رفتن به محتوای اصلی

«تماس» فریدون فرخزاد با چریک های فدایی همراه با فیلم
12.03.2010 - 18:12

در باره فریدون فرخزاد ،پس از مرگش بسیار گفته و نوشته اند . او دکترای حقوق در رشته مارکس شناسی داشت و از 14 سالگی وارد سیاست شد و تمایلاتن آشکار چپی (سوسیال دمکرات) داشت .... بهار 58 ، بهار ازادی در ایران بود و ستاد چزیک هادر خیابان میکده (دهکده) از خیابانهای منشعب از بلوار کشاورز ،در ساختمان بزرگ 5 طبقه ای با اتاق های فراوانش که متعلق به ساواک بود ،پس از انقلاب در اختیار چریک ها قرار گرفت ... جلوی ستاد محوطه نسبتا بزرگی بود که روزانه معیادگاه هزاران بازدیدکننده بود . تعداد چریک های ( بی نام و نشان ) انگشت شما ر ولی تعدا هواداران با نام و نشان آنان هزاران بود . ستاد از بخش ها متفاوتی تشکیل می شد که در طبقه اول ان دفتر تدارکات(نظامی) قرار داشت که مسئول آن و یا بعبارت دقیق تر ، فرمانده آن چریکی بود بنام هادی (احمد لنگرودی) در کنار این اتاق ، دفتر کارگاه هنر بود که رضا علامه‌زاده و تعدادی از هنرمندان سر شناس هوادار چریک برای سازماندهی مسایل هنری سازمان در آنجا گرد هم می امدند. در اردیبشهت 58 کار گاه هنر یک آگهی تبلیغی در روزنامه کیهان منتشر کرد که در آن از هنرمندان کشور می خواست که به ستاد چریک ها آمده و برای همکاری با آنان تماس گیرند.

فریدون فرخزاد از خودش و گرایشات سیاسی اش می گوید

روز بعد از آگهی تبلیغی من و هادی در اتاق تدارکات نشسته بودیم که فریدون فرخزاد وارد ستاد شد و سراغ کارگاه هنر را گرفت و مطرح کرد که حاضر است که با کارگاه هنر همکاری نماید .... رضا علامه زاده پس از چند دقیقه نزد هادی آمد و در خواست همکاری فریدون را با او در میان گذاشت که نا گهان هادی بر افر وخته شد و چهره اش از عصبانیت سرخ شد ه بود و خطاب به علامه زاده گفت :« فورا این بچه قرتی، ک....را از ستاد بیرون می اندازی ...وگرنه با همین مسلسل (که دستش بود) اونو می کشم.....»

راستش با برخورد افراطی هادی همه ما جا خوردیم ، هر چند در مجموع دید مثبتی به فرخزاد نداشتیم ... شو منی که در تلویزیون شاه برنامه اجرا می کرد و به یک همجنس گرا در بین مردم مشهور بود... چگونه می توانست با چریک ها همکار کند ... غافل از این که فریدون ازاده ای چپگرا و جز معدود مارکس شناسان ایرانی بود ،در حالی که هادی ، فرمانده و رهبر مارکسیست ها که چندا ن از مارکس نخوانده بود....سر انجام رضا علامه زاده از ترس هادی کوتاه آمد و فریدون را دست بسر کرد.

یک هفته بعدبا مینی بوسی حامل افرادمسلح برای تعویض گشت های سازمان به شمیران رفته بودم که چشمم به فریدون فرخزاد افتاد که همراه با افراد کمیته مردمی، نظم چهارراهی را بعهده داشتند.....بعد ها فریدون از کشور خارج شد و فعالیت های هنری _ سیاسی اش را علیه جمهوری اسلامی گسترده ساخت و سرانجام هم او بخاطر فعالیتش علیه نظام بدست مامورین اطلاعاتی رژیم به طرز دلخراشی در منزلش در آلمان کشته شد. ...وقتی ویدوئو فیلمی که در در آن :

فریدون فرخزاد از خودش و گرایشات سیاسی اش می گوید ؛ گوش می کردم بنظرم رسید که که خطاب فریدون فرخزاد در این فیلم ، چپ های ایرانی بود . این مصاحبه چند سال پس از خروج او از کشور ،در جام جم ظبط شده بود ..... چریک فدایی احمد لنگرودی و فریدون فرخزاد هر دو بدست مزدوران جمهوری اسلامی کشته شده اند ولی فریدون فرخزاد جاودانه شد و آزادیخواهان و چپ ها شرمنده از آن همه پیشداوری نادرست در باره فریدون فرخزاد !

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.