رفتن به محتوای اصلی

نام ترکی بر سر خیابان های اورمیه با چه هدف؟
12.08.2014 - 18:11

Missing media item.

 اقدام شهرداری اورمیه در نصب اسامی ترکی و قدیمی خیابان ها و محلات اورمیه چند روزی است که با واکنش جالب شهروندان آزربایجان همراه بوده است. صفحات فیس بوکی با انتشار تصاویری از این تابلو ها از اقدامات شهرداری اورمیه تقدیر کرده اند.

نصب این تابلو ها از سوی شهرداری موجب خشنودی بسیاری از شهروندان آزربایجانی شده است، به این منظور با دو فعال مدنی در شهر اورمیه که نخواستند نامشان فاش شود  گفتگو کرده ایم.

یکی از این فعالان به اؤیرنجی سسی گفت “شهردار محترم اورمیه و مسئولین محترم  فرهنگی شهر در اقدامی بی نظیر اسامی بعضی از دروازه ها و خیابانها و محله ها را به نامهای تاریخی ترکی تغییر داده اند . نامهایی که در قدیم بین مردم و با تاریخچه مرتبط رایج بود . ضرورت و جبران این ضعف فرهنگی و هویتی چندین ساله توسط شهردار محترم و مردم  حس و اجرا گردید . امید است که این روند همچنان ادامه داشته و به موارد دیگری از قبیل ایجاد خانه آذربایجان که از طرحهای در دست اقدام شهردار محترم می باشد ادامه یابد . اسامی بعضی از دروازه ها و خیابانها و محله ها که تغییر یافته  به شرح ذیل است :

بالو دروازاسی ، یورد شاهی دروازاسی ، قاپان خیابانی ، آغاقبیری خیابانی ، شورشورا محله سی ، جارچی باشی ، تندیرچیلر محله سی ، دوشابچی خانا ، دمیرچی خانا”

وی همچنین خبر از ادامه این طرح داده و گفت “بر اساس صحبت هایی که شده، شهردار محترم اظهار نموده اند  حفظ اسامی تاریخی خیابانها و محله ها ادامه خواهد داشت و در این راستا بزودی در محله های عرب باغی و قره باغلیلار محله سی و یئددی درمان و … تابلوهایی نصب خواهد شد .”

ابن تابلو پس از نصب برداشته شد

این فعال مدنی در خصوص تغییر نام میدان ایالت به “دروازه یوردشاهی” و سپس برداشتن این تابلو توسط شهرداری این شهر گفت ” میدان انقلاب ( ایالت سابق ) نیز در این راستا به یورد شاهی دروازاسی تغییر یافت که با توجه به حساسیت موضوع و همچنین عدم ایجاد تنش و با مسمی  بودن کلمه انقلاب با صلاح دید فعالیین فرهنگی و شهردار محترم تابلو برداشته شده و همان میدان انقلاب باقی ماند .”

 Missing media item.

وی در جواب این سوال که آیا این اقدام شهرداری برای خشنود کردن شهروندانی است که از بابت اقدام شهرداری در فروش زمین به فردی از اقلیم کردستان که موجب آزرده خاطر شدن اورمیه ها گردیده بود گفت “عمل شهرداری ارومیه جای تقدیر و تشکر دارد چرا که کار فرهنگی بی نظیری انجام شده است . شهردار ارومیه با انجام طرحهای عمرانی که سیمای ظاهری شهر را متحول کرده  حسن نیت خود را ثابت نموده و این کار فرهنگی نیز در این راستا انجام شده است . قضیه سرمایه گذار اقلیم کردستان عراق نیز منتفی گردیده و هیچ گونه فروش و واگذاری در دست نیست .   البته در این راستا توجه و دقت مردم ارومیه و شهردار محترم نیز در این خصوص  قابل توجه و تقدیر است .”

در گفتگویی دیگر پای صحبت های یکی دیگر از فعالین آزربایجانی نشستیم که وی پاسخی متفاوت به این سوال که “هدف شهرداری از این اقدام چیست؟ ” داد.

وی گفت شهرداری اورمیه با توجه به اینکه در روزهای اخیر توسط مردم و فعالان شهر در زیر فشار بود و خود وی نیز به این فشارها در مصاحبه مطبوعاتی خود در ماه گذشته با این عنوان که علیه وی در شهر شبنامه پخش می کنند اعتراف کرد قصد دارد رضایت مردم را با ظاهرسازی بدست آورده و اذهان را از فروش زمین به سرمایه گذاری از اقلیم کردستان منحرف سازد .

وی به این سوال که آیا سرمایه گذاری فرد مذکور در اورمیه منتفی شده است پاسخ داد ” نخیر این چنین نیست، آقای شهردار در مصاحبه خود در هفته قبل با نوید آزربایجان ضمن تایید این سرمایه گذاری گفت که ۳۰۰۰ متر زمین در خیابان عمار در اختیار وی قرار گرفته است .”

وبسایت خبری اؤیرنجی سسی از این اقدام شهرداری و شورای شهر اورمیه تقدیر کرده و امید وار است اینگونه اقدامات در تمامی شهرهای آزربایجان صورت بگیرد.

