رفتن به محتوای اصلی

محسن کدیور خواستار استیضاح رهبر ایران شد
21.07.2010 - 14:25


به گفته کدیور ولایت آیت‌الله خامنه‌ای، ولایت جائر است محسن کدیور در نامه سرگشاده‌ای به هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان خواستار اقدام خبرگان برای استیضاح و سپس عزل آیت‌الله خامنه‌ای شد. عیسی سحرخیز نیز در دفاعیات خود خواستار محاکمه رهبر ایران شد.

محسن کدیور پژوهشگر دینی و استاد مهمان در دانشگاه ایالت کارولینای آمریکا در نامه سرگشاده و شصت صفحه‌ای خود به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان، از وی خواست تا سید علی خامنه‌ای رهبر ایران را در مجلس خبرگان استیضاح و سپس عزل کند.

کدیور در نامه خود که روز یک‌شنبه (۱۸ ژوئیه/۲۷ تیر) منتشر شده، با جمع‌آوری مستنداتی گفته است که رهبر ایران با تخلف از قانون اساسی مانع از نظارت خبرگان بر عملکرد خود و نهادهای تحت نظارتش می‌شود.

در بخشی از نامه کدیور آمده است که آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان با نظارت بر عملکرد خود مخالفت کرده و این در حالی بوده که برخی از مسئولین بلندپایه نظام از جمله محمد یزدی و احمد جنتی با این امر مخالف هستند.

کدیور در نقل قولی از احمد جنتی دبیر شورای نگهبان می‌نویسد: «اگر بنا باشد که خبرگان فقط کسب خبر کند و بررسى کند که آیا شرایط رهبری وجود دارد یا نه، فایده‌اى ندارد. کار شبه لغوى است که قانون اساسى برعهده مجلس خبرگان گذاشته است».

وی همچنین در مورد مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با نظارت خبرگان بر نهادهای زیر نظر رهبری می‌نویسد: «زمانی که مجلس خبرگان نظارت خود را بر برخی نهادهای منصوب رهبری آغاز می‌کند و مسئول آن نهاد را جهت دادن گزارش به مجلس خبرگان دعوت می‌کند، این مسئله با مخالفت دفتر رهبری مواجه می‌شود و مشخص می‌شود از نظر مقام رهبری نظارت بر مجموعه تحت امر ایشان جزء وظائف خبرگان نیست».

کدیور در این بخش به مصاحبه‌ای از هاشمی رفسنجانی که در تابستان ۱۳۵۸ با مجله حکومت اسلامی صورت گرفته اشاره می‌کند و به وی یادآور می‌شود که در آن مصاحبه گفته است: «مجلس خبرگان فرضش بر این بود که هر چیزى که به رهبرى مربوط مى‌شود را پیگیرى کند، مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدا و سیما، نیروهاى مسلح و هر چه که تحت امر رهبرى است. اینها به مجلس خبرگان فراخوانده شوند و گزارش کارهاى خودشان را به خبرگان بدهند و خبرگان هم سؤال کنند و آنها هم توضیح بدهند و احیاناً اگر اشکال و ایرادى هم بود، در همان جلسه مطرح شود تا همه در جریان قرار بگیرند و این به صورت قانون در آمد. اما وقتى بعضى از این نهادها دعوت شدند که در جلسه خبرگان حضور پیدا کنند تا گزارش عملکردهاى خودشان را بدهند، دفتر رهبرى مانع حضور آنها در خبرگان شد و اظهار داشتند که رهبرى نظرشان این است که این موضوع جزء وظایف خبرگان نیست».

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: آیا هاشمی رفسنجانی پاسخی به نامه کدیور خواهد داد؟

«اصلا حرف نظارت بر نیروهای مسلح را نزنید»

این استاد دانشگاه در نامه سرگشاده خود احمد جنتی را نیز از مخالفان نظر رهبر بر عدم دخالت خبرگان بر عملکرد وی خواند. کدیور در این زمینه به مصاحبه‌ای از جنتی با مجله حکومت اسلامی اشاره می‌کند که در آن با شرح مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با نظارت خبرگان بر نیروهای مسلح گفته بود: «در مورد نیروهاى مسلح فرمودند: اصلاً حرفش را نزنید، براى این که در نیروهاى مسلّح امکان این که کسى تحقیق و سؤال کند، نیست. نیروهاى مسلّح جاى این حرف‌ها نیست. مگر مى‌شود کسى در میان نیروهاى مسلّح وارد شود و راجع به مسائلى ایجاد شبهه کند؟».

محسن کدیور در پایان نامه خود با شرح تخلفات قانونی آیت‌الله خامنه‌ای، وی را «بزرگ‌ترین برانداز جمهوری اسلامی» خوانده و او را متهم به «استبداد»، «ظلم» و «قانون‌شکنی» کرده است.

وی همچنین خطاب به هاشمی رفسنجانی گفت: «اگر شما به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری از اهرم‌های پیش‌بینی شده در قانون اساسی نتوانید برای خروج از این مخمصه راهی بیاندیشد، معنایش این خواهد بود که به این گزاره تلخ نزدیک شده‌ایم که جمهوری اسلامی از طریق قانونی اصلاح‌ناپذیر است».

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: معترضان آیت‌الله خامنه‌ای را مسئول حوادث پس از انتخابات می‌دانند

سحرخیز خواستار برکناری و محاکمه خامنه‌ای شد

این در حالیست که عیسی سحرخیز مدیرکل پیشین مطبوعات وزارت ارشاد نیز روز یک‌شنبه در جریان دفاع از خود در جلسه دادگاه خواستار «برکناری» آیت‌الله خامنه‌ای از مقام رهبری و «محاکمه» وی شد.

سحرخیز در این جلسه دادگاه اعلام کرد که قصد دارد از رهبر ایران به اتهام «سکوت در برابر شکنجه زندانیان» شکایت کند.

وی گفت: «آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، قانون اساسی و مفاد و اصول مربوط به ولایت فقیه را زیر پا گذارده و از راه عدالت و انصاف و بی‌طرفی در انتخابات منحرف شده است، به‌گونه‌ای که خود به ‌صورت علنی و آشکار می‌گوید که یک نامزد را به نامزدهای دیگر ترجیح می‌دهد و دلش برای پیروزی او می‌تپد».

از نظر سحرخیز این روش رهبر ایران در تعامل با مسائل دلیل اصلی «انتخابات مهندسی‌شده» ریاست جمهوری در سال گذشته است.

سحرخیز همچنین در دفاعیات خود گفت:‌»آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل این که در حق مردم ایران ظلم کرده باید برکنار شود».

پیش از محسن کدیور و عیسی سحرخیز، احمد قابل نیز خواستار برکناری و عزل سید علی خامنه‌ای از مقام رهبری ایران شده بود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.