رفتن به محتوای اصلی

بیانیه نشریه دانشجویی بذر به مناسبت 22 بھمن
08.02.2010 - 17:19

سی و یک سال از زمان مصادره ی انقلاب مردم ایران توسط آخوندھا سپری شده است. از ھمین رو 22 بھمن در حافظھ تاریخی ایرانیان در عین اینکھ یادآور یک پیروزی بزرگ مردم در بزیر کشاندن سلطنت بوده، روز از کف رفتن دستاوردھای شان نیز ھست. تا قبل از خرداد 88 و جنبش اخیر مردم، با دو نوع جریان فکری کاملا متضاد مواجھ بوده ایم؛ گروھی نھ تنھا مبارزات بسیار ارزشمند مردم در سالھای پیش از انقلاب را فراموش کرده بلکھ واقعیت مصادره دستاوردھای آن مبارزات فراموش نشدنی بدست ارتجاع اسلامی را انکار کرده و یا از یاد برده بودند و ھمواره انقلابیون واقعی را بھ خاطر آن اقدامات محکوم می کردند. دومین گروه، آن دستھ از انقلابیون بودند کھ در سالھای پس از انقلاب 57 بھ مبارزه ای پیگیر در مقابل ارتجاع حاکم دست زده و اگر از قتلگاه ھای سالھای 60 رژیم جان سالم بھ در برده باشند، در طول این سالھا با فراز و نشیب ھای بسیار از مبارزات انقلابی خود دست نکشیدند و در جھت افزایش آگاھی عمومی و افشای ظلم و ستم موجود کوشیده اند.

پس از سی و یک سال جنایات فراوان رژیم علیھ مردم و سالھا ظلم و بیداد و ستم علیھ اقشار گوناگون جامعھ، سر انجام در خرداد 88 ، انتخابات بھانھ ای برای فوران خشم مردم گردید و آتش پنھان شده زیر خاکستر فوران نمود و اکثر ستمدیدگان را برای ابراز خشم و نفرت بھ خیابان کشانید. اینبار ھر دو گروه دوشادوش یکدیگر برای ابراز خشم خود حضور داشتند. حضور آنان در خیابان این امکان را فراھم کرد تا چھره فریبکار و جنایتکار جمھوری اسلامی برای اکثریت مردم ایران و جھانیان آشکار گردد. پس از سی و یک سال، امروز شاھد ضدّیت عمیق مردم با جمھوری اسلامی، شاھد "شعارھای مرگ بر خامنھ ای و مرگ برجمھوری اسلامی" بر در و دیوارھا، شاھد ھزاران زندانی سیاسی پس از حرکت ھای اخیر و شاھد جانباختگان فراوان در حرکتھای اعتراضی و زندان ھای مخفی این رژیم جنایتکار ھستیم. از سوی دیگر شاھد شکل گیری حرکت ھای رادیکال مردم درروزھایی چون 13 آبان، 16 آذر و بویژه روز عاشورا بودیم کھ بر خلاف اھداف رژیم و اصلاح طلبان در آن روز پیش رفت و جریانی متضاد با کلیت جمھوری اسلامی شکل داد از ھمین رو امسال با وجود این ضدّیت عمیق، 22 بھمن برای مردم آخرین روز از دھھ فجر آخوندھا نیست، آغازی دوباره است:

برای شورش، فریاد علیھ ظلم و از ریشھ برکندن اساس ستم و استبداد و استثمار. از اینرو امسال حضور گسترده مردم بسیار ضروری است، ما دانشجویان و جوانان انقلابی با تمام نیرو و خشم خود بھ خیابان می آییم و روز 22 بھمن را از دزدانی کھ سی و یک سال پیش دسترنج مادران و پدرانمان را بھ غارت بردند باز پس می گیریم و با استفاده از این روز و سایر روزھای مبارزهدر تلاش خواھیم بود تا خیزش را ادامھ داده و رھایی جامعھ را محقق نماییم.برای کسب پیروزی واقعی بایستی نقاط قوت گذشتگان را سرمشق راھمان قرار دھیم و نقاط ضعف را نقد و اصلاح کنیم. بایدخود را بھ علم انقلاب مسلح نماییم و با اتکا بھ دانش انقلابی مبارزه کنیم.

