رفتن به محتوای اصلی

در انتخابات بریتانیا چه گذشت؟
09.05.2010 - 12:12

روز ۶ ماه مه انتخابات عمومی در بریتانیا برگزار شد. ولی هیچکدام از احزاب اصلی نتوانستند به تنهایی اکثریت لازم را برای تشکیل دولت بدست آورند. حزب محافظه کار 306، حزب کارگر 258، حزب لیبرال دمکرات 57 و سایر احزاب 27 کرسی را بدست آورده اند. برای تشکیل دولت به تنهایی، اکثریت 326 کرسی ضروری است. پارلمان بریتانیا 650 کرسی دارد. در مدت 36 سال، این بار دوم است که هیچکدام از احزاب اصلی قادر نبوده اند اکثریت آرا را بدست آورند.

رهبران هر دو حزب کارگر و محافظه کار درصدد جلب حمایت حزب لیبرال دمکرات برای تشکیل دولت ائتلافی بر آمده و قول همکاری مفید و لازم به حزب لیبرال دمکرات داده اند. ملکه انگلیس اعلام کرد که این مسئله در حیطه وظایف او نیست و از رهبران احزاب خواست مسائلشان را با هم حل کنند.

گوردن براون نخست وزیر کنونی بریتانیا بسیار فرد مسئول وپرکاری است. سالها به عنوان وزیر خزانه داری برای بهبوداقتصاد این کشور زحمت کشیده است. ولی پشتیبانی حزب کارگر از حمله به عراق، اوضاع افغانستان و رکود اقتصادی جهانی، باعث شده که مردم بریتانیا سیاست های این حزب را شدیدا زیر سئوال ببرند.

گوردن براون در 16 سالگی به دانشگاه در اسکاتلند رفت و در 17 سالگی به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه انتخاب شد. بعد از دو سال که در تیم راگبی اسکاتلند بازی میکرد، در اثر یک ضربه یک چشم خود را از دست میدهد، ولی این مسئله باعث عقب ماندن او از برنامه های آینده اش نمیشود. او همراه تونی بلر نخست وزیر پیشین بریتانیا تصمیم به فعالیت و نو آوری در حزب کارگر میشوند. حزب کارگر به مدت 13 سال، از سال 1997 تا کنون، قدرت را در دست داشته است.

شرکت مردم در انتخابات امسال وسیع بود. پیش بینی ها حاکی از این بود که حزب کارگر بشدت افت خواهد داشت و همینطور پیش بینی میشد که حزب لیبرال دمکرات رشد جهشی خواهد داشت. اما نتایج نشان داد حزب کارگر علیرغم از دست دادن بسیاری از نمایندگانش، هنوز دارای محبوبیت خاصی است. حزب محافظه کار آنطور که پیش بینی میشد نتوانست اکثریت را بدست آورد. حزب لیبرال دمکرات در دو مناظره تلویزیونی با رأی مردم بخصوص جوانان، برنده مناظرات اعلام شد ولی در انتخابات اخیر حتی بدتر از انتخابات سال 2005 عمل کرد. ولی در حال حاضر نقش مهمی برای تشکیل دولت ائتلافی بازی می کند. بنظر میرسد عدم شرکت وسیع جوانان و عدم اتخاذ ریسک بوسیله میانسالان و دادن رأی به حزب محافظه کار باعث افت حزب لیبرال دمکرات در این دوره از انتخابات شد.

از اتفاقات جالب و مهم انتخابات، انتخاب 5 زن آسیایی به تشویق حزب کارگر بوده است. «حزب ملی بریتانیا» رأی نیاورده وحتی کرسیهای قبلی خود را نیز از دست دادند. و پیروزی مهم برای ایرانیان، دور انداختن جرج گلاووی بود که سالها قبل دوست صدام حسین و در حال حاضر حقوق بگیر جمهوری اسلامی در پرس تی وی است. برای اولین بار حزب سبزها یک نماینده به پارلمان فرستادند.

احزاب سه گانه بریتانیا در حال حاضر سرگرم گفتگو و مذاکره هستند و قرار است در اوایل هفته آینده، نتیجه مذاکرات را به اطلاع عموم برسانند. اینطور بنظر میرسد که حزب محافظه کار با دادن امتیازات مورد نظر حزب لیبرال دمکرات، بتواند به وضعیت نامشخص کنونی پایان دهد و دیوید کامرون به عنوان نخست وزیر، شروع بکار کند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.