رفتن به محتوای اصلی

آمادگی ایران و امریکا برای دخالت درعراق و هشدار عربستان
19.06.2014 - 07:38

برخی تحلیل گران  سیاسی اپوزیسیون ایران را به بی طرفی فرا می خوانند.ازسوی دیگر  گفته می شود که عربستان و ایران با ثبات ترین کشورمنطقه ؛در صورت رو در رویی  نظامی ،  از هم خواهد پاشید و  جغرافیای سیاسی منطقه عوض خواهد شد. 15 در صد جمیعت  شیعه عربستان در اطراف چاههای نفت این کشور مستقر ساکن هستند و از سوی دیگر 15 در صد جمعیت ایران سنی مذهب و...؛ کشورعراق در مرز تجزیه و فروپاشی قرار گرفته است . بهر حال پیش بینی حوادث حتی برای چند هفته دیگر نا ممکن است. در زیر به برخی اظهار نظر های شخصیت های سیاسی ایران ، امریکا ؛ عراق و عربستان توجه نماید.

Missing media item.

حسن روحانی، از آمادگی ایران برای حفاظت از شهرهای مذهبی عراق در برابر تهاجم نیروهای شورشی خبر داده است.او گفته :«در زمینه عتبات مقدسه، کربلای عزیز، نجف عزیز، کاظمین عزیز و سامرای عزیز به همه ابرقدرت ها و مزدورانشان و آدم کشان و تروریست ها اعلام می کنیم ملت بزرگ ایران برای حراست از عظمت عتبات مقدسه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.»

Missing media item.

از سوی دیگر دیروزعراق به طور رسمی از آمریکا خواسته حملات هوایی علیه مواضع داعش را آغاز کند.این خبر بعد از آن اعلام شد که گروه داعش حملات گسترده‌ای را برای تصرف بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی عراق در شهر بیجی آغاز کرد.

Missing media item.
به گفته یک مقام بلندپایه نظامی آمریکا، واشینگتن تا زمانی که اطلاعات موثق بیشتری دریافت نکند، نمی‌تواند در این مورد تصمیم‌گیری کند....همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته‌های مقام‌های ارشد دولت اوباما اشاره کرده است که تمرکز کاخ سفید بر حمله هوایی در عراق نیست، با این همه اگر دستگاه‌های اطلاعاتی بتوانند موقعیت روشنی از شورشیان به دست بیاورند، ممکن است شخص رئیس‌جمهوری دستور این حمله را صادر کند.

Missing media item.

تابناک سایت وابسته به جمهوری اسلامی هم تائید کرد کهعربستان سعودی به ایران هشدار داده است : «خلیج تایمز» ضمن اشاره به بیانیه ای که روز گذشته از سوی عربستان سعودی منتشر شد، آن را به منزله هشداری صریح به ایران ارزیابی کرده اند. این روزنامه اشاره می کند که سعود الفیصل، وزیر خارجه سعودی، روز گذشته نسبت به هرگونه مداخله خارجی در عراق هشدار داده و گفته بود عراق در آستانه ورود به یک جنگ داخلی تمام عیار است که نتایجی مهلک برای کل منطقه به همراه دارد. این روزنامه مدعی است همزمانی این هشدار با اعلام این موضوع که ایران در دفاع از اماکن مقدس شیعیان در عراق درنگ نخواهد کرد، به معنای این است که هشدار مذکور علیه ایران بوده است. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ویژه ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.