رفتن به محتوای اصلی

کاهش 80 درصدی تیراژ مطبوعات
24.05.2014 - 23:01
تفسیر از:
اقبال اقبالی


*******

به گزارش ایسنا، محمد سلطانی‌فر مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اصحاب مطبوعات و روابط عمومی‌های استان اردبیل با اشاره به اینکه شمارگان روزنامه‌ها و مجلات منتشره در کشور در سال‌های اخیر بشدت افت کرده و از چهار تا پنج میلیون نسخه به حدود یک میلیون نسخه رسیده است، بیان کرد: سایت‌های خبری و غیرخبری اینترنتی روزبه روز در حال گسترش می‌باشند و هم اکنون تنها در بخش خبری تعداد سایت‌های خبری فارسی زبان از رقم شش هزار و ۲۰۰ عدد گذشته است.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد سایت خبری تنها ۱۳۹ مورد دارای مجوز بوده و بقیه بدون اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال می‌باشند، اضافه کرد: رسانه و روابط عمومی‌های ما اگر به خود نجنبند و از شناخت تکنولوژی و مخاطب غافل شوند دچار سردرگمی شده و فضا را به دیگران واگذار خواهند کرد.

وی هشدار داد که اگر فضای جدید و مخاطب و ذائقه آن به خوبی شناخته و تغذیه نشوند، مرگ زودرس روابط عمومی و رسانه‌های ما را گرفتار خواهد کرد.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه مهم‌ترین آفت روابط عمومی‌ها در ایران روند فعالیت سنتی آن‌ها می‌باشد، افزود: روابط عمومی‌های ما هنوز در حوزه اجرایی گرفتار شده و چیزی به نام تولید محتوا ندارند.

سلطانی فر گفت: در روابط عمومی سنتی نقش و جایگاه مخاطب صفر بود و دستگاه همه کاره بود اما اکنون در نقطه پیشرفته فعالیت روابط عمومی‌ها یعنی ˈدیپلماسی عمومیˈ مخاطبان همه کاره شده و چایگاه خود را تا بیش از ۹۰ درصد افزایش داده‌اند.

وی تاکید کرد که اگر رسانه و روابط عمومی فضای جدید را نشناسد، مخاطب و تکنولوژی را نشناسد، بتدریج فضا را واگذار و مرگ زودهنگام خود را رقم خواهد زد.

وی گفت: بر اساس تئوری ˈصندلی خالی ˈ اگر روابط عمومی‌های ما با شناخت علمی فضا را در اختیار نگیرند و خوراک مناسب به مخاطب نداده و تولید محتوا نکنند، دیگران آن را پر خواهند کرد.

سلطانی‌فر گفت: پیشرفت‌ها در فضای مجازی خارق العاده و لحظه‌ای است و گریزی از آن نیست و اگر رسانه و روابط عمومی‌ها خود را با شرایط جدید وفق نداده و به تکنولوژی نوین مجهز نشوند همه چیز را از دست خواهند داد. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.