جمھوری اسلامی بھ دنبال مصادره انقلاب ھمواره تلاش داشتھ بھ تحریف تاریخ پرداختھ و 22 بھمن را بھ نام خود ثبت نماید. در ھمین راستا با وجود آنکھ نیروھای چپ نقش مھمی در انقلاب 57 ایفا کرده بودند نام آنان را از تمامی برنامھ ھا و رسانھ ھایش حذف کرده و نیروھای مذھبی و آخوند ھا را نیروی اصلی آن انقلاب نشان می دھد و در نھایت آن روز انقلابی تحت عنوان یوم لله بھ عنوان روزی مذھبی از ھویت اصلی اش تھی کرده است. در اقدامی مشابھ اھداف مبارزات پس از بھمن 57 و تجارب را وارونھ جلوه می دھد. در تاریخ فرمایشی آنان خبری از مقاومت کارگران و زحمتکشان – انقلابی کسب شده در سالھای 60شھر روستا در مقابلھ با ارتجاع اسلامی نیست؛ اشاره ای بھ 5 روز مقاومت شجاعانھ زنان در ھشت مارس 57 در مقابل فرمان حجاب اجباری نیست؛ صحبتی از مقاومت رزمنده مردم ترکمن صحرا، عربھای خوزستان و ده سال مقاومت مسلحانھ مردم کردستان و قیام کمونیستھا در سال 60 در آمل نیست. بی جھت نیست کھ با ابزارھای گوناگون؛ روزنامھ، سخنرانی و برنامھ ھای ساختگی تلویزیونی تلاش دارند این حقایق را وارونھ جلوه دھند. وحشت فراوان سران جمھوری اسلامی تکرار دوباره آن حرکت

ھا و در خطر قرار گرفتن اساس نظام است.

22 بھمن فرصت مناسبی است برای مبارزه علیھ جمھوری اسلامی و حرکت در جھت تغییر اساسی جامعھ در جھت منافع عمومی مردم. اکنون وظیفھ ماست کھ از تجربھ انقلاب 57 در حرکت پیش رو استفاده نماییم. یکی از شباھت ھای مھم جنبش اخیرو سالھای منتھی بھ انقلاب 57 ، حضور تمامی اقشار و گروه ھا در صف مبارزه است کھ بھ نوعی نقطھ قوتی برای ھر دو حرکت محسوب می شود اما از سوی دیگر عدم حضور رھبری رادیکال، انقلابی و مترقی است کھ بتواند این جنبش و حرکت انقلابی را در جھت رھایی حقیقی ستمدیدگان و در جھت منافع اکثریت مردم سوق دھد. در ھر دو نمونھ مشابھ این نقطھ ضعف بسیار مھمی محسوب می گردد.

ھمین نقطھ ضعف بود کھ منجر شد خمینی بتواند با کمک امپریالیستھا برای مصادره انقلاب بھ ضرر منافع عمومی مردم و بھ نفع صاحبان ثروت و قدرت، بھ ظاھر رھبر انقلاب گردد. بدین سان انقلابی کھ با ھدف برچیدن ھر گونھ ظلم و ستم، استبداد و استثمار شکل گرفتھ بود بھ جانشینی شکلی از ارتجاع توسط شکلی دیگر از آن انجامید.

بنابراین، مھمترین مسئلھ ای کھ در خیزش جاری بایستی مورد توجھ ھمگان و علی الخصوص جوانان رادیکال و انقلابی قرار گیرد، از میان بردن این نقطھ ضعف است چرا کھ در صورت عدم توجھ بھ این نقیصھ، بار دیگر شاھد مصادره مبارزات مردم توسط نیروی ارتجاعی دیگری خواھیم بود. در این راستا بایستی در جھت متشکل شدن و تشکیل نھادھای انقلابی بھ منظور برنامھ ریزی دقیق برای پیشبرد اھداف و خواستھ ھای انقلابی مردم و جلوگیری از ادامھ تلاش ھای رژیم در جھت سرکوب جنبش تلاش نماییم. نکتھ قابل توجھی کھ وجود دارد این است کھ برای جلوگیری از انحراف از اھداف انقلابی، بایستی بھ ماھیت خواستھ ھا و شعارھای موجود توجھ بسیار نماییم تا بار دیگر افرادی چون خمینی نتوانند با مجموعھ ای از شعارھای عوام فریبانھ، رھبری این جنبش مردمی را در دست بگیرند.

