رفتن به محتوای اصلی

اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر عدم ورشکستگی بانکها
27.01.2010 - 16:10

 

وزیر اقتصاد بهتر است برای اثبات عدم ورشکستگی بانکها بجای تکذیب ورشکستگی بانکهای ملی و ملت دستور دهد محدویت برداشت از سپرده های بانکی برداشته شود تا مردم و بازار ببینند که این دو بانک ورشکسته نیستند.

وزیر اقتصاد بهتر است دستور دهد تا بجای چک پولها حواله ائی از این بانک به آن بانک که جز جابجائی کاغذ باطله بجای پول معتبر نیست به مردم، وجه نقد داده شود تا مردم بدانند که بانکها ورشکست نیستند.

و این تنها بانک ملت و ملی نیستند که ورشکسته هستند بانک سپه هم بعلت برداشت های کلان مقامات سپاه از آن ورشکسته است و من بزودی در این زمینه اطلاع رسانی خواهم کرد.

ذیلًاً خبر و گزارش سخنان وزیر اقتصاد مندرج در سامانه ی اقتصاد روز.

حبیب تبریزیان

تعداد مشاهده : 2983 بار کد خبر : IRN- 193886 تاريخ چاپ خبر : چهارشنبه 7 بهمن 1388

چاپ خبر

واكنش وزارت اقتصاد به شايعات بانكي

دنياي اقتصاد – وزير اقتصاد در گفت‌و‌گويي با خبرگزاري جمهوري اسلامي با تكذيب ورشكستگي دو بانك دولتي اعلام كرد كه اين شايعات براي ايجاد جنگ رواني در جامعه رواج يافته است.همزمان، بانك مركزي نيز اعلام كرد كه برنامه‌ريزي مناسب براي تامين اسكناس شب عيد مردم صورت گرفته و مردم مي‌توانستند اسكناس موردنياز خود را به صورت شبانه‌روزي از طريق خودپردازها و يا شعب بانك‌ها تامين كنند.

واكنش وزارت اقتصاد به شايعات بانكي

وزير امور اقتصادي و دارايي با تکذيب ورشکستگي بانک‌هاي ملي و ملت گفت: اين شايعات براي ايجاد جنگ رواني در جامعه رواج يافته است.

سيدشمس‌الدين حسيني در گفت‌وگو با ايرنا،‌ در خصوص شايعه ورشكستگي بانک‌هاي ملي و ملت گفت: ‌بانک‌هاي ملي و ملت همچنان امکان ارائه وجوه درخواستي مشتريان را دارند و مشکلي در اين خصوص وجود ندارد.

وزير امور اقتصادي و دارايي ‌گفت: بعد از اينکه عمليات فيزيکي براي به زانو درآوردن سيستم بانکي کشور به نتيجه نرسيد و برخي نيز اقرار کردند که تحريم اثري بر ساختار محکم سيستم بانکي ندارد، اقدام به ايجاد جنگ رواني کردند.

وي با بيان آنکه رسانه‌ها در بهبود و نشاط فضاي کسب و کار کشور نقش موثري دارند، تاکيد کرد: رسانه‌ها بايد در مقابل انتشار اين اخبار نادرست، اخبار منطبق با حقيقت را منتشر کنند.

وي در خصوص وضعيت نقدينگي اظهار داشت، به طور عام کشور همه ساله با رشد نقدينگي مواجه است و اين امکان وجود ندارد که رشد نقدينگي به صفر برسد.

وزير امور اقتصادي و دارايي افزود:‌ سال گذشته موفق شديم با اجراي طرحي انضباطي،‌ رشد نقدينگي را مديريت کنيم و اين امر در سال‌جاري نيز ادامه يافته است.

وي با بيان آنکه ‌نقدينگي از جمله متغيرهايي است که در پايان سال بايد رقم قطعي آن اعلام شود‌ ،‌تصريح کرد: ‌به همين دليل، اکنون از اعلام رقم آن اجتناب مي‌کنم.

حسيني با اشاره به اينکه مصمم هستيم متناسب با واقعيت‌هاي جامعه رشد معقول نقدينگي را داشته باشيم، افزود: يکي از مواردي که در تنظيم سياست‌هاي پولي و مالي کشور به آن توجه مي‌شود، هدف‌گذاري رشد اقتصادي و کاهش تورم است و تا زماني که بسته پولي توسط شوراي پول و اعتبار تصويب نشود، اظهارنظر‌هاي شخصي کمکي به اين امر نمي‌کند.

