رفتن به محتوای اصلی

اختلاف جدی مجلس و دولت
04.06.2010 - 18:12

سه شنبه یازده خرداد 89، اول ژوئن 2010 میلادی

امروز درباره نه موضوع صحبت می کنیم.

دیدار موسوی و کروبی

موضوع اول دیدار آقایان موسوی و کروبی است که در ملاقات خودشان نامه ای مشترکا برای وزارت کشور ارسال کرده اند که در آن رسما درخواست برگزاری راهپیمایی به عمل آمده. مسیری از میدان امام حسین تا میدان آزادی و طبیعا هم بعد از ساعت پنج راهپیمایی های سبز را طبق معمول همیشه به همان سبک داریم. کار خیلی خوبی است این کار برای این که حکومت را بر سر یک دو راهی باخت باخت می گذارد. مطمئنا حکومت می داند اگر رسما اجازه صادر کند آن وقت جنبش می تواند چند میلیون آدم را بسیج کند و نشان بدهد اکثریت مطلق مردم با حکومت مخالف اند و اگر اجازه ندهد این حرف می ماند برای این که حکومت می ترسد از این که مخالفین اش بتوانند آزادانه تجمع کنند.

ضمن این که این مانور مشترک آقای موسوی و کروبی این جبهه را باز می کند که اگر حکومت اجازه ندهد آن وقت راه برای اکسیون های دیگر هم باز می شود و می توان مردم را به آن ها دعوت کرد.

پروژه تواب سازی حکومت

نکته دوم این که دادستان تهران به دنبال آقایان فدایی و زاکانی که صحبت کردیم یک طرح جدید دارند که اگر دستگیرشدگان بیایند توبه کنند و نامه عفو به رهبری بنویسند و امثالهم بهتر است آزاد شوند دادستان تهران هم این را اعلام کرده است.

به نظر می رسد این پروژه تواب سازی و بریده نشان دادن خطی است که آقایون دارند و امیدوارند بتوانند قبل از 22 خرداد بتوانند مانوری بدهند و اختلافی در جبهه جنبش ایجاد کنند که از مقدار مخالفت مردم کم کنند. غافل از این که مدت ها است این پروژها و نمایش های تلویزیونی تاثیری بر عزم و اراده مردم ندارد.

عقب نشینی کیهان

نکته سوم این که روزنامه کیهان که چند روز پیش نوشته بود جامعه مدرسن قم دکتر سروش را تکفیر کرده اند و حکم ارتداداو را صادر کردند به دنبال این که بعضی اعضا گفتند همچین خبری نبود و معلوم شد باز از ان کار هایی است که امثال شیخ محمد یزدی سر خود نوشته اند. کیهان امروز این حرف را پس گرفت و به قول کسی دیگری ربط داد و در واقع عقب نشینی کرد.

مجمع مدرسین سبز

نکته چهارم این که مجمع مدرسین حوزه علمیه قم که طرفداری خودش را از جنبش سبز اعلام کرده است در بیانیه ، تقریبا همه نکاتی را مهندس موسوی در نامه شماره 17 گفته بود تاکید کرده است. مثل آزادی مطبوعات ودلجویی از مردم و حتی یکی دو نکته هم اضافه کرده و خواهان آن شده است مثل این که رادیو و تلویزیون در اختیار عموم مردم باشد و یا مکانیسمی برای انتخابات آزاد. البته خلی از این راهکار ها مثل تغییر روش انتصاب رییس رادیو وتلویزیون مستلزم تعییر قانون اساسی کشور است.

اختلاف جدی مجلس و دولت

نکته پنچم این که آقای با هنر بعد از حرف های آقای احمدی نژاد در جلسه خصوصی مجلس زد و تندی هایی را علیه مجلس کرده بود از جمله این که مجلس 170 قانون علیه قاون اساسی و شرع تصویب کرده .آقای باهنر امروز به نوعی پاسخ داده و گفته تخلف دولت از قانون خیلی زیاد بود و دولت در شکستن قانون عمد هم دارد. این حرف های آقای باهنر نشان دهند اختلاف به و جود امده میان دولت و مجلس است که روز به روز عمیق تر هم می شود.

نکته ششم این که روی پل عابر پیاده حشمتیه در تهران جمله جالبی شته بودند. "خامنه ای بمیری. هم شمری هم یزیدی."

