رفتن به محتوای اصلی

همه پرسی ترکیه «کودتای اسلامی» و یا دمکراسی بیشتر؟
13.09.2010 - 12:01

همه پرسی یکشبنه ، شکست نظامیان ترک و دمکراسی بیشتر در این کشور را رقم زد 58 درصد از رای دهندگان به این اصلاحات پاسخ مثبت داده اند . روند ممنوع شدن فعالیت تشکل‌های سیاسی در این کشور دشوارتر از پیش خواهد شد.

بی شک نتیجه مثبت این همه پرسی دولت اردوغان رادر عرصه ملی و بین المللی تقویت خواهد کرد. آمریکا و آلمان از نتیجه همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه استقبال کرده اند.باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و گیدو وسترویل وزیر خارجه آلمان با صدور بیانیه هایی از این رای گیری ستایش کرده اند.اتحادیه‌ی اروپا بسته‌ی پیشنهادی حزب "عدالت و توسعه" را "گامی در مسیر درست" ارزیابی کرده و حتی برخی از تغییرات را شایسته تقدیر دانسته است. شماری از این تغییرات، از جمله امکان شکایت شهروندان به عالی‌ترین مراجع قضایی، یا محدود کردن حوزه‌ی رسیدگی دادگاه‌های نظامی، مورد تایید مخالفان نیز قرار دارد.

متاسفانه رسانه های اپوزیسیون سکولار ایران در باره این رویداد مهم سکوت اختیار کرده اند ؛گویا آنان بطور ضمنی همصدا با سکولار های ترکیه می گویند از آنجا که حزب حاکم «عدالت و توسعه» که دارای ریشه های اسلامی است بدنبال کنترل قوه قضائیه است و مدعی اند که دولت اردوغان بطور مخفیانه برای یک «کودتای اسلامی» برنامه ریزی کرده است.

بنظر می رسد بخشی از سکولار های ایرانی و ترک از آنجا که درک اسلام ستیزانه ای از مقوله سکولار دارند و از سکولاریسم خشن و غیردمکراتیک به جامانده از آتاتورک حمایت می نمایند از درک و فهم ریشه های دمکراتیک این همه پرسی عاجزباشند

هر چند در این همه پرسی در مورد حقوق کردان این کشور سکوت شده است ولی می توان انتظار داشت که قدم بعدی ترکیه پذیرش یک سیستم فدرال در این کشور باشد زیرا دمکراسی بیشتر در این کشور خواستهای بیشتری را قانونی خواهد کرد . مطابق اصلاحات پیشنهادی، روند ممنوع شدن فعالیت تشکل‌های سیاسی در این کشور دشوارتر از پیش خواهد شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.