رفتن به محتوای اصلی

دو تا پنج سال زندان برای جلوگیری از باروری
24.06.2014 - 16:29

کمیسیون بهداشت مجلس در جلسه روز سه‌شنبه (۳ تیر) نام این طرح را از "افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت" به "محدودسازی روش‌های جلوگیری از بارداری" تغییر داد.

بر اساس این طرح کلیه اقدامات منتهی به "سقط جنین، عقیم سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات برای فرزندآوری کمتر" ممنوع است و متخلفان به دو تا پنج سال زندانی محکوم می شوند.

در جلسه روز سه‌شنبه کلیات این‌طرح در حالی به تصویب رسید که نمایندگان مخالفان آن معتقد بودند مجازات افرادی که به اعمال جراحی عقیم سازی دست می‌زنند، در عمل قابل اجرا نیست.

به عقیده مخالفان مشخص نیست که مجازات دو تا پنج سال زندان شامل پزشک، زن یا مرد می‌شود؟ موافقان در مقابل معتقد بودند که عمل جراحی عقیم سازی "حرام بوده و جز موارد خاص نباید در بیمارستان های دولتی" انجام شود.

به‌گزارش خبرگزاری مهر این طرح با ۱۰۶ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و هشت رای ممتنع به‌تصویب رسید. هنگام رای‌گیری ۲۰۷ نماینده در نشست مجلس حضور داشتند.

در صورت تصویب نهایی این طرح در صحن علنی مجلس کلیه اقدامات راجع به سقط جنین، عقیم سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغ راجع به تحدید موالید و کاهش فرزند آوری ممنوع است و مرتکب به مجازات مندرج در ماده 624 قانون مجازات اسلامی (دو تا پنج سال حبس) محکوم خواهد شد.

علاوه بر این اشخاص حقوقی که هرگونه تبلیغی در خصوص "تحدید موالید " کنند توسط وزارت ارشاد باید شناسایی شده و به مراجع صالح قضایی معرفی شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.