سالگرد خمینی در دست سپاه

نکته هفتم این که برای مراسم 14 خرداد سالگرد آقای خمینی به نظر می رسد مراسم از دست بیت آقای خمینی در آمده و در انحصار سپاه و بیت رهبری قرار گرفته و شایعاتی هم شنیده می شود که دیگر آقای خاتمی و هاشمی را هم برای این مراسم دعوت نکنند . اگر این اتفاق بیافتد می توان باور کرد که آن چه سپاه و بیت تصمیم می گیرند بیرون از اراده آقای خامنه ای است و این حرف ها که این روزها مطرح است که آقای خامنهای نمی تواند ریاست و رهبری کند بیشتر تایید می شود.

خط تبلیغاتی حکومت

نکته هشتم این که حمله وحشیانه اسراییل به قایق حاوی کمک های انسان دوستانه به غزه که موجب کشته شدن 9 نفر و زخمی شدن عده ای شده طبیعتا یک محکومیت جهانی را در پی داشته است. اما حکومت ایران هم به دنبال بهربرداری از این موضوع است و گویی خط تبلیغاتی اش این است که اگر اسراییل شکنجه و آدمکشی و وحشیگری می کند این اثبات شی دفع ما ادا می کند و گویی آقایون تبرئه می شوند در حالی که این طور نیست و هر گونه وحشیگری محکوم است. ادامه این خط با توجه به نزدیکی به 22 خرداد جالب به نظر می رسد.

آکسیون های 22 خرداد

اما نکته نهم ادامه بحث ما در باره آکسیون های 22 خرداد است. از برآیند حرف های مطرح شده و بیانیه کاما ما در واقع پنج پیشنهادی که شده بود را خدمتتان مطرح کردیم که عبارت است از:

اعتصاب یک روزه در سالگرد انتخابات و شهدای جنبش

تظاهرات در سالگرد انتخابات

عدم پرداخت قبوض مربوط به سرویس هایی که از طرف دولت گران می شود.

برگزاری انتخابات نمادین

الله اکبر سر بام ها در پاره ای از شب ها

من از بین این پنج مورد که قول دادم برا ساس تجربه های دیگر بحث کنم دومی را امروز جلوتر می آورم که در روز 22 خرداد است . مسیر را هم آقایا ن کروبی و موسوی بعد مانور خوبی که داشته اند مسیر سنتتی امام حسین – آزادی در نظر گرفته اند . اما مانوری را که در چهارشنبه سوری تمرین کردیم به خوبی می توانیم در همه شهرستان ها و تهران در محله خودش تمرین کنیم و مقابله خودمان را با کودتاچی ها نشان دهیم چون تجربه نشان داده در پخش شدن ما حکومت توان مقابله ندارد.

اندکی صبر سحر نزدیک است.

تا فردا شاید پیروز، موفق و سرافراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی

 

یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ و ۳۰ می‌‌۲۰۱۰

امروز در مورد یازده موضوع صحبت می‌کنیم.

موضوع اول همین چند لحظهٔ کوتاهی بود که نمایش داده شد؛ یعنی‌ برنامهٔ آقای داریوش که دیشب از صدای آمریکا پخش شد و من نیز چند لحظه‌ای از آن را انتخاب کرده و برایتان به نمایش درآوردم. دلیل این انتخاب هم این بود تا به شما بگویم که زبان هنر در مبارزات بی‌ خشونت چقدر می تواند نقش داشته باشد و چگونه می تواند آن را پیش ببرد. بحثی‌ که در مورد مبارزین لهستانی و جناح نارنجی داشتیم و توضیح دادیم که چگونه از زبان شعارهای طنز گونه، کاریکاتور و هنر در مبارزهٔ مردم لهستان استفاده می‌‌کردند.

نکته‌ دوم اینکه آقای موسوی در جمع زندانیان قبل از انقلاب نکات زیادی را بیان کرده اند. از جمله اینکه با آزادی و عدالت است که کشور اداره می شود نه با زندان، دستگیری و شکنجه. همچنین ایشان تاکید کرده اند بر اینکه زندان و دستگیری مانع سقوط رژیم شاه نشد، در واقع تلویحا اشاره کرده اند که مانع سقوط این نظام هم نخواهد شد.