موسويان: طراحان شايعات اخير بانك‌ها با مسائل ابتدايي بانكي آشنايي ندارند

در همين حال عضو كارگروه بانكداري بدون ربا، ورشكسته شدن بانك‌ها را شايعه‌اي بيش ندانست و گفت: با وجود بهبود وضعيت بانك‌ها در يك سال گذشته، شايعه ورشكستگي بانك‌ها نشان دهنده ناآشنايي طراحان اين شايعه با مسائل اقتصادي و بانكي است.

سيد عباس موسويان در گفت‌وگو با فارس در واكنش به انتشار برخي اخبار مبني بر ورشكسته شدن بانك‌هاي دولتي كشور، اظهار داشت: گزارش اخير بانك مركزي در رابطه با افزايش سرمايه و دارايي بانك‌ها، بيانگر رشد 41 هزار ميليارد توماني طي يك سال گذشته است.

وي ضمن اشاره به اينكه با توجه به آمار مذكور ممكن نيست كه بانك‌هاي كشور با رشد دارايي به مرز ورشكستگي برسند، افزود: بنابراين اخبار منتشر شده كاملا دروغ است و هيچ صحتي ندارد.

كاهش سودآوري به معناي ورشكستگي بانك‌ها نيست

اين عضو كارگروه بانكداري بدون ربا تصريح كرد: شايعات اخير مبني بر ورشكسته شدن بانك‌ها بدون هيچ مبنا و پايه آماري و اساسي است.

وي ادامه داد: ممكن است سودآوري بانك‌ها در اثر نرخ‌هاي سودي كه به سيستم بانكي تحميل شده كاهش پيدا كرده باشد، ولي كاهش سودآوري بانك‌ها به هيچ وجه به معناي ضرر و زيان يا ورشكستگي نيست.

موسويان با تاكيد براينكه ورشكستگي بانك‌ها به هيچ وجه صحت ندارد، در واكنش به دلايل انتشار اين شايعات مبني بر كاهش دارايي بانك‌ها در مقابل بدهي يا افزايش مطالبات معوق سيستم بانكي،‌ گفت: كساني كه اين موارد را مطرح مي‌كنند، معمولا به مسائل بانكي آشنا نيستند.

معوق شدن مطالبات به معناي ورشكستگي بانك‌ها نيست

وي افزود: مطالبات معوقه به معناي عدم وصول يا سوخت شدن مطالبات نيست، بلكه در ادبيات بانكي مطالبات سوخت شده با مطالبات معوقه تفاوت ماهوي دارد.

به گفته وي، مطالبات معوقه به اين معنا است كه همكاران به موقع بدهي خود را به بانك نپرداخته‌اند، ولي مطالبات سوخت شده به معناي عدم وصول بدهي است. موسويان با تاكيد بر اينكه مطالباتي كه در حال حاضر افزايش يافته، مطالبات معوقه است، اضافه كرد: به خاطر شرايط اقتصادي كه برخي مربوط به بحران مالي جهاني و برخي مربوط به شرايط داخلي است، وضعيتي به وجود آمده كه منجر به عدم پرداخت به موقع بدهي شده و اين حالت موجب افزايش مطالبات معوقه گرديده است.

وي افزود: مطالبات معوق گرچه در فعاليت بانك‌ها اختلال ايجاد مي‌كند و بازدهي و سودآوري آنها را كاهش مي‌دهد، ولي اين امر به هيچ وجه به معناي كم آوردن بانك‌ها نيست.

به گفته موسويان، گزارش‌هاي تحليلي مالي بانك‌ها بيانگر اين است كه بانك‌ها درسال گذشته نه تنها كسري نياورده‌اند، بلكه به ميزان قابل توجهي دارايي‌هاي آنها افزايش يافته است.

اين كارشناس بانكي تصريح كرد: ممكن است كه سود بانك‌ها در سال‌هاي گذشته بيشتر از سال قبل بوده باشد، ولي اين حالت به معناي كاهش سود بانك‌ها است و هيچ ربطي به ورشكستگي يا كم آوردن بانك‌ها ندارد.

نگراني برخي از مبارزه با پولشويي باعث رواج شايعات شده است

همچنين يك كارشناس بانكي با تاكيد بر اينكه شايعات مطرح شده در مورد ورشكستگي بانك بي‌اساس است، گفت: احتمالا يك عده نگران تصميم اخير بانك مركزي در رابطه با مبارزه با پولشويي و ممنوعيت جابه‌جايي بيش از 15 ميليون تومان پول نقد شده‌اند و به همين دليل شايعات مذكور را مطرح كرده‌اند. فريد ضياءالملكي در گفت‌وگو با فارس در مورد شايعات به وجود آمده در كشور مبني بر ورشكستگي بانك‌هاي دولتي، اظهار كرد: به هيچ‌وجه امكان ورشكستگي بانك‌هاي دولتي در ايران وجود ندارد. وي با بيان اينكه در هفته‌هاي اخير هيچ اتفاق خاصي رخ نداده كه موجب ورشكستگي بانك‌ها به خصوص بانك‌هاي دولتي شود، گفت: شايعات به وجود آمده احتمالا در رابطه با ممنوعيت پرداخت بيش از 15 ميليون پول نقد از جانب بانك‌ها است.