از ویژگی ھای قابل توجھ یک رھبری رادیکال "ضدّیت با کلیت نظام جمھوری اسلامی" است. ھمانطور کھ ھمگان پس از گذشت چندین ماه مبارزه در خیابان در یافتھ اند کھ افرادی چون موسوی، کروبی و خاتمی علیرغم شعارھای فریبنده قبل از انتخابات و پس از آن، در واقع ضد منافع عمومی مردم حرکت کرده و تنھا بھ دلیل دعواھای جناحی و تضاد بر سر قدرت در مقابل جناح حاکم قرار گرفتھ اند و ھم اکنون کھ اساس نظام را در خطر می بینند، ھمچون گذشتھ در برابر مردم صف آرایی کرده اند. مردم بھ تجربھ دریافتھ اند کھ در نظام جمھوری اسلامی امکان اصلاحات در جھت منافع شان وجود ندارد و تنھا راه رھایی، برھم زدن کلیھ ساختارھای جمھوری اسلامی و ساختن جامعھ ای نوین است. ما علم مارکسیسم را علم رھایی جامعھ می دانیم و برای تحقق جامعھ کمونیستی تلاش می نماییم. بھ دنبال این ھدف در شرایط کنونی در درجھ اول جامعھ ای را واجد تأمین منافع عمومی مردم می دانیم کھ فاقد حاکمیت دینی باشد. ھمانطور کھ در روزھای اخیر مردم نیز بھ این نتیجھ رسیده اند و بھ طور وسیع ضدّیت خود با حکومت دینی را در مبارزات خیابانی نشان داده اند. ما خواھان جامعھ ای عاری از ستم و استثمار ھستیم. جامعھ ای کھ با برنامھ ریزی صحیح اقتصادی کھ مبنایش سود نباشد، نابسامانی ھای اقتصادی موجود کھ منجر بھ لگد مال شدن طبقات فرو دست زیرِ فشار سود آوری عده ای قلیل سرمایھ دار وابستھ بھ نظام امپریالیستی جھانی شده در جھت تعدیل نابرابری و رفع استثمار از میان برود. جامعھ ای آزاد کھ قوانینش بر اساس شأن و

منافع عموم انسانھا باشد، قوانینی کھ عاری از ھر گونھ تبعیض جنسیتی، طبقاتی و ملیتی و مذھبی باشد. جامعھ ای کھ در آن کلیھ امور بدست مردم سپرده شود و توسط نھادھای مردمی اداره شود. جامعھ ای کھ در آن دین از دولت کاملا جدا باشد و در آن فرھنگی مترقی و بالنده حاکم باشد.

از این رو در 22 بھمن ما بھ خیابان می آییم، شورشگر، قاطع و ھوشیار، تا بگوییم:

جمھوری اسلامی نمی خواھیم با تمام ساختارھای و نھادھای سرگوبگرانھ اش و قانون اساسی ارتجاعی اش!

اعدام، شکنجھ، تجاوز و زندان را نھ تنھا محکوم می کنیم بلکھ خواھان از بین رفتن کلیھ قوانین و مجازاتھای اسلامی و قوانین ضد انسانی در کلیات و جزئیاتش ھستیم. ھیچ یک از نھادھای سرکوبگر و ستمگر را در ھیچ لباس و فرُمی برنمی تابیم. پلیس مزدور، بسیجی قلدُر، لباس شخصی چماق بدست نمی خواھیم!

ممنوعیت تجمع و تشکل، سرکوب اعتراض و خاموشی ھر فریاد حق طلبانھ ای را محکوم می کنیم!

بیش از این اجازه قتل و سرکوب دگراندیشان، روشنفکران، کارگران، دانشجویان و معلمان و ... را نمی دھیم!

سرکوب و فرودستی زنان و تبعیض جنسیتی نھ در دانشگاه، نھ در کارخانھ، نھ در خیابان و نھ در خانھ را دیگر تحمل نمیکنیم!

سرکوب مذھبی مردم، دخالت مذھب در تمام ارکان جامعھ از سیاست و اقتصاد و آموزش و فرھنگ گرفتھ تا نظام قضایی و روابط شخصی و جنسی بس است. نمی خواھیم!

باندبازی با قدرتھای مختلف جھان سرمایھ داری کافیست. ما یوغ وابستگی را کھ با بنیادگرایی اسلامی عجین شده دیگر نمی خواھیم!

