رفتن به محتوای اصلی

یک مقام پلیس ایران: اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها ممنوع است
31.08.2014 - 11:39

رئیس پلیس اماکن نیروی انتظامی روز شنبه، ۸ شهریور اعلام کرد که اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها، قهوه‌خانه‌ها و «فضای عمومی» سفره‌خانه‌های سنتی، «طبق قانون» ممنوع است.

خلیل هلالی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: «به طور کل اشتغال زنان در قهوه‌خانه‌ها ممنوع است و گرچه اخذ پروانه کسب قهوه‌خانه از سوی زنان بلامانع است، ولی زنانی که تقاضای اخذ پروانه کسب قهوه‌خانه دارند باید مردانی را به عنوان مباشر خود در این اماکن معرفی کنند چرا که طبق قانون، تردد و اشتغال زنان در داخل قهوه‌خانه‌ها ممنوع است، حتی اگر آنها صاحب پروانه کسب باشند.»

وی اضافه کرد: «با توجه به این که خدمات در سفره‌خانه‌های سنتی به خانواده‌ها نیز ارائه می‌شود، تردد خانم‌ها در آن اماکن بلامانع است. همچنین اشتغال زنان در فضاهایی مانند آشپزخانه سفره‌‌خانه‌ها نیز ممنوعیتی ندارد ولی اشتغال آنها در فضای عمومی این اماکن ممنوع است.»

رئیس پلیس اماکن نیروی انتظامی اما در سخنان خود به اصل قوانینی که کار زنان در قهوه خانه‌ها و فضای عمومی سفره‌خانه‌های سنتی را ممنوع می‌کند، هیچ اشاره‌ای نکرده است.

وی سپس با بیان این که قوانین حاکم بر قهوه‌خانه‌ها در خصوص کافی شاپ‌ها نیز برقرار است، گفت که اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها نیز ممنوع است.

این اظهارات انتقاد برخی حقوق‌دانان را به دنبال داشته و از جمله آنها نعمت احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، تاکید کرده است که برابر قوانین موجود هیچ منعی برای کارگران زن کافی‌شاپ‌ها وجود ندارد.

آقای احمدی می‌گوید: «قانون اساسی به عنوان عالی‌ترین سند قانون کشور هرگونه اعمال تبعیض جنسیتی را منع کرده‌ است و همچنین در قانون کار نیز تنها کارگران زن از انجام مشاغل سخت و طاقت فرسا منع شده‌اند.»

بحث «ممنوعیت» اشتغال زنان در کافی‌شپا‌ها و قهوه‌خانه‌ها در حالی مطرح می‌شود که به تازگی مسئله تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران، موضوع اختلاف بین مسئولین دولت حسن روحانی و مدیران شهرداری تهران شده است.

شهرداری تهران به مدیریت محمدباقر قالیباف روز ۲۷ اردیبهشت‌ ماه در صورت‌جلسه‌ای از مدیران خود خواست تا «حتی‌المقدور» محل استقرار زنان و مردان جدا از یکدیگر طراحی شود.

اما وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی این تصمیم را خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی دانست و خواستار لغو این دستورالعمل شد.

پیش از این برخی از مسئولین دولتی کاهش اشتغال زنان را یکی از چالش‌های کشور خوانده و از برنامه‌های دولت برای افزایش اشتغال زنان خبر داده بودند و از جمله شهیندخت مولاوردی،  معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ایران، وعده داده  بود که «بسته اجرایی اشتغال پایدار زنان» تا پایان شهریور تدوین می‌شود.

براساس گزارش‌های دولتی بیکاری زنان در ایران دو برابر مردان است. مرکز آمار ایران در تیر ماه نرخ بیکاری مردان را ۹.۱ درصد و نرخ بیکاری زنان را  ۱۸.۹ درصد اعلام کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.