رفتن به محتوای اصلی

زهرا رهنورد برای تحقق کدام مطالبات زنان مقاومت خواهد کرد؟
29.05.2010 - 14:12

جمعی از اعضای شورای مرکزی سازمان جوانان و دانشگاهیان حزب اعتمادملی امروز با زهرا رهنورد و میرحسین موسوی دیدار کردند و به پرسش های آنان نیز پاسخ گفتند.

به گزارش خبرنگار “کلمه” در این دیدار زهرا رهنورد ضمن تشکر از حضور این جمع جوان با اشاره به روندبرگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری و ضربه هولناکی که به حیثیت قوانین، دموکراسی و آزادی ملت وارد آمد، مقاومت ملت در دوران جنبش سبز را به وکالت از همین حقوق ضایع شده و اهانت بزرگ به ملت دانست

قرار نبود و نیست که این تبعیض ها در حق زنان روا داشته شود، امام خمینی پیوسته از هویت و حیثیت و بالندگی زنان سخن می گفتند. در میان سخنان ایشان دو جمله معروف تر است که می فرمایند “از دامن زن مرد به معراج می رود” و دیگری “شما زنان در این انقلاب پیشوا بوده اید”.

زهرا رهنورد تاکید کرد این دولت در حالی سرکوب زنان را و حاشیه نشین کردن آنان را کلید زد که پیامبر رحمت (ص) فرموده اند: از این دنیا زن، عطر و نماز مورد علاقه من است و بنده قرار گرفتن این مثلث عجیب در کنار هم را ناشی از اهمیت وصول زن، نماز و عطر در یک عرض و نماد نگرشی سرشار از احترام و قداست می دانم

رهنورد در پایان تاکید کرد: مطالبات زنان دو رویه دارد که باید به هر دو رویه ی آن توجه کرد.

یک رویه آزادی ، دموکراسی ، قانون گرایی و عدم دخالت در زندگی فردی و رویه دیگر رفع تبعیض و تحقق اهداف حقوقی زنان است که باید تامین شود چرا که آرمان آزادی بدون حضور نیمی از جمعیت یعنی بدون زنان تحقق پذیر نخواهد بود.

بنابراین به همه سرکوب گران این عصر می گوئیم ما زنان برای تحقق مطالبات خود مقاومت خواهیم کرد

سه شنبه, ۴م خرداد, ۱۳۸۹

_

ما در سخنان خانم زهرا رهنورد دوگانگی و تناقض آشکاری را می بینیم که به دلیل موقعیت کنونی جنبش و جایگاهی که ایشان و آقای موسوی یافته اند، نمی توان از کنار آن با سکوت گذشت.

ما متعلق به طیفی هستیم که برای مطالبات جنبش مبارزه و پیکار را در دستور کار قرار می دهند و در برابر تهاجم به دستاوردهای جنبش مقاومت را!

خانم زهرا رهنورد اندیشه نوئی را طرح کرده اند و گفته اند که "ما زنان برای تحقق مطالبات خود مقاومت خواهیم کرد"

با چنین دو پهلو سخن گفتن می توان به ماهیت مطالبات مورد نظر ایشان شک کرد؛ مطالباتی که تحقق آنها بر مقاومت و نه مبارزه استوار است.

آقای موسوی و خانم رهنورد آشکارا دوران رهبری خمینی را الگوی آینده قرار داده و با استناد به گذشته و نقل و قول ها از خمینی، تداوم زندگی در منجلاب جمهوری اسلامی را به ملت ایران توصیه می کنند. خانم رهنورد در جمعی از اعضای شورای مرکزی سازمان جوانان و دانشگاهیان حزب اعتماد ملی اعلام کرده اند که ، امام خمینی پیوسته از هویت و حیثیت و بالندگی زنان سخن می گفتند. در میان سخنان ایشان دو جمله معروف تر است که می فرمایند “از دامن زن مرد به معراج می رود” و دیگری “شما زنان در این انقلاب پیشوا بوده اید”.

حکومت اسلامی خمینی و قانون اساسی اش به زنان حق وکالت نمی دهد ، چه رسد به پیشوائی در انقلاب؟؟؟!!! ما شاهدان زنده جنایات خمینی در ایران و بویژه سرکوب ها،اعدام ها و تجاوزات پیروان خمینی بوده ایم و هزاران تن از شریف ترین، آگاهترین و دلاورترین زنان ایران در دوران خمینی بر مبنای قوانین اسلام، پس از شکنجه های وحشیانه به جوخه های اعدام سپرده شده اند.

