رفتن به محتوای اصلی

نافرمانی مدنی در کردستان، ترور در بلوچستان!
15.07.2010 - 18:25

جنگ شکل قهرآمیز سیاست است که آرمان ها، آرزوها، مطالبات و خواسته های گروه های سیاسی اجتماعی، فرقه ای و ... را از لوله های تفنگ فریاد می زند. مضمون سیاسی آزادیخواهانه، بشردوستانه و دمکراتیک ویا اهداف ارتجاعی و واپسگرایانه، خصلت جنگ ها را تعیین می کند و به آنها حقانیت یا مردودیت می بخشد.

ما در سی سال گذشته شاهد دو جنگ رهائیبخش و ارتجاعی در غرب و شرق کشور بوده ایم ؛ اولی جنگ مقاومت در کردستان و دیگری سیاست ترور، گروگانگیری و بمب گذاری در بلوچستان بوده است.

کردستان در فردای انقلاب مورد تهاجم فاشیسم اسلامی قرار گرفت و مقاومت در برابر سرکوب و تجاوز گروهها و دسته جات فاشیستی جمهوری اسلامی با دفاع از منافع مردم در کردستان گره خورد. ماهیت سیاسی جنگ علیه فاشیسم در کردستان با دفاع از آزادی، دمکراسی تنیده بود و از همینرو کردستان به سنگر مقاومت ایران علیه استبداد و دیکتاتوری تبدیل گشت.

جنگ مقاومت در کردستان بیانگر آرزوها، آرمان ها و مطالبات مردمی ست که موجودیت شان مورد تهاجم قرار گرفته بود و در جستجوی آزادی،دمکراسی و زندگی بهتر بودند.

و اما در شرق کشور که مردم بلوچ در شرایطی سخت تر از سایر مناطق ایران زندگی می کنند؛ مقاومت در برابر ارتجاع اسلامی نتوانست با آرمان های دمکراتیک و رهائیبخش مردم پیوند برقرار کند و گروه هائی جنگ علیه حزب الله حاکم بر کشور را از موضع "جندالله" آغاز کردند و در چارچوب ترور، بمب گذاری،و گروگانگییری با همکاری مالی و نظامی کشورهای همجوار ادامه یافت.

انفجار بمب در مسجد و کشتن نه تنها تعدادی پاسدار، بلکه هزاران تن از سران این حکومت، راه پیشروی جنبش های اجتماعی و قدرت گیری مردم را هموار نمی کند. حکومت اسلامی هزاران جنایتکار برای جایگزینی و ادامه جنایت و خیانت به ملت ایران دارد و ضربات بر پیکر رژیم وقتی کارساز و جبران ناپذیرند که محصول اقدام همگانی و قیام آزادیخواهانه مردم آگاه و در خدمت اهداف یک جنبش سیاسی اجتماعی مدرن، دمکراتیک و لائیک باشد.

در شرایطی که غرب کشور (کردستان) به سنگر بزرگ نافرمانی مدنی علیه فاشیسم اسلامی تبدیل شده است، جند الله به ترور، بمب گذاری و عملیات انتحاری ادامه می دهد و این تاکتیک های ناهمخوان، نه تنها به جنبش های سیاسی اجتماعی ملت ایران کمک نمی کند بلکه شرایط را برای سازماندهی از پائین و بسترسازی برای بمیدان آمدن و دخالتگری وسیع ترین اقشار اجتماعی در جنبش سراسری برای برچیدن حکومت اسلامی را دشوارتر می کند.

جمهوری اسلامی در ایران، لکه ننگی بر دامن کل بشریت است که پاک کردن آن، وظیفه شهروندان آزادیخواه و دمکرات ایران می باشد که ناچارند زیر یک سقف متشکل شوند و در بستر جنبش های اجتماعی و نافرمانی مدنی،یک اراده واحد ملی-دمکراتیک در برابر جمهوری اسلامی سازمان دهند.

15.07.2010

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.