نکته سوم اینکه مجید توکلی به بند عمومی‌ منتقل شده است. آقای جوادی حصار، صاحب امتیاز روزنامه تعطیل شده توس، پنج ماه است که در زندان مشهد است و کماکان بلاتکلیف است و اجازه نداده اند که وکیل انتخاب کند. همینطور آقای گلپری پور در زندان مهاباد که به اعدام محکوم شده، بر این نکته تاکید کرده است که از ۲۲ اردیبهشت که اعتصاب غذا کرده، همچنان ادامه خواهد داد تا داغ اعدام را به دل حکومتگران بگذارد و خودش به زندگی‌ خود پایان دهد. به هر صورت۱۷ روز از اعتصاب غذا این مبارز می گذرد.

نکته چهارم این است که به آقای احمد منتظری_ پسر مرحوم آیت‌الله منتظری _فشار آورده اند و دادگاه ویژهٔ روحانیت ایشان را احضار کرده اند و گفته اند که باید دفتر آقای منتظری را تعطیل کنید و وجوهات هم نگیرید. البته ایشان هم متقابلأ زیر بار نرفته اند و پنج مرجع را ذکر کرده که کتبا اجازه داده اند تا وجوهات جمع آوری شود و شرعا هم اعلام کرده اند که مقلدین آقای منتظری، خیلی‌‌ها که بقای بر میت می کنند، استفتائاتی دارند که باید این دفتربازباشد.

نکته پنجم مربوط می شود به روزنامه

wall street jornal

این روزنامه در گزارشی که داده است، مطرح کرده که بیش از ۱۸ ماه است که آمریکا کشتیهای ایرانی‌ را می گردند و توقیف می کنند، بخصوص کشتیهای کشتیرانی جمهوری اسلامی را. همچنین آقای استیوارت لیوی، معاون خزانه داری آمریکا، سعی‌ می‌کند که دنیا را متحد کند که با بالا بردن نرخ بیمه و تضمین ها بر بار و حرکت کشتیهای کشتیرانی جمهوری اسلامی را متوقف کنند. به هر صورت اگر تحریم جدید در سازمان ملل هم تصویب شود، این روند شدت خواهد گرفت و به موجب مصوبهٔ سازمان ملل، آمریکا و سایر کشورها می تواند با دست بازتری کشتیها را متوقف کنند، بگردند و یا حتی توقیف .کنند

نکته ششم اینکه آقای علی‌ لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه مطبوعاتی که داشته است، صدا و سیما با قطع و وصل کردن‌های مکرر صحبت‌های او را بارها سانسور کرده، از جمله سوال خبرنگار حزب‌ا‌لله لبنان در مورد اینکه اگر اسرائیل به ایران حمله کند، ایران با اسرائیل درگیر خواهد شد؟ که صدا و سیما پاسخ آقای لاریجانی را بریده است. در هر صورت یکی‌ از نکات جالب سخنان آقای لاریجانی این است که ایشان گفته که با تنگ نظری نمی‌توان کشور را اداره کرد، که طعنه آشکاری به آقای احمدی نژاد و دولت او دارد. البته منظور آقای لاریجانی از تنگ نظری مشخص نیست، شاید به قول ظریفی‌ که می گفت برای ایشان ۳۰۰ هکتار زمین چیزی نیست و می‌گوید که قابلی‌ ندارد و احتیاج به تنگ نظری ،روی ۳۰۰ هکتار زمینی‌ که مطرح است برادر ایشان برداشته است، نیست و نباید تنگ نظری کرد. به هر حال این ماجرا دعوای درون حکومت و رییس سه قوه ی آقای خامنه‌ای و بحث اینکه آقای خامنه‌ای امکان جمع کردن پشت سرش را ندارد را باز هم نشان می دهد.

نکته هفتم اینکه روز جمعه کنگره ی آمریکا با رأی بالای موافق لایحه‌ای را در زمینه انرژی تصویب کرد که اگر هر شرکتی با ایران همکاری یا معامله کند از معامله با ارتش آمریکا ممنوع خواهد شد که به احتمال زیاد فشار جدیدی خواهد بود. البته این لایحه در صورت تصویب نهایی‌ با امضای رئیس جمهور آمریکا قابل اجرا است ودولت آمریکا اجرای هر مصوبهٔ جدید کنگرهٔ آمریکا را به بعد از تصویب قطعنامهٔ جدید در شورای امنیت سازمان ملل، موکول کرده است.

