رفتن به محتوای اصلی

آغاز نافرمانی مدنی در بهمن ماه تأخیر در پرداخت قبوض ماهیانه
12.01.2010 - 19:34

برای رسیدن به اعتصابات سراسری نیازمند عملی کردن پیش زمینه ها و آماده سازی جامعه هستیم. جنبش سبز باید درکنار تظاهرات خیابانی از قدرت اطلاع رسانی و همبستگی خود برای آغاز نافرمانی مدنی در سطح ملی استفاده کند. بهترین زمان برای آغاز طرح های اراعه شده بهمن ماه است. جنبش سبز باید با استفاده از این اهرم مهم به حاکمیت فشار بیاورد و موازنه قدرت ایجاد کند. یکی از طرح های پیشنهادی تأخیر در پرداخت قبوض ماهیانه است. ما میتوانیم در بهمن ماه از پرداختن تمامی قبوض اعم از آب و برق و گاز و تلفن سرباز بزنیم. با این حرکت علاوه بر فشار آوردن به دولت میتوانیم همبستگی خود را تثبیت کنیم. از جمله طرح های دیگر میتوان به خارج کردن پول از بانکها اشاره کرد.

برای نشان دادن همبستگی سبزها و آمدگی برای اعتصابات سراسری میتوانیم این نافرمانی مدنی را از بهمن ماه کلید بزنیم. براساس این طرح بمدت ۱ ماه هیچ پولی به شهرداری ها نمیپردازیم . این طرح کاملاً مسالمت آمیز است و فشار زیادی به دولت وارد خواهد کرد.

جنبش در شرایط حال حاضر نیاز به ابتکار عمل مردم دارد. آخرین و مهمترین حربه ما یعنی اعتصابات سراسری در حال حاضر ممکن نیست و برای آمادگی باید زمینه سازی های لازم صورت بگیرد. متأسفانه یکی از اشکالات جنبش نداشتن اتاق فکر و شورای رهبری است بنابراین وظیفه تک تک ماست تا با همفکری طرح های مناسبی را برای آماده سازی جامعه پیدا کنیم و با اطلاع رسانی وسیع رسالت خود را درقبال جنبش انجام دهیم.

چندین مشکل بر سر راه اعتصابات سراسری وجود دارد. بطور مثال ترس از اخراج و بیکاری و مشکلات مالی که اکثر کارمندان و کارگران با آن دست به گریبان هستند. دیگری نبود اعتماد بنفس کافی بین قشر کارگر و کارمند جنبش است. مثلاً کارگرانی که تشویق به اعتصاب میشوند نمیدانند که چه اندازه از این طرح استقبال خواهند کرد. اگر کارمندی بداند که اکثر همکارانش نیز با این طرح همراه هستند با آرامش بیشتری دست به اعتصاب میزند.

طرح پیش رو نیز در همین راستا است. اگر بتوانیم اکثریت جامعه را با این طرح همسو کنیم قدرت اتحاد جنبش را نشان داده ایم و میتوان امیدوار بود در طرح اعتصاب سراسری هم همین همبستگی را حفظ کرد. بعلاوه با موفقیت این طرح دولت دچار بحران میشود و حاکمیت قدرت جنبش سبز را در حرکتهای اقتصادی خواهد چشید. به این مهم توجه کنید که جنبش تا به امروز بیشتر روی تظاهرات خیابانی مانور داده درصورتی که بگفته کارشناسان یکی از مهمترین تاکتیک های هرجنبشی نقض قانون و نافرمانی بدنی است. بگفته اکبر گنجی بدون نافرمانی مدنی نمی شود موازنه قدرت ایجاد کرد. نپرداختن قبوض شهرداری نیز در همین راستا است و با اجرای آزمایشی این طرح در بهمن ماه میتوان مشکلات و کاستی های آن را آزمود. توجه داشته باشید که آب و برق و گاز را بلافاصله قطع نمیکنند و حداقل تا ۳ ماه میتوان به تعویق انداخت.

پینوشت: این طرح در مرحله اول فقط در ماه بهمن انجام خواهد شد. و در صورت فراگیر شدن و استقبال عمومی مردم تا پایان سال ۸۸ ادامه پیدا خواهد کرد.

پس از این مدت با توجه به میزان استقبال و همچنین واکنش رهبران جنبش و حکومت میتوان تصمیم گرفت برای ادامه و یا طرحهای دیگر.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
irangoesgreen weblog

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.