خمینی از یک منظر انسان متناقضی بود؛ چراکه دره عمیقی از تناقض میان گفتار و کردار او وجود داشت و اگر او از زن سخن می گفت منظورش خوهران زینب بود. زنانی که در دسته جات فاشیستی سازمان یافته بودند و برای تحمیل پوشش عصر شترچرانان به زنان ایرانی، با تیغ بر صورت آراسته زنان می کشیدند ویا اسید به صورت زنان و دختران می پاشیدند.

آزادی و برابر حقوقی زن مقولاتی مربوط به فرهنگ ایران و جهان مدرن است و ربطی به خمینی ندارد. سخن خانم رهنورد شبیه به سخنان خود خمینی ست که مثلن می گفت: محمد هم کارگر بوده است. کسی‌ که الفبای علوم اجتماعی را در دبیرستان می شناخت، می دانست که کارگر محصول دوران سرمایه داری بوده و ایشان آشنائی با تاریخ تحولات اجتماعی ندارد.

خانم رهنورد تا کنون به این فکر کرده اند؛ زنانی که در ایران سرکوب می شوند، آزادی پوشش یکی از ابتدائی ترین خواسته هایشان می باشد.

او‌ نمی‌داند که مطالبات جنبش زنان در چارچوب حکومت دینی تحقق پذیر نیستند و در رابطه با موضوعی اینچنین مهم، نباید جویده جویده سخن گفت.

خانم رهنورد که از یکسال پیش تا کنون، بدرستی در برابر مافیای ولی فقیه سر تسلیم فرود نیاورده و خود را با تحقق بخشی از مطالبات ملی - دمکراتیک ملت ایران همسو می داند، بهترست که گفتمان و فرهنگ پیشروان این جنبش را سرمشق قرار داده و از گذشته خود فاصله بگیرد.

برای پاسخگوئی به مسائل جنبش زنان در ایران امروز، الگوهای 1400 سال پیش جوابگو نیستند و این تزها در ایران و ... شکست خورده اند. شما هنوز گوهر سخن پیامبرتان را در نیافته اید که :" از این دنیا زن، عطر و نماز مورد علاقه من است" چه بار و پیامی داشته و در کدام مناسبات اجتماعی مطرح شده است. علاقه به نماز برای محو گناهان و رسیدن به بهشت و حوریان بهشتی و این دنیا و آن دنیا را چنین نگریستن، بیانگر درکی محدود از هستی و زندگی است.

برای همسو شدن با جهان آزاد، انسانی و عادلانه باید به اندیشه های نو، مدرن و دستاوردهای بشریت مراجعه کرد و الگوهای خود را نه از اعماق تاریک تاریخ، که از فرهیختگان امروز ایران و جهان دریافت.

خانم رهنورد اگر بخواهد با جنبش آزادی خواهانه و برابری طلبانه زنان ایران همسو بمانند ؛ ناچارست حقانیت سخنگویان و بزرگان جنبش زنان ایران، شیرزنانی چون سیمین بهبهانی، پروین اردلان، رویا طلوعی، الهه سقراط، شکوه میرزادگی و ... پذیرفته و از تجارب غنی آنها بیاموزد.

ملت ایران در اعتراض به توهین ولی فقیه به اراده شهروندان کشور، در صفوف میلیونی بخیابان آمدند و آنهمه شور، امید و پتانسیل، قربانی دودلی، بزدلی و بی لیاقتی گردید و جنبش از رهبران جسور و شجاعی که مبارزات ملت ایران را حول از کار انداختن دستگاه سرکوب فاشیستی رهبری کند ، بی بهره بود و این اشتباه اگر تکرار شود، نه خطا، که خیانت آشکار به آرمان های آزادیخوهانه و برابری طلبانه ملت ایران است.

ما روزهای حساس و پر تلاطمی را پیش رو داریم و شاید سرنوشت چند دهه آینده ایران در دوره کوتاه آتی رقم زده شود.

سکانداران "فروتن" باید از فرهنگ آزادگی، آزادیخواهی،ایران محوری، دمکراسی، مدرنیسم، سکولاریسم، با شفافیت و قاطعیت و شجاعت سخن بگویند و اگر آمادگی همراهی با مطالبات جنبش را ندارند و از ظرفیت های لازم برای لحظات سرنوشت ساز تاریخی برخودار نیستید، شفاف سخن بگویند تا مردم گمراه نشوند و برای آینده شان چاره ای اندیشند!

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.