هشتمین نکته اینکه ماجرای دادستانی در مساله حمله به دفترهیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ماجرای جالبی‌ شده است، چرا که وقتی‌ دو روز پیش اعلام شد که به دفتر دانشگاه آزاد حمله شده، گفتند که لباس شخصی‌‌ها هستند. اما حالا دادستانی آن را به عهده گرفته و معلوم شده که آدمهای دادستانی بوده اند. در این مورد اعلام شده که اسنادی در ارتباط با معاملات و پروژهایی همچون نفت، گاز و غیره پیدا شده است، اما ظاهراً اصل این حمله به این دلیل بوده که گزارش‌هایی در دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد بوده که از تقلب در مدرک آقای مرتضوی، آقای رحیمی و پسران آقای احمدی نژاد و همینطور گزارشی از حملهٔ وحشیانهٔ نیروهای امنیتی در سال گذشته و در مشهد، تهیه شده بوده که در این دفتر نگاهداری می شده است.

نکته نهم آنکه در تهران و در یکی‌ دو روز گذشته، در پمپ بنزین خیابان مصدق، بالاتر از سینما آفریقا که صف بوده و مردم در تنگنا بوده اند درگیری با بسیجی‌‌ها پیش آماده و وقتی‌ که خواسته اند با مردم درگیر شوند، مردم شعر "مرگ بر خامنه‌ای" سر داده اند. مکان دیگر خیابان سهروردی تهران بوده است که این روزها پلیس به بهانهٔ برخورد با مزاحمین نوامیس با جوانها درگیر می شود، درگیری متقابل جوانها با پلیس هم پیش آماده است.

نکته دهم اینکه به دنبال فاز ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی که به سپاه واگذار شد (به جای کشور ترکیه) و همینطو فاز ۱۵ و ۱۶ که قبلا واگذار شده بود( که سپاه پروژه‌ها را خوابانده و ۶۰۰۰ کارگر بیکار شده اند) ، الان هم فاز ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی نیز به کنسرسیومی متشکل از قرارگاه خاتم النبیای سپاه، شرکت صدرا( که این هم متعلق به سپاه است) و شرکت ملی‌ حفاری نفت واگذار شده است. به هر حال ۱۰ میلیارد دلاری که صحبت شده که به سپاه برای واگذاری پروژه های نفت و گاز داده شده این موارد را در بر می‌گیرد که بخش بزرگی‌ از اقتصاد کشور را شامل می شود. به احتمال زیاد سپاه پولهای پیش پرداخت پروژه‌ها را خواهد گرفت و هیچ کدام اینها اجرا نخواهد شد.

نکته آخر انتشار اطلاعیهٔ کمیتهٔ اجرایی مقاومت مدنی مردم ایران است(که مخفف آن کاما می شود). این کمیته برنامه های پیشنهادی را برای ماه خرداد مطرح کرده است. راجع به این اطلاعیه فردا صحبت خواهیم کرد و توضیح مفصلی راجع به آن خواهم داد.

اندکی‌ صبر/ سحر نزدیک است

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی

 

شنبه 8 خرداد 89 ، 29 می 2009میلادی

درباره هشت موضوع صحبت می کنیم.

موضوع اول این که دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده فنی این دانشگاه دست به تجمع اعتراضی زده اند. اعتراض دانشجویان به برخورد خشونت آمیز به بهانه حجاب در دانشگاه است که با بستن در دانشگاه و قول این که رییس دانشگاه صحبت می کند کشمکش ادامه پیدا می کند و به هر صورت دانشجویان اعتراض خودشان را نشان می دهند.

نکته دوم این که دانشجویان دانشگگاه خواجه نصیر هم برای اعتراض به حکم هفت سال زندان میلاد اسدی و ادامه بازداشت علی پرویز و سهیل محمدی فردا یک شنبه 9 خرداد دعوت به روزه سیاسی کرده اند و از بقیه دانشگاه های کشور هم خواسته اند به آن ها بپیوندند. اعتراض به دستگیری دانشجویان در هر دانشگاه و ترتیب دادن آکسیون هایی مثل تجمع ، تظاهرات یا روزه سیاسی نه فقط به زندانیان روحیه می دهد بلکه فضای اعتراض در دانشگاه ها را تداوم می دهد و اجازه نمی دهد کودتاچی ها بدون پرداخت هزینه دست یه قلع و قمع دانشجویان بزنند.

نکته سوم این که پانصد نفر از کارکنان شرکت صنایع فلزی مصنوعات رزین واقع در شادآباد در خیابان هفده شهریور دست به تجمع زدند دربرابر دفتر مرکزی این کارخانه و مطالبه هفت ماه حقوق معوقه خودشان را کرده اند.

