رفتن به محتوای اصلی

از خواست کارگران معدن سنگ آهن بافق پشتیبانی کنیم!
27.08.2014 - 09:36

بیش از ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق ازساعت ۲۲ سه شنبه شب گذشته (۲٨ مرداد)، با دست کشیدن از کار و توقف تولید، دور دوم اعتصابات خود را آغاز کرده‌اند. این اعتصاب دراعتراض به دستگیری دو تن از کارگران معدن، «امیرحسین کارگران» و «علی صبری» صورت گرفته است. 

گزارشات مختلف کارگری و رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی، از عدم موفقیت و ناکام ماندن حملات و تمهیدات نیروی ویژه پلیس برای «بازداشت ۱۶ کارگر» دیگر حکایت دارد. این کارگران پس از آگاهی از صدور حکم بازداشت واقدام پلیس برای دستگیری آنان، درمعدن بافق پناه گرفته‌اند. اما علیرغم این گزارشات، براساس شواهد، تعداد کارگران دستگیر شده به هفت تن رسیده است. "محمدحسن تشکری،علی محمد تشکری،کاظم کارگران ،رضا دهستانی ،رضا خواجه زاده ،جلیل کمالی،ایرانی" از کارگران دستگیر شده هستند. 
خانواده کارگران دستگیرشده وکارگران درحمایت از خواست‌های کارگران و برای آزادی کارگران دستگیرشده در مقابل معدن تحصن کرده‌اند. گروه وسیعی از مردم بافق به این تحصن پیوسته‌اند و از خواست‌های کارگران دفاع می‌کنند. 
نیروهای ویژه پلیس از صبح چهارشنبه به قصد متفرق کردن کارگران اعتصابی و برهم زدن تحصن خانواده کارگران دستگیرشده وتسلط براوضاع در معدن مستقر شده‌اند. درگیری نیروهای پلیس با کارگران نتوانست تجمع و تحصن خانواده آنان را برهم زند. 
اولین دوراعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق که بمدت ٣۹ روز (از ۲۷ اردیبهشت تا ۴ تیرماه) سال جاری ادامه داشت، دراعتراض به عرضه ۵/۲٨ درصد سهام معدن در فرا بورس به قصد خصوصی سازی این معدن رخ داده بود. 
همبستگی و اتحاد کارگران موجب موفقیت کارگران و توقف خصوصی سازی گردید و دولت وعده داد تا مطالبات کارگران را متحقق کند. اما شکایت کارفرمای معدن موجب گردید که ۱٨ تن از کارگران مورد تعقیب قرا گیرند 
در اعتراض به این اقدام، خانواده کارگران بازداشتی با همراهی دیگر خانواده کارگران، شنبه شب را به اعتراض درمقابل فرمانداری بافق به صبح رساندند، علاوه براین، کارگران در اعتراض به بازداشت پنج کارگر دیگر در بامداد روز شنبه، در مقابل دفتر مدیرعامل معدن تجمع کردند. 
اگرچه تحصن خانواده کارگران بازداشت شده و اعتصاب کارگران و حمایت مردم بافق از کارگران، مدیرعامل معدن را به عقب نشینی وادار و وی را مجبور به پس گرفتن شکایت از آنان کرد، اما کارگران دستگیرشده هنوز آزاد نشده اند. 
کارگران معدن سنگ آهن بافق همچنان بر خواست ها و مطالبات خود پای می فشارند ومی گویند: 
- بیشتر قراردادهای کار کارگران معدن سنگ آهن بافق موقت است، کارفرما یا پیمانکار به بهانه ویاهرمساله‌ای قراردادشان را تمدید نمی‌کند این نقض حقوق آنان درحوزه تامین اجتماعی، بیمه بیکاری، بازنشستگی و درمان است. 
- خصوصی سازی به تعدیل نیرو و اخراج کارگران و کاهش دستمزدها منجر خواهد شد، زیرا کارفرمای بخش خصوصی به دنبال افزایش تولید با هزینه کمتر و سود بیشتر با نقض حقوق کارگران می باشد. 
- خصوصی سازی‌ها امنیت شغلی کارگران را که از هیچگونه تشکلی برخوردار نیستند، پائین می آورد. کارگران معتقدند خصوصی سازی به معنای پایان دادن به راه اندازی چرخه فراآوری سنگ آهن و فولادسازی دربافق است، چرا که کارفرمایان بخش خصوصی به دنبال حداکثر سود هستند و به جای راه اندازی کارخانه‌های جوار معدن، سنگ آهن‌های استخراجی را صادر می کنند و یا به کارخانه‌های فولادسازی سایر استان ها انتقال می دهند. 
کارگران خواهان تغییر مدیرعامل معدن هستند. 
کارگران معدن، همراه مردم بافق خواستار حل مشکلات گازرسانی واحدهای تولیدی هستند، چرا که این شهرستان هنوز گازکشی نشده است و مردم از آن محروم هستند. 
کارگران خواستار اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور هستند، چرا که بیماری های قلبی، ریوی درمیان کارگران معدن به دلیل آلودگی شدید زیست محیطی ،شایع وبه امری رایج تبدیل شده است. 

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران ضمن پشتیبانی از خواست ها و مطالبات کارگران اعتصابی معدن سنگ آهن بافق، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط کارگران دستگیرشده است. 
همچنین ما ازهمه فعالین کارگری،تشکل های مستقل کارگری ونیروهای اپوزیسیون چپ، دموکرات و ترقی خواه می خواهیم که ازخواست ها ومطالبات کارگران معدن سنگ آهن بافق حمایت و پشتیبانی کنند. 

کمیته مرکزی سازمان فدائیان خلق ایران 
۴ شهریور ۱٣۹٣ - ۲۶ اوت ۲۰۱۴ 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.