نقل : از اؤیرنجی سسی

**********

تحلیل رخداد از آ.ائلیار

سیاست آذربایجان گرایی» حکومت

حکومت ایران با این سیاست میخواهد «حمایت مردم ترکی زبان آذربایجان را جلب کند». هدف رژیم ایجاد «دیوار» بین اقلیم کردستان و آذربایجان است. حکومت از اتحاد کردها می ترسد، و حکومت خود را در آذربایجان و کردستان در خطر حس میکند. البته در آینده.  از اینرو میخواهد آذربایجان مرزدار او باشد. و جنبش کردستان ایران نتواند پیروز شود و به شکست گراید. اینجا آذربایجان مهره ای است که توسط حکومت علیه کردستان ایران بکار گرفته میشود ، چرا که وحشت از« جدایی یا فدرالیسم»  زهره ترک اش میکند. او اگر در این کار موفق شود میتواند مشکل حرکت آذربایجان را نیز برای خود حل کند. یعنی فاتحه اش را بخواند.اینجا چرخش سیاست رژیم به طرف آذربایجان حس میشود. و علت آن هم وضعیت خوب جنبش کرد در منطقه و حمایت دولتهای جهانی از آن است. اگر سیاست رژیم در جهت جلب حمایت آذربایجان طولانی مدت ادامه یابد این تحلیل میتواند درست باشد.

 چرخش سیاست حکومت بسوی آذربایجان ، اگر ادامه یابد و طولانی مدت شود امکانات دیگری را برای آذربایجان ایجاد خواهد کرد که می تواند مسئله تحصیل به زبان مادری و فرهنگستان و اقدامات جدی برای دریاچه از آن جمله باشد.این چرخش سیاست تحت دو عامل انجام میگیرد
1- فشار جنبش کرد درمنطقه(فشار بیرونی).
2- فشار جنبش آذربایجان برحکومت (فشار داخلی).

ولی احتمال هست که با ضعیف شدن مسئله کرد در منطقه رژیم سیاست خود را دوباره تغییر دهد. در این حالت جنبش آذربایجان ضروری ست بر شدت فشار خود بیافزاید.در غیر اینصورت می تواند امکاناتی را که بدست آمده از دست بدهد.در شرایط فعلی ضمن استقبال از سیاست چرخش لازم است سیاست پافشاری برخواسته ها و بدست آوردن هرچه بیشتر خواسته ها از سوی فعالان ادامه یابد. یعنی سیاست درست برای فعالان آذربایجان و کردستان پیش بردن :
«سیاست کسب حقوق به شیوه ی مسالمت آمیز» است. و « همکاری و همبستگی متقابل در کسب حقوق هر دو طرف. بدون نقض حقوق یکدیگر».
شرایط حاضر میتواند زمینه ی «مبارزه مشترک آذربایجان و کردستان» باشد. نباید گذاشت حکومت با سیاست آذربایجان گرایی کردستان ستیزی اعمال کند. پیروزی در نیرومندی مشترک است. نه در نقض حقوق و ضعف کردستان. نیرومندی مشترک رژیم را مجبور میکند بیشتر به حقوق مردم گردن گذارد. ضعف یک طرف موجب ضعیف شدن خواسته های طرف دیگر است.

رژیم با دادن هویج به آذربایجان میخواهد آنرا چوماق برسرکردستان کند. بعد هم چوماق را اره کند. نباید به چوماق تبدیل شد.
در عین حال نباید سیاست «اسرائیلی خرید زمین یا دقیق ترسیاست صهیونیستی-انگلیسی "خرید و واگذاری زمین در فلسطین" » از سوی ناسیونالیسم افراطی کرد و حکومت ایران، در آذربایجان غربی تکرار شود. این سیاست که ممکن است از سوی رژیم نیز بکارگرفته شود به زیان کردستان و آذربایجان است. و مبارزه ی مشترک را نابود میکند. و دو مردم را در برابر هم قرار میدهد. باید به این تله دقیقاً آگاه شد. 
اشاره ی من به برنامه و سیاست صهیونیستی-انگلیسی "خرید و واگذاری زمین در فلسطین" است که موجب جنگ و آوارگی شد. این سیاست طبق برنامه ، از هر طرف که باشد ، سیاستی ضد انسانی ست، و نیاید در آذربایجان اجرا بشود. که موجب جنگ و آوارگی میشود. خرید و فرو ش عادی و طبق قانون، بین همه ی ملیتهای ایران، از نظر من هیچ اشکالی ندارد. تشخیص اینکه چه معامله ای عادی یا غیرعادی و با برنامه و سیاست است ، به عهده ی قانون با حضور طرفین است.درخبر آمده اهل «اقلیم کردستان 3000مترمربع زمین خریده و موجب اعتراض در شهر شده است». اگر این خبر درست باشد و 1000 نفر مثل او بیایند از این خرید ها انجام بدهند و بعد ها نیز هزار-هزار این معاملات ادامه یابد روشن است که «نقشه و برنامه ای» در این کار هست. که میتواند توسط «ناسیونالیسم افراطی کرد  با تبانی حکومت ایران» صورت بگیرد. این برنامه ها به زیان هردوملت و مردم است. 


دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.