رفتن به محتوای اصلی

اعتراض کتابسوزان تهران به آتش زدن قرآن در امریکا!
10.09.2010 - 16:01

تاریخ کتابسوزی در ایران، گواه بیرحمانه ترین و بربرمنشانه ترین رفتار نسبت به محو دستاوردهای بشری توسط سلطه گران بوده است. کسانی که امروز در عید فطر اعراب نماز می گذارند، و در خیابان های تهران علیه قرآن سوزی شعار می دهند، بهتر است که نگاهی به گذشته تاریخی خود و نیز تاریخ 31 ساله کتابسوزی، سانسور و خفان در ایران داشته باشند.

سال های آغازین قدرت گیری جمهوری اسلامی، میلیون ها کتاب از دگراندیشان به غارت رفت و توسط گروهها و توسط دسته جات فاشیستی- اسلامی به آتش کشیده شدند.

حکومت اسلامی مبارزه علیه ایران، ایرانیت و آزادی و نواندیشنی را با تهاجم به میزهای کتاب خیابانی و کتابفروشی ها آغاز گرد و به در ادامه دانشگاه ها را تعطیل کرد و این جنبش قرون وسطائی آزادی کش و "قرآن سوز" همچنان ادامه دارد.

کتاب ابزاری برای انتقال دانسته ها و نادانسته، اندیشه ها و نااندیشدگی های بشر است که بایستی با اندیشه های نو مورد نقد قرار گیرد و نه آتش زدن آن!

تظاهر کنندگان امروز تهران اعتراض شان نه به نفس سوزاندن کتاب و سلاخی اندیشه، بلکه مخالفت کورشان در دایره قرآن سوزی محبوس است و نمی دانند که هر کتابی که سوزانده می شود، می تواند "قرآن" جماعت دیگری باشد!

داستان کتابسوزان در ایران، حکایت سلطه گران بی فرهنگی است که از اندیشه و اندیشیدن بی نیازند و تاریخ ننگینی را پشت سر دارند:

ابوریحان بیرونی - آثارالباقیه عن القرون الخالیه صفحه ۳۵،۳۶،۴۸- نوشته است:

« وقتی قتیبه ابن مسلم سردار حجاج بار دوم به خوارزم رفت و آن را باز گشود هرکس را که خط خوارزمی می نوشت و از تاریخ و علوم و اخبار گذشته آگاهی داشت از دم تیغ بی دریغ گذراند و موبدان و هیربدان قوم را یکسره هلاک نمود و کتابهاشان همه بسوزانید و تباه کرد.»

دکتر زرینکوب -کتاب ۲ قرن سکوت-انتشارت امیرکبیر ص ۹۶،۹۷- نوشته است:

« شک نیست که در هجوم تازیان ، بسیاری از کتاب ها و کتابخانه های ایران دستخوش آسیب فنا گشته است .این دعوی را از تاریخ ها می توان حجّت آورد و قرائن بسیار نیز از خارج آن را تأیید می کند . با این همه بعضی از اهل تحقیق در این باب تردید دارند و این تردید چه لازم است؟! برای عرب که جز قرآن هیچ سخن را قدر نمی دانست کتابهایی که از آن مجوس بود و البته نزد وی دست کم مایه ضلال بود چه فایده داشت که به حفظ آنها عنایت کند؟ در آیین مسلمانان آن روزگار آشنایی به خط و کتابت بسیار نادر بود و پیداست که چنین قومی تا چه حد می توانست به کتاب و کتابخانه علاقه داشته باشد. تمام قراین و شواهد نشان می دهد که عرب از کتابهایی نظیر آنچه امروز از ادب پهلوی باقی مانده است فایده ای نمی برده در این صورت جای شک نیست که در آن گونه کتابها به دیده حرمت و تکریم نمی دیده است…نام بسیاری از کتاب های عهد ساسانی در کتاب ها مانده است که نام ونشانی از آنها باقی نیست…پیداست که محیط مسلمانی برای وجود و بقای چنین کتابها مناسب نبوده است و سبب نابودی آن کتابها نیز همین . باری از همه ی قراین پیداست که در حمله اعراب بسیاری از کتاب های ایرانیان، از میان رفته است

ابن خلدون:

« وقتی سعد ابن ابی وقاص به مداین دست یافت در آنجا کتابهای بسیار دید. نامه به عمر ابن خطاب نوشت و در باب این کتابها خواست. عمر در پاسخ نوشت که آنهمه را به آب افکن که اگر آنچه در این کتابهاست سبب راهنمایی است خدا برای ما راهنمایی فرستاده است و اگر در آن کتابها جر مایه گمراهی نیست خداوند ما را از شر آنها در امان داشته است. از این سبب آنهمه کتاب ها را در آب یا در اتش افکندند.»

دولتشاه سمرقندی - تذکرة الشعرا صفحهٔ ۲۶-:

“عبدالله بن طاهر به روزگار خلفای عباسی، امیر خراسان بود. روزی در نیشابور( به مسند) نشسته بود. شخصی کتابی آورد و به تحفه پیش او بنهاد. (امیر) پرسید: این چه کتاب است؟ (مرد) گفت: این قصه وامق و عذرا است و خوب حکایتی است که حکما بنام شاه انوشیروان جمع کرده اند. امیر فرمود: ما مردم، قرآن خوانیم و به غیر از قرآن و حدیث پیغمبر چیزی نمی خوانیم و ما را از این نوع کتاب، در کار نیست. این کتاب، تألیف مُغان(زرتشتی ها) است و پیش ما مردود است. (پس فرمود) تا آن کتاب را در آب انداختند و حکم کرد که در قلمرو او بهر جا از تصانیف عجم و مغان کتابی باشد جمله را بسوزانند.”

*******

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس (جمعه 19 شهريور 1389)، نمازگزاران تهراني پس از اقامه نماز عيد سعيد فطر به امامت حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب، در اعتراض به آتش زدن قرآن مجيد توسط يك كشيش آمريكايي اسلام‌ستيز، در خيابان انقلاب راهپيمايي كردند.

راهپيمايان با سر دادن شعارهايي چون "مرگ بر آمريكا "، "مرگ بر اسرائيل "،‌ "مرگ بر كشيش صهيونيستي " و "يا ايهاالمسلمون؛ اتحدوا اتحدوا " ضمن اعتراض به هتك حرمت كلام‌الله مجيد، از خواهران و برادران ديني خود خواستند تا با حفظ اتحاد به صهيونيست‌ها اجازه اهانت به مقدسات اسلامي ندهند

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.