رفتن به محتوای اصلی

تاجزاده از فشار بازجویان برای اعتراف‌گیری «علیه رفسنجانی» خبر داد
28.08.2014 - 16:29

مصطفی تاجزاده، عضو زندانی جبهه مشارکت، در نامه‌ای از «ضرب و شتم خود توسط بازجویان» برای «اعتراف‌ علیه» اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و محمد خاتمی خبر داده و نوشت که «مشکل حضرات بیش و پیش از آقای مهدی هاشمی، خود شما هستید».

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت محمد خاتمی، در نامه سرگشاده خود خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، که روز چهارشنبه، پنجم شهریور، در وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شد همچنین برای حضور در دادگاه علنی مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، اعلام آمادگی کرده است.

آقای تاجزاده اضافه کرد: «حاضرم جزئیات آن چه در این زمینه در دوران بازجویی‌ام بر من و دوستانم رفته را در حضور خبرنگاران شرح دهم تا معلوم شود مشکل حضرات بیش و پیش از آقای مهدی هاشمی، خود شما هستید.»

تاکنون تمام جلسات دادگاه مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، غیرعلنی برگزار شده است. وحید ابوالمعالی، وکیل مهدی هاشمی، روز دوشنبه گذشته همزمان با جلسه‌ای دیگر از دادگاه موکلش، از تقاضای وکلای مهدی هاشمی برای برگزاری علنی دادگاه خبر داده بود.

نامه مصطفی تاجزاده تنها چند روز پس از آن منتشر شده است که فاطمه هاشمی رفسنجانی، دیگر فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، روز دوشنبه، ۲۷ مرداد، گفته بود: «در پرونده مهدی دارند انتقام پدر را از پسر می‌گیرند. انتقام این ‌که پدرم در کنار مردم ایستاد و از حق‌شان دفاع کرد.»

مصطفی تاجزاده در نامه تازه خود با اشاره به بازداشتش در روز شنبه، ۲۳ خردادماه ۸۸، تصریح کرد: «در بازجویی‌ها، به‌ویژه ماه اول، بیشترین فشار به ما وارد شد تا علیه جنابعالی سخن‌هایی به زبان آوریم که مورد پسند حضرات بود.»

وی در نامه خود همچنین از «ضرب و شتم خود توسط بازجویان بازداشتگاه دو الف سپاه پاسداران» برای «اعتراف» به ارتباطات «گسترده و پنهان» با مهدی هاشمی خبر داد.

بر اساس نوشته آقای تاجزاده، بازجویان به دنبال اثبات این نکته بوده‌اند که اکبر هاشمی رفسنجانی «درصدد تحقق انقلاب مخملی بوده و آقایان موسوی و کروبی و خاتمی و در مرحله بعد بازداشت‌شدگان مأموریت اجرای آن را به عهده داشته‌اند.»

وی در نامه خود خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: «در این مدت بازجوها مطلقاً پنهان نمی‌کردند که تمام تلاش‌شان در جهت تهیه پرونده علیه جنابعالی و نیز آقایان موسوی و خاتمی به منظور آن چه خود بازداشت و محاکمه این بزرگواران می‌نامیدند بود.»

پیش از این نیز برخی از زندانیان سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از «فشاربازجویان» برای «اعتراف علیه» اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی خبر داده‌اند، از جمله حمزه کرمی، از افراد نزدیک به مهدی هاشمی، شهریورماه سال ۸۹ در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل ایران، از «شکنجه‌های روحی و جسمی برای اعترافات اجباری» خبر داده بود.

در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۹ هم وب‌سایت کلمه در پی بازگشت حمزه کرمی به زندان به دنبال مرخصی گزارش داده بود که او برای مصاحبه علیه اکبر هاشمی رفسنجانی تحت فشار بوده و به همین دلیل با تمدید مرخصی او موافقت نشده است. 

مصطفی تاجزاده در نامه تازه‌اش با اشاره به گفت‌وگوهای خود با یکی از مقامات بازداشتگاه دو الف سپاه پاسداران، از پیشنهاد خود برای رسیدگی همزمان به وضعیت مالی مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، غلامحسین کرباسچی، رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، صادق محصولی، وزیر کشور در دولت محمود احمدی‌نژاد، و محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد، خبر داده است.

به گفته آقای تاجزاده، این مقام بازداشتگاه دو الف سپاه پاسداران که در این نامه از او اسمی برده نشده تصریح کرده که آقایان رحیمی و محصولی علیه رهبر جمهوری اسلامی موضع نمی‌گیرند و در مقابل وی نمی‌ایستند.

برخی از نمایندگان مجلس ایران از جمله احمد توکلی و الیاس نادران بارها از محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد، به عنوان «متهم اصلی پرونده اختلاس از بیمه ایران» نام برده‌اند. در دادگاه اختلاس از بیمه ایران برخی از متهمان از «ارتباط» خود با آقای رحیمی خبر دادند.

پرونده آقای رحیمی در دادگاه در حال بررسی است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.