشد. گرچه اختلاف مذهب و عقیده که مردم شیعه با مردم سنی دارند از هر لشکر و سلاحی بیشتر کارگر است و برای تامین مقصود ما و تسلط روسیه بر انها بهترین وسیله است، با اینهمه، بر شما واجب است همواره بهر وسیله که میتوانید دوگانگی را در میانشان سخت تر کنید و نگذارید با هم هم آهنگ شوند.

‫چیزی که بیش از همه مرا دلخوش میکند دو چیز است: یکی اختلاف عقیده در میان شیعه و سنی و استیلای روحانیون بر ملل مسلمان و این که ایشان مانعند که مسلمانان با ملل اروپا در آمیزند تا چشمشان باز شود و در کار خود چاره جویی ‫کنند و همین بس خواهد بود که بزودی نام انها از آسیا بر افتد و تمدن و فرهنگ عیسوی بدست پادشاهان دولت جوان روسیه سیل وار آن کشور ها را فراگیرد، چنان که برتری و استیلای روحانیون ما بود که درین مدت روسیه را در پست ترین مرحله نگاه داشت و مانع از پیشرفت و برتری آن شد، تا من به هزا ران رنج و دشواری این خار را از پیش پای ملت خود برداشتم و دست انها را از کار های دولتی کوتاه کردم تا بنماز و روزه اکتفا کنند. گذشته از انها باید چاره جویی های فراوان کرد که کشور ایران روز بروز تهیدست ترشود و بازرگانی آن تنزل کند.

‫رویهمرفته باید همیشه در پی آن بود که ایران رو بویرانی رود و چنان باید آنرا در حال احتضار نگاه داشت که دولت روسیه هر گاه بخواهد بی درد سر آنرا از پا در اورد و با اندک فشاری کار خود را به پایان رساند.

‫ اما مصلحت نیست که پیش از مرگ حتمی دولت عثمانی، ایران را یک باره بی جان کرد. کشور گرجستان و سرزمین قفقاز رگ حساس ایران است، همینکه نوک نیشتر استیلای روسیه به آن رگ برسد، فورا خون ضعف از دل ایران بیرون خواهد رفت و چنان ناتوان خواهد شد که هیچ پزشک حاذقی نتواند آن را بهبود بخشد. آنگاه عثمانی چون شتری مهارکرده در دست پادشاهان روسیه خواهد بود و دم آخر را بر خواهد اورد تا در هنگام لزوم بار کشی کند. و پس از آنکه دگر کاری از آن ساخته نشد باید سرش را از تن جدا کرد. بر شما لازم است بی درنگ کشور گرجستان و قفقاز را بگیرید و پادشاه داخلی ایران را دست نشانده فرمانبردار خود بکنید. پس از آن باید آهنگ هندوستان کرد، زیرا که کشوری بسیار بزرگ و بهترین بازار گاه تجارت است و هر گاه بدانجا دست یافتید هر قدر پول که بوسیله انگلستان بدست می آید می توان مستقیما از هندوستان فراهم کرد.

‫کلید هندوستان هم سرزمین ترکستان است، تا میتوانید باید بسوی بیابانهای قرقیزستان و خیوه و بخارا پیش بروید تا بمقصود نزدیکتر شوید و اما تامل و تانی را نباید از دست داد و باید از شتابکاری خود داری کرد." (2)

‫حالا خوب بیندیشید که این دو پادشاه چه گونه فکر میکردند و چه درکی از مسایل دنیا داشتند؟ ‫جالب است وقتی روس ها به آسیای میانه حمله کردند با هیچ مقاومتی روبرو نشدند. انها از کشتار های صفوی ها و قاجار چنان عاصی شده بودند که انتظار روس ها را میکشیدند. ‫"روس ها در سال ۱۸۶۴ برای تصرف تاشکند فقط ۳۷۰۰ سرباز اعزام داشتند و تمام منطقه را با آسانی تصرف نمودند." (۳)

مردمان قفقاز نیز از وحشت تشیع عملا درخواست محافظت از روس ها نموده و زیر چتر انها رفتند و در شرایط مناسب آزاد هم شدند. اکنون قضاوت کنید که که چرا چهار کشور ایران، عراق، افغانستان و پاکستان در دست روحانیت و مذهبی گرایان است و چه گونه، روحانیت ایران، دقیقا همان نقشی را بازی میکند که پتر کبیر برای انها تعیین کرده است: ‫"رویهمرفته باید همیشه در پی آن بود که ایران رو بویرانی رود و چنان باید آنرا در حال احتضار نگاه داشت که دولت روسیه هر گاه بخواهد بی درد سر آنرا از پا در اورد و با اندک فشاری کار خود را به پایان رساند."

‫خدایا آنان را که عقل ندادی خامنه آیی دادی. آنان را که عقل دادی چه ندادی؟

پاینوشت ها:

۱. ویلیام مونتیس، کارس و ارزوروم، جنگ های شاهزاده پسکویچ، مقدمه کتاب

‫۲. دکتر نفیسی، تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران، صفهات: ۲۶۵ و ۲۶۶

‫۳. آلفرد رامبد، تاریخ روسیه، صفحه، ۲۹۶

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.