نکته چهارم این که در پی نامه دکتر سروش به علمای اعلام که دعوت کرده بود ان ها که اگر فشار زیاد است و کاری نمی شود کرد از ایران هجرت کنید و بروید چنانچه از زمان مشروطه این موضوع وجود دارد و سابقه دارد. روزنامه کیهان به نقل از نشریه بصیرت سپاه نقل کرده که مدرسین قم دکتر سروش را مرتد اعلام کرده اند . معلوم نیست منظور کیهان این است که این کار قبلا انجام شده که بار و بار ها از این جور حکم ها صادر شده است و تاریخ دراز مدتی هم دارد و اگر عقب بروید امثال آقای خمینی و مطهری هم در دوره هایی توسط کسان دیگری مرتد اعلام شده بودند که سلاح زنگ زده و کهنه است یا این که منظور کیهان این است در حال حاضر است که در این حالت چنین بیانیه در سایت مدرسین حوزه نیست و اگر چنین باشد باید بپذیریم که باز هم امثال شیخ محمد یزدی نامه جعل کرده اند.

نکته پنجم این که آقای توماس فریدمن روزنامه نگار سرشناس آمریکایی که ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز است و چندین کتاب هم دارد درمقاله ای دیروز نوشته به آقای لولا دوسیلوا رییس جمهور برزیل و رجب طیب اردوغان رییس جمهور تریکه حمله کرده و گفته این آقایون با سیاست های پوپولیستی شان به دنبال جلب نظر مردم اند اما در تهران با قاتلین بر سر میز می نشینند و دست می دهند. به نظرم انتقاد فردیمن به این دو رییس دولت فارغ از این که چه قراردادی را امضا کرده اند بسیار انتقاد به جا و درستی است.

نکته ششم این که آقای جنتی از حامیان پرو پاقرص کودتاچی ها در صحبتی که داشته انتقاد کرده از کسانی که طرفدار رابطه با آمریکا اند و به طور مشخص منظور آقای جنتی، آقای اسفندیار رحیم مشایی یار غار آقای احمدی نژاد است. جالب است که حتی آقای جنتی هم با بخشی از دولت آقای احمدی نژاد مخالف است . البته داستان آقای مشایی داستان جدی و دنباله داری است که حالا نوبت به آقای جنتی رسیده است.

نکته هفتم این که خبرگزاری ایرنا در گزارش که منتشر کرده گفته از شصت هزار ایرانی شاغل در عسلویه 52 هزار نفر بیکار شده اند و تنها هشت هزار نفر باقی مانده اند. حالا که ایرنا این خبر را منتشر کرده به طور قطع می شود گفت که پروژه عسلویه با بی لیاقتی های دولت احمدی نژاد و کاستن بودجه های عمرانی به دلیل کسری بودجه خوابیده و دیگر فعالیتی ندارد.

اما نکته آخری که می خواستم بگویم در توضیح یکی از سوالات است درباره درس های کانواس که می شود گفت درس های پیشرفته ا ی از مبارزات بی خشونت مردم صربستان است . این کناب خیلی خوب درس را توسط چهار نفر از رهبران این جنبش تنظیم شده که من خواندش را به همه شما توصیه می کنم.

در مورد مخاطبین و پیام : همان طور که در صفحات 111 و 112 آمده و توضیحات خوبی درباره نحوه پیام رسانی دارد . این جزوه موتور اصلی ارتباطات را بین چهار گروه تقسیم کرده و گفته یک گروه حامیان ما هستند در جنبش و یک سلسسله از پیام ها به آن ها بر می گردد. مثل پیام هایی درباره شجاعت، انگیزه یا آمادگی برای فعالیت ها را در چشم انداز جنبش قرار می دهد. یک گروه مخاطب وسیع تر دارد و حامیان مخالفین هم در میان مخاطبان قرار دارد. یک سلسله شعارها متحدین بالقوه ما را شامل می شود که مثلا در جنبش سبز، گروه های کارگری یا فعالین قومیتی و یا صنف معلمان هستند و یک سری از پیام ها به جامعه بین المللی بر می گردد که ما ان جی او های بین المللی و رسانه های خارجی را مورد هدف قرار می دهد.

اندکی صبر سحر نزدیک است

به امید پیروزی ایران و ایرانی

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.