رفتن به محتوای اصلی

همچنان از برگزاری مراسم بزرگداشت صادق هدایت جلوگیری میشود
31.08.2014 - 11:40

جهانگیر هدایت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که امسال سیزدهمین دوره جایزه داستان کوتاه صادق هدایت برگزار می‌شود، درباره علت برگزار نشدن مراسمی برای این جایزه گفت: برای برگزاری مراسم بزرگداشت و حتی مراسم پایانی جایزه صادق هدایت که مصادف با روز تولد او یعنی ۲۸ بهمن‌ماه است، شخصا به سازمان‌ فرهنگی – هنری شهرداری و سازمان‌های دولتی رفته‌ام، نامه‌نگاری کرده‌ام و تقاضای اختصاص سالن کرده‌ام، اما هیچ‌کدام از آن‌ها اجازه برگزاری مراسمی را تحت عنوان صادق هدایت به ما نمی‌دهند.

او درباره این‌که آخرین مراسمی که برای صادق هدایت در ایران برگزار شده است، به چه سالی مربوط می‌شود، گفت: تا سال ۱۳۸۴ ما مراسمی در خانه هنرمندان برای بزرگداشت صادق هدایت برگزار می‌کردیم که شامل سخنرانی، اجرای موسیقی و توزیع جوایز داستان کوتاه صادق هدایت می‌شد، اما از آن سال به بعد خانه هنرمندان اعلام کرد که نمی‌تواند زمان و سالنی برای برگزاری مراسم اختصاص بدهد.

برادرزاده صادق هدایت ادامه داد: خانه هنرمندان مسئله نداشتن جا را بهانه می‌کند، در صورتی که من هر سال سه ماه زود‌تر برای برگزاری مراسم جایزه صادق هدایت با آن‌ها نامه‌نگاری می‌کنم ولی جواب آن‌ها‌‌ همان است که بود. وقتی من این برخورد‌ها را می‌بینم، می‌فهمم که آن‌ها راست نمی‌گویند.

او درباره دلیل این موضوع گفت: به نظر می‌رسد آن‌ها یک نوع بدبینی خاص به صادق هدایت دارند و به همین خاطر اجازه نمی‌دهند که هیچ مراسمی برای او برگزار شود.

جهانگیر هدایت سپس این‌گونه اظهار نظر کرد: اعمالی که در زمینه حذف نویسندگانی چون صادق هدایت در ایران انجام می‌شود، اعتبار فرهنگی ما را در دنیا متزلزل کرده است. ایران اعتبار فرهنگی‌ ستبری در شاخه فرهنگی داشته، اما با نوع برخورد و رفتارهایی که در قبال آن‌ها صورت می‌گیرد، این اعتبار در حال تزلزل است. این موضوع هم فقط در مورد افرادی مثل صادق هدایت، احمد شاملو و دیگر نویسندگان معاصر اتفاق نمی‌افتد، بلکه حتی درباره فردوسی، خیام و حافظ نیز چنین نگاهی وجود دارد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
جرس

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.