رفتن به محتوای اصلی

جلسه دادگاه حشمت الله طبرزدی برگزار شد
08.09.2010 - 13:01

کمیته گزارشگران حقوق بشر: صبح امروز 16 شهریور، سومین جلسه دادگاه مهندس حشمت الله طبرزدی، دبیر کل جبهه دموکراتیک ایران، در شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست، قاضی پیر عباس، برگذار شد.

جهانگیر محمودی، محمدعلی دادخواه و گیتی پور فاضل به عنوان وکلای ایشان در جلسه محاکمه این زندانی سیاسی حضور پیدا کرده و از وی دفاع نمودند. همچنین برادران و یکی از پسر های آقای طبرزدی در دادگاه حضور داشتند.

در ابتدای جلسه دادگاه، وکلای ایشان به عدم رعایت اصل 168 قانون اساسی اعتراض کرده و قرار بازداشت طبرزدی را غیر قانونی دانستند. این در حالی است که قاضی پیر عباس، اعتراض به غیر قانونی بودن قرار بازداشت در 2 ماهه اخیر را از سوی وکلا پذیرفت.

اصل 168 قانون اساسی تاکید می کند که رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیأت منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد. نحوه انتخاب، شرایط، اختیارات هیأت منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون بر اساس موازین اسلامی معین می‌کند.

سپس موارد اتهامی که شامل "توهین به رهبری"، "اقدام علیه امنیت ملی"، "اجتماع وتبانی برای ارتکاب جرم" و تشویش اذهان عمومی به قصد تخریب اموال عمومی بود، توسط فاضی به سخنگوی شوراي همبستگي براي دمكراسي و حقوق بشر در ايران تفهیم شد.

در شرایطی که برخورد قاضی پیر عباس با مهندس طبرزدی بسیار خوب بود، ولی به گفته منابع آگاه دخالت ماموران اطلاعاتی در روند دادرسی پرونده کاملا مشهود بوده، به طوری که جلسه اول محاکمه حشمت الله طبرزدی، بدون وکلای ایشان و با حضور ماموران وزارت اطلاعات برگذار شده و قاضی را جهت دادن احکام بسیار سنگین، از جمله تبعید تحت فشار قرار داده بودند.

در ادامه، این فعال سیاسی علاوه بر اعتراض نسبت به غیر قانونی بودن قرار بازداشت، بلاتکلیفی خود را در طول مدت 8 ماه گذشته در زندان، غیر قانونی خواند.

مهندس حشمت اله طبرزدی بارها در طول برگزاری جلسه دادگاه، که به مدت 1:30 به طول انجامید، نسبت به دستگیری یکی از وکلایش، به نام خانم نسرین ستوده اعتراض کرد.عدم حضور خانم ستوده به گونه ای بود که از سوی وکلا و مهندس طبرزدی کاملا محسوس بود و طبرزدی بارها در اعتراض به بازداشت این وکیل دادگستری اعلام داشت که این کار را ماموران وزارت اطلاعات یا سپاه برای تحت فشار قرار دادن وی و وکلایش انجام داده اند. این زندانی سیاسی در بخشی از صحبت هایش به وضعیت نامطلوب نگهداری زندانیان هم بندش و تحت فشار بودن آنها و خانواده هایشان و همچنین نحوه اعتراف گیری از آنها اشاره کرده و نسبت به عدم رسیدگی به وضعیت آقای ارژنگ داودی که در اعتصاب غذا به سر میبرد شدیدا اعتراض کرد.

درپایان جلسه، وکلا و مهندس طبرزدی متن اعتراضی خود را نوشتند، که در آن نسبت به نحوه برگزاری دادگاه و عدم رعایت اصل 168 قانون اساسی جمهوری اسلامی ، شکنجه فیزیکی حشمت الله طبرزدی در 2 ماه اول دستگیری، تمدیدهای مکرر قرار بازداشت ، تبعید به زندان رجایی شهر ، فشارهای دستگاه های اطلاعاتی و سپاه به قاضی و تاثیر آنها بر روند دادرسی و همچنین بازداشت خانم ستوده اعتراض شد.

لازم به ذکر است که آقای طبرزدی هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج در شرایط سخت و با امکانات بسیار کم بهداشتی به سر می برد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
chrr.biz/spip.php

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.