رفتن به محتوای اصلی

خطر اجرای حکم اعدام همین مصطفایی
15.08.2014 - 15:49

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، همین مصطفایی شهروند مریوان پس از گذشت دو سال از بازداشتش، از سوی شعبه دادگاه کیفری دادگستری استان کردستان به تحمل چهار سال حبس بابت اتهام حمل و نگهداری سلاح، و نیز قصاص نفس از جهت قتل عمدی مرحوم ابراهیم محمدی و همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت، به اعدام محکوم شده و از 7 ماه پیش نیز ممنوع‌الملاقات شده و اجازه تماس تلفنی با اعضای خانواده‌اش را نیز ندارد. فعالان حقوق بشر و سازمان‌های مدافع حقوق بشر نسبت به اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام وی ابراز نگرانی کرده‌اند.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی سیاسی در گفتگو با کمپین گفت: هیمن هنوز هم تحت فشارهای روحی و روانی شدید و شکنجه قرار دارد. مسوولین و ماموران زندان به صورت مداوم و هر چند روز یک بار به او می‌گویند که فردا حکم اعدامش اجرا می‌شود و با این وسیله وی را مورد شکنجه روحی قرار می‌دهند.

وی همچنین افزود: خانواده هیمن در روستای کانی دینار در نزدیکی شهر مریوان ساکن هستند، الان حدود 7 ماه است که هیمن با هیچکدام از اعضای خانواده‌اش اجازه تماس تلفنی ندارد. حکم اعدام وی را به صورت شفاهی به وی ابلاغ کرده‌اند. خود همین می‌گفت "وقتی می‌دونم که اعدام میشم لزمی ندیدم که وکیل بگیرم، چون وضعیت مالی خانواده‌م خوب نیست."

گفته می‌شود از این زندانی سیاسی تحت فشار و شکنجه، اعتراف گرفته شده و اعترافات اجباری وی در مستندی از شبکه انگلیسی زبان پرس‌تی‌وی وابسته به حکومت ایران پخش شده است.

در این مستند هیمن مصطفایی به ترور ابراهیم محمدی تازه‌آباد پاسدار بازنشسته سپاه بیت‌المقدس و از پیشمرگان مسلمان کُرد در شامگاه دوشنبه 7 اسفندماه 1391 در باغ شخصی وی، اعتراف می‌کند. این مستند جانبدارانه و به طور مشخص، عاملان ترور را دو حزب کُرد مخالف حکومت معرفی می‌کند.

بیان کاکه‌یی، هیوا دادآفرین، خلیل شیرزادی و هیمن مصطفایی چهار متهمی هستند که در طول این مستند حکومت ایران، به دست داشتن در قتل ابراهیم محمدی در ازای گرفتن 300 میلیون تومان پول از طرف یکی از اعضای حزب ساکن خارج از کشور اعتراف کرده‌اند.

سازمان‌ها و فعالین حقوق بشری در داخل و خارج از کشور، همواره نسبت به تحت فشار بودن زندانیان از طرف نهادهای امنیتی جهت قبول کردن اعترافات اجباری در مقابل دوربین‌های تلویزیونی هشدار داده‌اند.

این شبکه تلویزیونی وابسته به حکومت پیش‌تر نیز سابقه پخش اعترافات تلویزیونی زندانیان سیاسی را به زبان انگلیسی داشته است. فعالان و زندانیان سیاسی بارها نسبت به گرفتن اعترافات اجباری به وسیله اعمال تهدید و شکنجه‌های روحی و جسمی از سوی نیروهای امنیتی اطلاعات اعتراض کرده و این اعترافات را بی‌ارزش و نمود آشکار نقض حقوق زندانیان اعلام کرده‌اند.

گفتنی است هیمن مصطفایی هم‌اکنون در زندان مرکزی سنندج در شرایط روحی و روانی و جسمی بسیار نامناسب و غیر انسانی نگهداری می‌شود و از سوی مسوولان امنیتی زندان جهت اجرای حکم اعدام تحت فشار قرار دارد. سازمان‌های مدافع حقوق بشر و فعالین حقوق بشری و مدنی نسبت به اجرای حکم اعدام این زندانی به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.