رفتن به محتوای اصلی

اثر بیژن جزنی ، با ترجمه ترکان اورمولو-رامین جبارلی در ترکیه
06.06.2014 - 05:44

 

 
 
 
انتشار کتاب بیژن جزنی در ترکیه:
در روزهای اخیر کتاب "انقلاب مشروطیت ایران: نیروها و هدفها" در ترکیه ترجمه و به زبان ترکی استانبولی به چاپ رسید.
کتاب "انقلاب مشروطیت ایران: نیروها و هدفها" به همت اقای رامین جبارلی و خانم تورکان اورمولو 2 نویسنده و مترجم آذربایجانی در ترکیه، ترجمه و به چاپ رسید.
این کتاب  328 صفحه ای به مناسبت گرامیداشت صدمین سالگرد شهادت ستارخان سردار ملی ترجمه و منتشر شده است. نویسنده این کتاب بیژن جزنی است. این کتاب ارزشمند حدودا سه دهه پس از مرگ نویسنده اش در فرانسه به چاپ رسیده است.
جزنی یکی از تئوریسینها و مبارزان سرشناس چپ ایران است که در فروردین ماه سال 1354 در یکی از تپه های زندان اوین تیرباران شد.
انقلاب مشروطه در سالهای 1906- 19011 نقطه عطفی در تاریخ ایران بشمار می رود.
این نخستین بار است که کتابی در زمینه انقلاب مشروطه ایران در ترکیه ترجمه و به چاپ می رسد.
از مباحث این کتاب می توان به "نیروها و اهداف انقلاب مشروطه ایران چیست ؟"، "نقش و نفوذ دولت های خارجی در ایران دوره انقلاب مشروطیت چیست؟"، "تحریم توتون و تنباکو و میراث به یادگار مانده انقلاب مشروطه در عصر حاضر" اشاره کرد.
 همچنین نیروهای انقلابی و ضد انقلابی، اهداف و روش مبارزه این نیروها بررسی شده است. 
کتاب از سوی انتشارات کایناک در استانبول به چاپ رسیده است. نشانی انتشارات جهت تماس و تهیه کتاب: 

:Adres
Kaynak Yayınları Mesrutiyet Cad. No: 12 Kardesler Han Kat: 3 Galatasaray, Beyoğlu, İstanbulTürkiye
Tel:Türkiye-
 (0212) 252 2156
 
Kitab: İRAN Meşrutiyet Devimi,Güclər ve Amaclar; Bijan Cezani
:e Mail
Kaynak Yayınları İletişim formu: http://www.tubiba.com/kaynak-yayinlari 

**
« کتاب « انقلاب مشروطیت ایران، نیروها و هدفها » نوشته بیژن جزنی ،
رساله پایان نامه ی تحصیلی وی پیرامون انقلاب مشروطیت ایران است. بیژن جزنی در سال ۱٣۴۱ این رساله را با به پایان رساند. وی چند سال بعد و در پی فعالیتهای سیاسی خود به زندان افتاد و تا ۱٣۵۴، که در تپه‌های اوین به دست مأمورین ساواک شاه و به همراه هشت تن دیگر تیرباران شد، در زندان باقی ماند و هیچگاه فرصتی برای انتشار این رساله نیافت. 
پس از انقلاب همسر وی، خانم میهن جزنی دست نوشته این کتاب را به همراه دیگر یادداشتهای بیژن جزنی به سازمان چریکهای فدایی خلق ایران داد. وی درابن باره میگوید: « یک نسخه از این پایان نامه در منزل پیش من بود. ساواک وقتی به منزل ما ریخت، این نسخه پایان‌نامه را با خود نبرد و من آن را سال‌ها حفظ کردم. پس از انقلاب من کلیه یادداشت های بیژن و بویژه یادداشت های زندان قم و این نسخه پایان‌نامه را به سازمان تحویل دادم.برخی دوستان بعدها بسیار به من گله کردند که چرا چنین کردی، ولی در آن زمان طبیعی بود که من نوشته‌های بیژن را به سازمان بدهم. آن نسخه کپی در سازمان گم شد. بعدها و در مهاجرت بدنبال آن‌ها گشتم. گفتند نزد این و آن است و لی متاسفانه هیچوقت آنها را پیدا نکردم. در سال ۱۹۹۶ که کمیته بیژن جزنی را تشکیل دادیم، قرار بود که آثار بیژن و منجمله این کتاب منتشر شود.» متاسفانه این کار صورت نگرفت. 
در جریان برگزاری مراسم سی‌امین سالگرد کشتار تپه‌های اوین، در سال ۱٣٨۴ در پاریس، یک کپی از این رساله در اختیار سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران قرار گرفت و چندی بعد با موافقت خانم میهن جزنی، کار انتشار این کتاب آغاز شد. 

