رفتن به محتوای اصلی

8 مارس -- روز بین المللی زنان -- نظریات و افکار
07.03.2010 - 11:19
برگردان:
داریوش حاجبی

روز جهانی زن به تاریخ 08.03.1908 بازمیگردد. در آن زمان ، کارگران کارخانه نساجی نخ در نیویورک دست به اعتصاب زدند تا به تقاضای بهتر شدن زندگی و شرایط کاری آنان پاسخ داده شود. اما صاحبان و سرپرستان کارخانه ها زنان را در کارخانه برای جلوگیری از تماس و همبستگی با کارکنان دیگر زندانی کردند که ناگهان آتشی برخاست و 129 کارگر زن در آتش سوختند.

اولین روز بین المللی زنان توسط کلارا زتکین ( 1933- 1857) در 19 ماه مارس در سال 1911برگزار شد و میلیونها زن در دانمارک ، آلمان ، اتریش ، سوئیس و ایالات متحده در آن شرکت کردند. انتخاب این تاریخ باید تاکیدی بر کاراکتر انقلابی روز زن باشد. روز 18 ماه مارس روز یادبود زنانی بود که در انقلاب 1848 جان خود را از دست داده بودند.

Missing media item.خواسته های کلیدی عبارت بودند از:

مبارزه علیه جنگ...انتخابات و حق رای برای زنان... قوانین حفاظت کاری...حفاظت کافی پدر و مادر و فرزند...هشت ساعت کار در روز....دستمزد برابر برای کار برابر و تعیین حداقل دستمزد!

در سالهای بعدی روز جهانی زن سالیانه بین ماه فوریه و آوریل بر پا میشد. استقرار روز جهانی زن در هشتم ماه مارس ابتدا در سال 1921 صورت گرفت. بدینوسیله بایستی یادآور اعتصاب کارگران نساجی در سن پترزبورگ باشد که به بخش های دیگر انتقال پیدا کرد و باعث تظاهرات عظیمی از کارگران شده بود.این مبارزات بمناسبت روز جهانی زن در 8 ماه مارس 1918 برگزار میشدند - طبق تقویم قدیمی روسی برابر با 23 فوریه - که آغاز انقلاب زنان را باعث شدند.

ایدئولوژی ناسیونال سوسیالیستی در آلمان سبب تنزل شدیدی در رابطه با نقش زن به عنوان همسر و مادر را ایجاد کرد. در دوران رایش سوم روز جهانی زن ممنوع اعلام شده بود و به جای آن روز مادر جشن گرفته میشد. پس از جنگ جهانی دوم در سال 1946 در آلمان شرقی جشنی برای روز زن برگزار گردید. در کشورهای سوسیالیستی آزادی اجتماعی زنان جشن گرفته شد و این روز با جشنهای رسمی سازماندهی شده بود. در آلمان (غربی) در پایان دهه 60 دوباره روز زن بوسیله جنبش مستقل زنان احیاء شد. بدینوسیله روز 8 مارس مهمترین پلت فرم جنبش زنان گردید.

Missing media item.

مسائلی مانند حقوق زنان خارجی ، تبعیض علیه شیوه زندگی دگرباشان جنسی و حفاظت بهتر از حقوق زنان مورد بحث و گفتگو قرار میگیرند.

چرا به زنان در روز جهانی زن گل سرخ هدیه میشود؟

در سال 1986 روز جهانی زن 75 ساله شد و در این روز زنان تحت شعار ملی: «ما نان و گل سرخ میخواهیم!» جشن را برگزار کردند.

«نان» به معنی حق کار - دستمزد برابر - آموزش و فرصتهای آموزشی یکسان - شرایط کار متناسب با منزلت انسانی - توسعه شغلی و توسعه رشد - تامین اجتماعی مستقل برای زنان

و «رز سرخ» به معنی امکان زندگی با کودکان و همزمان شاغل بودن - ساعات کار متناسب با خانواده - رضایت نیازهای فرهنگی - مسکن و محیط متناسب با شأن انسانی - فرم های سیاسی بشردوستانه - تحمل و صلح میباشند.

پایان ترجمه./.

سایت ایران گلوبال پیشاپیش روز جهانی زن را به همه شیر زنان ایرانی شادباش میگوید.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.