شايعات مطرح شده مربوط به پولشويي است

وي افزود: ممنوعيت جابه‌جايي پول نقد در رابطه مبارزه با پولشويي در كشور است و هيچ ارتباطي به ورشكسته شدن بانك‌ها ندارد. اين كارشناس بانكي تصريح كرد: ممكن است در هر هزار نفر تنها يك نفر به 15 ميليون تومان پول نقد احتياج داشته باشد؛ چرا كه مردم در صورت نياز مي‌توانند از چك رمزدار، با نام يا از طريق خدمات الكترونيكي مبادلات خود را انجام دهند. به گفته ضياءالملكي، احتمالا يك عده نگران تصميم اخير بانك مركزي در رابطه با ممنوعيت جابه‌جايي بيش از 15 ميليون تومان پول نقد شده‌اند و به همين دليل شايعات مذكور را مطرح كرده‌اند.

وي ادامه داد: قانون پولشويي در تمام دنيا مرسوم است و مطابق آن بايد در رابطه با انتقال پول زياد حساسيت وجود داشته باشد. اين كارشناس بانكي خاطرنشان كرد: در ظرف چند هفته اخير هيچ رويداد خاصي رخ نداده كه بانك‌ها ورشكسته شوند.

دارايي بانك‌ها همواره بيشتر از بدهي‌هايشان بوده است

وي شايعاتي از جمله كم بودن ميزان دارايي بانك‌ها نسبت به بدهي‌هايشان را غيراصولي دانست و گفت: همواره دارايي‌هاي بانك‌ها از بدهي‌ها بيشتر است و شايعات در اين رابطه بي‌اساس است.

وي ادامه داد: همچنين مطالبات معوق فقط در گردش پول در بانك‌ها اثر مي‌گذارد و افزايش رقم مطالبات ارتباطي به ورشكستگي بانك‌ها ندارد.

ضياءالملكي تصريح كرد: اگر مطالبات معوق وجود دارد، مسلما بانك‌ها در مقابل آن وثيقه و تضمين براي وصول دارند.

برنامه‌ریزی برای تامین اسکناس شب عید

جلسه شورای راهبری بانکداری الکترونيک در بانک مرکزی جمهوری اسلامي ايران و با حضور تمامی بانک‌های دولتي و خصوصي تشکيل گرديد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بنا برگزارش ارائه شده در اين جلسه، تعداد خطوط ارتباطي شبکه بانکي به 18531 خط، تعداد کارت‌هاي بانکي به 75 ميليون، دستگاه‌هاي خود‌پرداز (ATM) به 13500 دستگاه و تعداد پايانه‌هاي فروش (POS) به 950 هزار دستگاه رسيده است. در اين جلسه اهداف کمي ابزارهای نوين تا سال 1392 تعيين شد و نتايج پيشرفت 23 پروژه مطالعاتي توسعه بانکداری الکترونيک ارائه گرديد.

اتاق پاياپای اسناد بانکي نيز گزارشي از اجرای آزمايشي موفق الکترونيکي کردن عمليات چک‌های بانکي ارائه نمود.

همچنين اعلام شد سامانه ساتنا انتقال بدون محدوديت وجوه مشتريان از يک بانک به بانک ديگر را به‌صورت الکترونيکی انجام مي‌دهد.

در اين جلسه اعلام شد كه برنامه‌ريزي مناسب براي تامين نقدينگي و اسکناس شب عيد مردم صورت گرفته و مردم مي‌توانند اسکناس موردنياز خود را به صورت شبانه‌روزی از طريق دستگاه‌های خودپرداز يا شعب بانک‌ها تامين نمايند. لازم به ذکر است اسکناس مورد نياز تمامي بانک‌ها و شعب و دستگاه‌های خودپرداز از هم‌اکنون تامين گرديده است.

چاپ خبر

________________________________________

www.donya-e-eqtesad.com

کليه حقوق اين سايت متعلق به روزنامه دنيای اقتصاد بوده و

استفاده از مطالب آن با ذکر منبع وب سايت بلامانع است.

نرم افزار مدیریت خبر . نسخه 1 . (نگارش)

Copyright ©2006 den - All Right Reserved

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.