نیروها و هدفهای انقلاب مشروطیت ایران به عنوان پایان‌نامه ی دوره ی لیسانس فلسفه و علوم تربیتی دانشگاه تهران زیر نظر دکتر غلامحسین صدیقی، استاد برجسته دانشگاه تهران، بنیانگذار رشته ی جامعه شناسی آموزش عالی در ایران و یکی از بنیانگذاران «موسسه تحقیقات اجتماعی» و از یاران و همکاران نزدیک دکتر محمد مصدق، تهیه شده است. حضور چنین استادی در آن سالها در دانشگاه تهران برای دانشجویان علاقمند به تحقیق و بررسیهای اجتماعی بسیار مغتنم بوده است، چنان که بسیاری دیگر از شاگردان او نیز بر این نکته انگشت نهاده‌اند. 
بیژن جزنی در بررسی انقلاب مشروطیت ایران، به عنوان یک مارکسیست، بدور از هرگونه جزمگرائی، به بررسی سیر تحول جامعه ایران پرداخته و در این رساله می‌کوشد تا با نگاه به نیروهای شرکت¬کننده و اهدافی که هر یک دنبال می‌کردند، روند انقلاب مشروطه و سرانجام آن را بر بستر شرائط اجتماعی و جهانی آن زمان بررسی کند. 
بیژن جزنی به نقش و اهمیت انقلاب مشروطیت در سیر تحولات معاصر ایران واقف بوده و برای آن اهمیت خاصی قائل بود و انقلاب مشروطه را نقطه ی تحول در جامعه ی ایران می‌دانست. از این¬رو برای تجزیه و تحلیل این تحول به نیروهای شرکت کننده در آن می‌پردازد و خود در این¬باره می‌گوید: «برای شناسایی یک نهضت و انقلاب می‌توان وضع نیروها و هدفهای آن نهضت را ملاک قرار داد». وی معتقد بود که این دو به هم مربوط بوده و در تحلیل نهایی «بحث از هدفهای انقلاب ما را متوجه می‌سازد که جهت اصلی نهضت به کدام سوی بوده است و به اصطلاح لبه ی بُرنده ی انقلاب به سوی کدام طبقه از دشمن قرار گرفته است». در این راه بیژن جزنی به مطالعه ی روشها و اشکال مبارزه و شعارهای بکار گرفته شده می‌پردازد تا بتواند عمل نیروهای اجتماعی و کنش و واکنش آنها را نشان داده و مطالبات واقعی و اهداف هر نیروی اجتماعی را بشناساند. 
او انقلاب مشروط ایران را به عنوان «اولین نهضت بورژوازی ایران برای تأمین خواستهای این طبقه» تحلیل می‌کند. اما در عین حال در طول این رساله تلاش می‌کند تا تمایزات این نهضت را با انقلابات کلاسیک بورژوازی بشناسد و بر ویژگیهای آن، که نقش تعیین¬کننده بر سیر تحولات اجتماعی ایران تا زمان حاضر دارد، تأکید می¬کند. 

اگرچه نزدیک به پنجاه سال از نوشتن این رساله می‌گذرد و در این سالها کتابهای متعددی پیرامون انقلاب مشروطیت ایران نوشته شده، ولی این کتاب همچنان تازگی و اهمیت خود را حفظ کرده است. این مسئله قبل از هرچیز ناشی از زاویه ی نگاه بیژن جزنی به مسئله تاریخ مشروطیت ایران و پروسه ی تحول اجتماعی ایران است. بیژن جزنی را میتوان جزو سومین نسل تاریخ¬نویسان ایران برشمرد. وی به اهمیت تاریخ و بررسیهای تاریخی و لزوم شناخت تاریخی از سیر تحولات اجتماعی واقف بود و پژوهشهای تاریخی وی تنها به بررسی انقلاب مشروطیت ایران محدود نشد و در ادامه، علیرغم آن که در زندان به سر می‌برد و به منابع چندانی دسترسی نداشت، به بررسی و تدوین دو کتاب دیگر درباره تاریخ معاصر ایران به نامهای «تاریخ سی ساله» و «جمع بندی مبارزات سی ساله اخیر درایران» همت گماشت.»
منبع نقل قول: اخبار روز

 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
برگرفته از:
ایمیل رسیده* تکمیل خبر از : آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.