رفتن به محتوای اصلی

بهره وری کار
14.01.2010 - 09:15

بر اساس آمار سازمان بین الملل کار در بخش فولاد، تولید فولادی را که یک کارگر آلمانی در یک هفته انجام میدهد، یک کارگر ایرانی در مدت شش هفته و یک روز تولید میکند و این مهم در بخش نرم افزار و خدمات بسیار اسفناک تر است. این امر بیانگر این است که بهره وری ( کار و سرمایه ) در ایران چقدر نازل و اندک است و این ناشی از مدیریت غلط و نادرست بر جامعه است. هیچ چیزی و هیچ عاملی برای عقب ماندگی و در جا زدن یک جامعه مضرتر از یک حکومت نالایق و فاسد نیست و زمانی میتوان از چنبره هیولای عقب ماندگی رها گشت که اکثریت قریب به اتفاق مردم به حکومتشان اعتماد داشته باشند و تنها راه و یگانه راه رسیدن به چنین هدفی، چیزی جز استقرار دموکراسی و آزادی در جامعه نیست، آزادی تمام احزاب سیاسی و آزادی بی قید و شرط اندیشه و تمامی نهادهائیکه متضمن دموکراسی و در عین حال کنترل کننده حکومت است مانند اتحادیه ها و سندیکاها وغیره ...

بعلاوه دموکراسی و امنیت ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با یکدیگر دارند، در جامعه ایکه انسانها احساس وحشت کنند و حکومت نهادهای سرکوب داشته باشد، در چنین جامعه ای امنیت وجود نداردو هیچ کسی احساس امنیت نمیکند.

امنیت در جائی هست که قانون باشد و قانون در جائی هست که دموکراسی و سرمایه و تکنولوژی مدرن و پیشرفته بجائی خواهد رفت که دموکراسی وجود دارد. بهره وری در جوامع پیشرفته از زمانیکه بشریت وارد قرن بیستم شد یعنی یکصد سال پیش نسبت به امروز حدودا" پنجاه برابر شده و این امر افزایش چشمگیری در مصرف و قدرت خرید مردم پدید آورده است. حدودا" یک سوم درآمدشان را مردم را تفریح و مسافرت و سرگرمی مصرف میکنند...........(در کشورهای پیشرفته جهان )یعنی چیزی که تا پیش از 1914 تنها برای اشراف و توانگران وجود داشت. زمانیکه جامعه بشریت وارد قرن بیستم شد در غرب ساعت کار سالانه بیش از 3000 ( سه هزار ) ساعت در سال بود، در حالیکه اکنون آمریکائیها 1800 ساعت و آلمانها 1650 در سال و بقیه کشورهای پیشرفته هم چیزی در همین حدود میباشد. در سال 1910 میانگین درآمد در ثروتمندترین کشورها حداکثر سه برابر نادارترین یا فقیرتزین بود، ولی امروز بدون در نظر گرفتن امکانات تفریحی، آموزشی و بهداشتی این تفاوت حداقل چهل برابر است. پیشرفت خیره کننده تکنولوژی در چند دهه اخیر و تمامی امکانات بدست آمده چه از نظر رفاهی، آموزشی، بهداشتی و تفریحی از نتایج افزایش بهره وری است، این مهم در سایه مدیریت و برنامه ریزی صحیح بر جامعه بدست می آید.

بعنوان نمونه وزارت نفت بیش از هشتصد هزار پرسنل در بخشهای مختلف دارد که فروش سالانه آن تا قبل از گران شدن نفت 35 میلیارد دلار بود، در حالیکه در همان زمان

شرکت نفتی B.P. انگلیس با 115 هزار پرسنل 235 میلیارد دلار فروش

شرکت نفتی شل انگلیسی و هلندی با 115 هزار پرسنل 234 هزار میلیارد دلار فروش

شرکت نفتی اسو آمریکائی با 100 هزار پرسنل 240 میلیارد دلار فروش

این مقایسه نشان میدهد که میزان بهره وری در ایران چقدر نازل و ناچیز است بخصوص بهره وری کار و حتی در بسیاری از سالها نسبت به گذشته رشد منفی داشته و در میان اتحادیه کشورهای آسیائی ( اکو ) که شامل ( ارمنستان، ترکیه، ایران، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان،ترکمنستان، آذربایجان ) میباشد، مقام آخر را دارد و این عمق فاجعه ای استکه جمهوری اسلامی بر ایران وارد نموده است.

چین که رشد اقتصادی را با گامهای بلند طی میکند، در 15 سال گذشته سه بار قانون اساسی اش را تغییر داده و این تغییرات همگی و در جهت آزادی دموکراسی و به رسمیت شناختن هر چه بیشتر مالکیت خصوصی است و کمرنگ، زدوده شدن هر چه بیشتر قوانین کمونیستی است، تعداد میلیونرهای ( دلار ) به صدها نفر رسیده است. البته هنوز راه درازی در پیش است و بطور قطع چین اگر بخواهد آهنگ توسعه اقتصادی اش به جلو رود در آینده نه چندان دور باید آزادی احزاب و تمامی نهادهای دموکراتیکرا به رسمیت بشناسد و این یعنی پایان کار سوسیالیسم. اگر حاکمان چین چنین نکنند آهنگ رشد و توسعه اقتصادی کم و کمتر خواهد شد و نهایتا" به یک مقاومت اجتماعی منجر خواهد گشت که این خود نیاز به مقاله ای و بحثی دیگر دارد.

با نگاهی گذرا به کشورهای جهان در می یابیم، در کشورهایئکه دموکراسی هست و دموکراسی نهادینه شده میزان بهره وری و رفاه بالاست، دموکراسی ارتباط مستقیم با بهره وری، رفاه و امنیت اجتماعی دارد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.