رفتن به محتوای اصلی

یک شهروند ایرانی به اتهام سب النبی به اعدام محکوم شده است
11.09.2014 - 01:26

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران عنوان می‌دارد «سهیل عربی» شهروند ایرانی به اتهام «سب النبی» (اهانت به پیامبر اسلام) به اعدام محکوم شده است. این تشکل حکم صادره برای این شهروند ایرانی را ناعادلانه دانسته و خواهان لغو فوری آن است.

یکی از سه وکیل مدافع آقای عربی در این رابطه به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفت، شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی «مدیر خراسانی» روز ۸ شهریورماه سال جاری، با حضور ۵ قاضی پس از بررسی پرونده آقای عربی با ۳ رای موافق و ۲ رای مخالف به محکومیت آقای عربی بر اساس ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی جدید ایران رای داد و ایشان را به اتهام «سب النبی» به حد قتل یعنی اعدام محکوم کرد.

به گفته وکیل آین زندانی، آقای عربی اعترافات و اقاریر خود در دوره بازجویی را در دادگاه پس گرفته و آن‌ها را اخذ شده تحت فشار خوانده است با این حال قضات صادر کننده حکم، این موضوع را تحت عنوان «انکار پس از اقرار» نپذیرفته‌اند و اقاریر نامبرده در ایام بازجویی را مبنای صدور حکم قرار دادند.

آقای سهیل عربی، ۳۰ سال سن دارد و در آبان ماه سال ۱۳۹۲ توسط سپاه پاسداران بازداشت و مدت ۲ ماه را تحت بازجویی در بند ۲ الف این زندان و در سلول انفرادی به سر برد، بنا به محتویات پرونده آقای عربی مدیر هشت صفحه فیسبوکی مختلف بوده است، مطالب مندرج در این صفحات دلیل اصلی بازداشت ایشان و طرح اتهامات مذکور بر علیه این شهروند شده است.

با توجه به مهلت تعیین شده نهایی ۲۸ شهریورماه برای تجدد نظر خواهی، وکلای آقای عربی به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفتند که قصد دارند در هفته آتی نسبت به تجدید نظر خواهی این پرونده اقدام نمایند، تیم وکلای آقای عربی معتقد است با توجه به اینکه آقای عربی تعمد و نیتی برای توهین نداشته است، بر اساس ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی می‌توان در مرحله تجدید نظر به کاهش این مجازات امیدوار بود.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران عمیقا از اعمال مجازات اعدام که در معاهدات حقوق بشری تنها برای اتهامات جدی همچون نسل کشی در نظر گرفته شده است در چنین پرونده‌ای که ماهیت آن مبانی عقیدتی و بیانی دارد ابراز تاسف و نامیدی می‌کند، این تشکل صدور چنین حکمی را نشانه‌ای دیگر از عدم پایبندی و توجه دولت ایران به مقاوله نامه‌های حقوق بشری می‌داند و خواستار نجات آقای عربی از مجازات مرگ است.

همچنین این تشکل مطلع شده است که آقای عربی علاوه بر پرونده مفتوح در دادگاه کیفری استان که حکم اعدام را برای این زندانی در پی داشته است، دارای سه پرونده دیگر است که تماما از یک جنس هستند اما به دلیل صلاحیت رسیدگی، اتهامات در دادگاههای مختلف در حال رسیدگی است.

آقای عربی در یکی از پرونده‌های مذکور در دادگاه کارکنان دولت به اتهام توهین به رییس سابق دانشگاه علامه و همینطور حداد عادل، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در ابتدای سال جاری محاکمه شده و نهایتا به پرداخت ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی و تحمل ۳۰ ضربه شلاق محکوم گردیده است. پرونده مذکور در حال حاضر با اعتراض وکلای آقای عربی به دادگاه تجدید نظر ارجاع داده شده است.

در پرونده دیگری در ۱۲ شهریورماه سال جاری، آقای عربی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نطام» محاکمه و به اشد مجازات یعنی تحمل ۲ سال حبس تعزیری به خاطر توهین به رهبری و تحمل ۱ سال حبس تعزیری به خاطر تبلیغ علیه نظام محکوم شد.

در چهارمین تعقیب قضایی، پرونده‌ای به اتهام «توهین به ریاست جمهوری» برای ایشان در دادگاه عمومی و جزایی تهران مفتوح شده است که همچنان در حال رسیدگی است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صدور حکم اعدام و نیز سایر پرونده‌های جاری بر علیه سهیل عربی را ناعادلانه خوانده و از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌خواهد با توجه ویژه به این پرونده که بزه انتسابی ماهیتی کاملا فکری و کلامی دارد از ظرفیت‌های موجود برای نجات وی از خطر مرگ استفاده کند، لازم به اشاره است اجرای بی‌رویه احکام اعدام در ایران بخصوص در نیمه نخست شهریورماه دست کم رشدی پنجاه درصدی را نشان می‌دهد.

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
۱۹ شهریورماه ۱۳۹۳ برابر با ۹ آگوست ۲۰۱۴

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
برگرفته از:
ایمیل رسیده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.