رفتن به محتوای اصلی

«تلنگر» شادی صدر به «مردان»
05.05.2010 - 18:12

شادی صدر٬ حقوقدان و مدافع پیگیر حقوق زنان ٬ خشمگین از خشونت های کلامی و جنسی علیه زنان٬ و آزرده از تداوم باور های فرهنگی زن ستیز و تحقیر كننده زن كه حتی در بسیاری از مردان مدعی روشنفكری نیز نهادی شده٬ از مردان می خواهد تا دفاع از حقوق زنان را از نگرش به باورها و رفتارهای خصوصی خود آغاز كنند . خشم شادی صدر بر حق است و توصیه او منطقی . به چالش طلبیدن باورهای زور مدار و سرکوبگرانه فرهنگی از طریق "شوک تراپی " نیز یک روش مبارزه است . اما اشكال این است كه مطلب او ارایه و ترویج بینشی است که نه پدرسالاری٬ بلكه مردان را بطور عام هدف خشم و حمله قرار می دهد زیرا به زعم او همه انها «عضو همان باشگاهی» هستند كه «امام جمعه تهران از بلند پایگان آن است.» و همگی بدون استثنا « خیابان را برای خواهر و مادر دیگران نا امن » میكنند.

تجربه روزمره از زن ستیزی نهادی شده در روان فردی، در باورهای فرهنگی ٬ و بی حرمتی نسبت به زن و زنانگی و بها ندادن به تلاشهای فکری و سیاسی زنان ممكن است این گرایش را دامن بزند كه بجای بررسی چگونگی شکل گیری كلیشه های جنسیتی ٬ و بجای تحلیل نهادها یئ كه این كلیشه ها را ترویج و پاسداری می کنند فقط كلیشه ها را وارونه كنیم . نتیجه آنكه مبارزه علیه پدرسالاری به مبارزه علیه مردان تبدیل می شود. این گرایش كه در دهه هشتاد و نود میلادی در میان فمینیست ها غالب بود سالها است توسط بسیاری از فمینیست های سرشناس به نقد كشیده شده وتا حدود زیادی به حاشیه رانده شده است. "جسیکا بنجامین" از جمله متفكرین برجسته روانکاوی فمینیستی درانتقاد به این گرایش در اواخر دهه هشتاد بدرستی نوشت که این بینش مشکل رابطه قدرت یا سلطه را به درام زن مظلوم و مرد ظالم تقلیل می دهد. بنظر بنجامین حتی اندیشمندان نام آور فمینیست از تحلیل پیچیدگی های رابطه قدرت خود داری می كنند مبادا كه پذیرش مشاركت زنان در حفظ و باز تولید رابطه قدرت٬ مسئولیت اخلاقی را از مرد به زن منتقل كند. اواین نحوه برخورد را ضعف این نوع رادیکالیسم سیاسی می دانست چرا كه به ایده الیزه کردن گروه تحت ستم می انجامد ، بدون توجه به این واقعیت که آنان نیز از روابط قدرت تاثیرمی پذیرند وحتی درپروسه ستم كشی خود مشارکت می کنند . به عبارت دیگر رابطه قدرت را نمیتوان ساده انگارانه به رابطه ستمگر و ستم کش تقلیل داد زیرا پیچیدگی مکانیسم ها و ساختار قدرت را پنهان می دارد .

نكته این است كه ارزشها و باورهای مردسالارانه بر روان فرد و رفتارهای اجتماعی و قضاوت های اخلاقی هر دو جنس تاثیر گذاشته و میگذارد. زنان بسیاری با همسوئی و همكاری فعالانه با نطام های فاشیستی مذهبی یا سكولر علیه منافع خود و خواهرانشان به نفع تجاوزكاران وارد میدان میشوند . نیازی به اشاره به نمونه های بیشمار آنها در ایران امروزنیست . بر عكس ما شاهد مشاركت فعالانه گروهی از مردان جوان بخصوص با گرایشات چپ بطور مثال در «جنبش یك ملیون امضاء» و سایر حركات اعتراضی بوده ایم. نیز عمل شجاعانه و ضد شوونیسم مردانی را شاهد بودیم كه با روسری سر كردن به سلب حق انتخاب پوشش زنان اعتراض كردند. مردان بسیاری به تساوی زن و مرد باور دارند٬ و بعضی از آنان در حقیقت در رد امتیازات تاریخی خود با مبارزه ی برابری طلبانه زنان همراه می شوند . پس نه همه مردان متجاوز وستمگرند و نه همه زنان مبری ازستمگری . فمینیسم از آغاز متحدینی در میان مردان داشته٬ و دشمنان بسیاری در میان زنان. درك نادرست از فمینیسم این دیدگاه ضد فمینیستی را دامن میزند كه فمینیسم ایدئولوژی ضد مرد است. مبارزه فمینیستی مبارزه بین زن و مرد نیست . مبارزه بین زن باوران ترقی خواه و تساوی طلب٬ و مرد سالاران مرتجع ، زور گو و خود محور ، اعم از مذهبی و سكولار است. در هر دو اردوگاه هم زنان و هم مردان هر چند نه به شمار مساوی حضور دارند. شادی صدر بدرستی می گوید٬ «این ما فمینیست ها نیستیم كه دنیا را به زن و مرد تقسیم می كنیم ..» اما متاسفانه دراین نوشته خود او چنین می كند.

او كه تا چندی پیش در ایران زندگی میكرده و بخاطر شجاعت سیاسی و حرفه ای اش خشونت حكومت اسلامی را تجربه كرده شاید قبول داشته باشد كه ویژگی بارز جنبش زنان نسل او كار مستمرآگاهی دهنده برای نشان دادن تبعیضات آشكار و پنهان اجتماعی و قانونی و خشونت دولتی و خانگی٬ همراه با واقع بینی و شکیبایی و مدارای سیاسی بوده . شادی صدر به درستی می گوید٬ «دموكراسی و حقوق بشر٬ از هر یك از ما شروع می شود ..». بر همین اساس است كه «ما» باید در مبارزه علیه سیاست های عقب مانده ترین٬ مرتجع ترین٬ و ضد زن ترین رژیم معاصردركشورمان جبهه معتقدین به فمینیسم را تقویت كنیم. زندگی در تبعید و فرصت ارزیابی گذشته به ما آموخته كه این مبارزه مثل هر مبارزه سیاسی دیگر از طریق ارج گذاردن به تلاشهای همراهان جلب حمایت و همسو ساختن نا آگاهان و خنثی کردن مخالفان میسر می شود٬ نه راندن متحد ین با لفعل یا بالقوه به جبهه مخالفین یا بی تفاوتها.

 چهار شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵ مه ۲۰۱۰

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.