دیگر پستی و حقارت برای تأمین نیازھای اولیھ زندگی مان را تحمل نمی کنیم. غارت ثروتھای کشور و استثمار مردم کارکن توسط باندھای قلدُر سپاھی و مذھبی را تحمل نمی کنیم!

آموزش و کتابھای مدرسھ ای و دانشگاھی بی محتوا، مذھبی و خُرافی، ضد زن، تسلیم طلبانھ و ھرزه پرور را بھ زبالھ دانی می افکنیم! بساط خرافات و دروغ از مراکز آموزش علم باید برچیده شوند!

استفاده از فاشیسم مذھبی و شوونیسم علیھ ملل تحت ستم، اقلیتھای زبانی، اقلیتھای مذھبی، دگرباشان جنسی و ... را نمی خواھیم.

ما بھ خیابان می آییم و فریاد می زنیم :

تمام زندانیان سیاسی- عقیدتی باید سریعا آزاد شوند.

آمرین و عاملین جنایتھای دوران حاکمیت این رژیم و قاتلین مردم در ماھھای گذشتھ باید معرفی و در دادگاھھای عادلانھ با نظارت مردمی محاکمھ شوند.

اسامی ربوده شدگان و جانباختگانی کھ در گورھای دستھ جمعی یا انفرادی بی نام و نشان طی سی و یک سال اخیر مدفون شده اند باید مشخص و محل دفن آنھا، دلیل جانباختن آنھا، عقیده و باورشان و .. برای مردم روشن گردد.

ایجاد تشکل مستقل کارگری، دانشجویی، معلمان و انجمن ھای مردمی برای تمامی اقشار باید آزاد باشد و حق اعتصاب و اعتراض باید برسمیت شناختھ شود.

برابری کامل حقوقی و اجتماعی زن و مرد باید میسر گردد و تمامی نھادھا و قوانینی کھ مانع این برابری می شوند باید برچیده شوند.

برآوردن این خواستھ ھا ھیچگاه با وجود این رژیم میسر نخواھد شد. تنھا راه بدست آوردن آنھا، درھم شکستن ساختارھای این نظم کھنھ است. تحقق این خواستھا تنھا در گروه اتحاد و مبارزه خودمان است. برای اینکار نیاز داریم کھ ھمدیگر را پیدا کنیم. باید ساختارشکنان ھمدیگر را بیابند و متحد شوند و سازمان یابند. باید بدانیم کھ در برابر نیروھای مزدور سلاح بدست مجبوریم از خود دفاع کنیم. دفاع از خود و دفاع از آزادی ھای بدست آمده در خیابان نھ تنھا مشروع بلکھ ضروری است. عده ای عافیت طلب ما را بھ برخورد مسیح وار دعوت می کنند و می گویند اگر یک سیلی خوردید طرف دیگر صورت خود را برگردانید تا سیلی دیگر زده شود. یا ما را نصحیت می کنند کھ مبارزه مان را در سکوت و آرامش و بھ شیوه مسالمت آمیز پیش بریم. کدام عقل سلیمی باور می کند کھ این درندگان خونخوار بما رحم کنند؟ کدام عقل سالمی باور می کند کھ با سکوت ما ھزاران زندانی و فعال سیاسی از

زندان و کشتارگاھھا رھا خواھند شد؟ گردانندگان جمھوری اسلامی می دانند کھ ما برای چھ بھ خیابان می آییم، برای فریاد زدن آنچھ کھ نمی خواھیم و آنچھ کھ می خواھیم. اینست کھ آنھا را می ترساند. آنھا می ترسند کھ در روز 22 بھمن ساختار شکنی در سطح کل جامعھ بطور قطعی و نھایی فراگیر و تثبیت شود.

ما بھ خیابان می آییم و با نیروھای مستقل و رادیکالِ و رزمنده در خیابان بھم می پیوندیم و نیروی مبارزاتی مان را تقویت می کنیم، از طرف دیگر جلوی سکوتِ زشت علیھ جنایتکاران و مماشات با آنان را می گیریم. ما می دانیم کھ با نزدیکی و اتحاد میان

ما ھم موج جدیدی از امید در صف مبارزاتی مردم راه خواھد افتاد و ھم ترس ویژه ای بر دل دشمنان خواھد نشست. آری اگر باھم باشیم، اگر بر اھداف مان روشن باشیم می توانیم گامھای تعیین کننده ای در جھت پیروزی برداریم.

www.bazr1384.com

www.bazr1384.blogfa.com

Email: bazr1384@gmail.com

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.