رفتن به محتوای اصلی

ناراضيان ايرانی به ترکيه فرار ميکنند
07.04.2010 - 18:12

واشنگتن تايمز زيرعنوان «ناراضيان ايرانی به ترکيه فرار ميکنند» در گزارشی از شهر نيغده Nigde در ترکيه می نويسد هنگامی که دو مرد جوان ايرانی سوار بر اسب حين فراراز ايران راهی مرز بودند برفی سبک می باريد. وقتی به قلب کوهستان رسيدند بوران برف کورکننده بود، هوا سرمائی منجمد کننده داشت و اين دو به زحمت زنده بودند. حسام ميثاقی و سپهر عاطفی به ناراضيان مهاجری ملحق ميشدند که از آشفتگی سياسی ايران می گريزند. برای اين دو، اين به معنای سفری دور و دراز از طريق کوهستانهائی سنگلاخ در شمال غربی کشور در زمستانی کشنده بود که با کمک قاچاقچی های کرد انجام ميگرفت. هنگام عبور از يک روخانه، يخ زير سم اسب هايشان شکست و سکندری خوردن اسب ها موجب شد که هر دو در آبی منجمد کننده خيس شوند.

آقای ميثاقی، ۲۱ ساله، قد بلند و لاغراندام اما قوی، آن زمان را به ياد می آورد و ميگويد دست ها و پاهايم هيچ حسی نداشت. مثل مست ها بودم. نمی دانستم کجا هستم. از درد، می خنديدم. آقای عاطفی، بيست ساله، يک وانت را از راه دور می بيند. بازوی آقای ميثاقی را می گيرد و او را روی برف به سوی وانت می کشاند. او می گويد برای پيش رفتن رمقی برايم باقی نمانده بود، اما بايد به جاده می رسيديم. اين دو مرد، هر دو گزارشگران حقوق بشر، خود را به وانت رساندند، با التماس سوارشدند و در ترکيه به ايمنی رسيدند.

دست کم ۴۲۰۰ ايرانی، پس از انتخابات مورد اختلاف رياست جمهوری در ماه ژوئن (خرداد)، بنا به فهرستی که آيدا سعادت، فعالی که خود در ماه دسامبر با عبور پنهانی از مرز وارد ترکيه شد، جمع آوری کرده است، از کشورشان گريخته اند. اين پناه جويان در آمريکا، اروپا و کشورهائی در حوزه خليج فارس، نظير امارات متحده عربی پراکنده اند. اما بيشترين شان، قريب ۱۱۵۰ نفر، به گزارش آژانس آوارگان سازمان ملل متحد، با استفاده از نفوذ پذيری مناطق مرزی ترکيه و الزامی نبودن داشتن ويزا، به اين کشور آمده اند. اغلب تازه واردين به دلائل سياسی گريخته اند، که شرکت کنندگان در اعتراض های اپوزيسيون به نتايج اعلام شده از رای گيری جزو آنان هستند. با ورود اين تازه واردين، شمار پناهجويان در ترکيه، تا ماه فوريه به ۴۴۴۰ نفر رسيد، که افراد از چشم رژيم آخوندی، به اصطلاح نامطلوب، نظير همجنس گرايان وبهائی ها، از جمله آنان هستند.

خطری که اين ايرانی ها در کشورشان با آن روبرو هستند واضح و علنی است. يک ماه پس از گريختن آقای عاطفی و آقای ميثاقی در ماه ژانويه، پليس به خانه هايشان در اصفهان حمله کرد. جزو اتهامات شان، محاربه، يا جنگ با خدا قرار داشت که جرمی قابل مجازات از طريق محکوميت به مرگ است. پليس، نويد خانجانی، دوست و همکاراين دو را بازداشت کرد که قرار بود همراه با آنان فرار کند اما در آخرين دقايق تغيير عقيده داد. همراه با توقيف آقای خانجانی، هشت نفر از کميته مستقل گزارشگران حقوق بشر نيز زندانی شدند، که سه نفرشان در حبس باقی مانده اند و ممکن است با اعدام مواجه شوند.

اين پناهجويان در ترکيه امن ترند اما در برزخ زندگی ميکنند. تقربيا همگی آنان پول ناچيزی با خود آورده اند و به سبب محدوديت های رايج در ترکيه نمی توانند کار کنند. بهمين جهت در اتاق هائی کوچک با حداقل اثاثيه در آپارتمان هائی جمع شده اند که با ذغال گرم ميشود.

بسياری از پناهجويان ايرانی اميدوارند کميسرعالی آوارگان سازمان ملل متحد ترتيب اسکان آنان را در آمريکا و يا اروپا بدهد. اما اين انتظاری است که می تواند سالها طول بکشد زيرا اين آژانس آوارگان با هزاران عراقی نيز سر و کار دارد که در سالهای اخير از کشور جنگ ديده شان گريخته اند.

 بیش از چهار هزار پناه جوی ایرانی در ترکیه

منابع خبری ایران و بین المللی درماه های اخیر از موج تازه "فرارجوانان" از ایران و پناهنده شدن آنان به کشورهای غربی خبر می دهند. علاوه برسامانه های خبری ایرانی در اروپا و امریکا نشریات بین المللی نیز در این رابطه گزارش هائی را منتشر می کنند.خانم فخاری از فعالین امور پناهجویان در ترکیه و اروپا در باره موج جدید پناجوینان ایرانی می گوید

منابع خبری ایران و بین المللی درماه های اخیر از موج تازه "فرارجوانان" از ایران و پناهنده شدن آنان به کشورهای غربی خبر می دهند. علاوه برسامانه های خبری ایرانی در اروپا و امریکا نشریات بین المللی نیز در این رابطه گزارش هائی را منتشر می کنند. روزنامه معتبر آمریکائی "واشنگتن پست" در یکی از شماره های اخیر خود ضمن اشاره به وضع نابه سامان این پناهجویان جوان به شماربیسابقه آنان در سال های اخیر اشاره می کند. نویسنده این گزارش با جمع آوری اطلاعات میدانی از مرزهای کشورهای همجوار ایران یادآوری می کند که به دنبال سرکوب های پس ازانتخابات ریاست جمهوری در ایران و زندانی شدن هزاران تن از شهروندان ایرانی توسط حکومت بیش از چهار هزارنفر پس از گریز از ایران در کشورهای دور و یا نزدیک در خلیج فارس و اروپا و آمریکا پراکنده شده اند. در این میان گروه عظیم پناهجویان ایرانی که به علت عدم نیاز به روادید وارد ترکیه شده اند، در وضعیت دشواری در انتظار پذیرش درخواست خود از سوی سازمان ملل در شهرهای این کشور سرگردانند .

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
صدای آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.