رفتن به محتوای اصلی

با اعتراف صريح فرمانده سپاه به "کودتای انتخاباتی" بايد فرماندهان کودتاگر برکنار شوند!
03.06.2014 - 13:09

انتشار سخنرانی سردار عزیز جعفری در جمع فرماندهان سپاه و نمایندگان ولی فقیه، بازتاب گسترده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی پيدا کرد. اما هنوز اطلاع دقيقی از کانال و انگيزه انتشار سخنرانی در دسترس نيست. يک گمانه می گويد که انگيزه انتشار سخنرانی، رساندن پيام فرماندهان سپاه به دولت روحانی است که اگر دست و پای خود را جمع نکند، برخورد مشابه با ميرحسين موسوی با او صورت خواهد گرفت. گمانه ديگر اين است که انگيزه انتشار سخنرانی، افشاء نيروهای تندرو و اعمال فشار بر آن ها است. صرفنظر از انگيزه انتشار سخنرانی، سخنان سردار عزیز جعفری، سند مستند در مورد مداخله سپاه و بسيج در انتخابات سال ١٣٨٨ است. به بيان ديگر اعتراف صريح و روشن فرمانده سپاه به "کودتای انتخاباتی" است.

گردانندگان حکومت در ماه های قبل از انتخابات سال ١٣٨٨ به محمد خاتمی فشار آوردند که  کانديدا نشود. با انصراف خاتمی از کانديداتوری، شورای نگهبان صلاحيت آقايان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی را تائيد کرد تا تنور انتخابات گرم شود. آن ها بر تصور بودند که موقعيت احمدی نژاد مستحکم تر از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی است. اما با تغيير فضای سياسی کشور در هفته های نزديک به انتخابات، برای حکومتگران مشخص شد که احمدی نژاد در دور اول انتخابات برنده نيست و انتخابات به دور دوم کشيده خواهد شد. علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس در اول آذر ۱۳۸۸ فاش کرد که نظرسنجی‌های وزارت اطلاعات و وزارت کشور و نیز جمع‌بندی شورای عالی امنیت ملی پیش از انتخابات، نشان می داده که انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود. محمدرضا باهنر در همان زمان، به خامنه ای نامه نوشت و خطر پيروزی موسوی را هشدار داد.

پيروزی موسوی به معنی بازگشت اصلاح طلبان به قدرت بود. به گفته جعفری بازگشت اصلاح طلبان، خط قرمز "نظام" است. به همين خاطر آن ها در رای مردم دست بردند تا نگذارند که موسوی در انتخابات پيروز شود.

سازمان ما بر اين نظر بود که راست افراطی از نردبان انتخابات بالا رفته است. ولی نردبان را بالا خواهد کشيد تا رقبايش از نردبان انتخابات بالا نروند. اين ارزيابی در اعلاميه هيئت سياسی ـ اجرائی در ماه های قبل از انتخابات بيان شد. صبح فردای انتخابات ـ ٢٣ خرداد ١٣٨٨ ـ جلسه حضوری شورای مرکزی سازمان بود. شورای مرکزی اعلاميه ای با تيتر "در مقابل کودتای انتخاباتی ولی فقیه و سپاه بایستیم! انتخابات ۲۲ خرداد باطل است!" منتشر کرد. در اعلاميه آمده بود: "ولی فقيه، سپاه و راست افراطی دست به کودتای انتخاباتی زدند و احمدی نژاد را به عنوان کانديدای پيروز اعلام کردند. آنها تصميم گرفتند که با توسل به هر شيوه و اقدامی و با رای سازی و تقلب همچنان قوه مجريه را در قبضه خود نگهدارند. اقدامات آنها در بستن پيامک ها، سايت ها، حمله به ستادهای انتخاباتی، ايجاد فضای امنيتی، سرازير شدن نيروهای انتظامی و امنيتی به خيابان ها و آماده باش سپاه پاسداران نشانگر برنامه ريزی قبلی برای کودتای انتخاباتی است".

طرح "کودتای انتخاباتی" و اعلام آدرس کودتاگران از جانب سازمان، مورد پذيرش نيروهای مخالف و منتقد قرار گرفت و بعد از آن، اقدام بلوک قدرت در انتخابات با اين اصطلاح تعريف گرديد. انتشار سخنرانی فرمانده سپاه بعد از گذشت پنج سال از انتخابات، به وضوع نشان می دهد که فرماندهان سپاه در همراهی با ولی فقيه و راست افراطی از هفته های قبل از انتخابات برای کودتای انتخاباتی برنامه ريزی کرده بودند.

سخنان جعفری بار ديگر نقش سپاه را در حيات سياسی کشور آشکار می سازد. فرماندهان سپاه خود را مالک کشور و انقلاب می دانند و "نظام" را در اساس با سپاه و ولی فقيه تعريف می کنند و براين باورند که رئيس جمهور را نه مردم بلکه آندو بايد برگزينند. سپاه در طی دو دهه از يک نهاد نظامی به يک نهاد عمومی تبديل شده و بر قدرت و جامعه چنگ انداخته است. پيآمدهای حضور سنگين سپاه در قدرت، اقتصاد و ساير حوزه های اجتماعی، برای کشور ما فاجعه بار است.

انتشار سخنرانی فرمانده سپاه در شرايط کنونی، می تواند زمینه چینی برای یک اقدام کودتائی دیگر توسط فرماندهان سپاه باشد. اقدامی که بخواهد دست و پای حسن روحانی را جمع کند و برای قبضۀ مجلس در انتخابات آتی خيز بردارد.

 

هم وطن!

کودتای انتخاباتی و در آوردن احمدی نژاد از صندوق های رای، کشور ما را به وضعيت فاجعه باری سوق داد. با اين وجود سازمان دهندگان کودتای انتخاباتی هم چنان قدرت را در چنگ خود گرفته اند، اما معترضين به کودتا، در حبس، حصر و تبعيد به سر می برند.

در پنجمين سالگرد کودتای انتخاباتی، لازم است برکناری فرماندهان کودتاگر، بازگشت سپاه به پادگان ها، آزادی زندانيان سياسی، رفع حصر خانم زهرا رهنورد و آقايان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی را به خواست عمومی تبديل کرد و جنبش سبز را که در اعتراض به کودتای انتخاباتی شکل گرفت، تقويت نمود. سالگرد انتخابات ١٣٨٨ و شکل گيری جنبش سبز، فرصتی است برای برآمد مشترک نيروهای متنوع جنبش سبز. لازم است که از اين فرصت  بهره گرفت.

 

هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

١٣ خرداد ١٣٩٣ (٣ ژوئن ٢٠١٤)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.