رفتن به محتوای اصلی

اعتراض به نتایج آزمون سراسری 93
13.09.2014 - 03:48
 
 

به روال هر سال، این بار نیز اعلام نتایج کنکور سراسری عده‌ای را به مقابل ساختمان سازمان سنجش در بلوار کریم‌خان زند در تهران کشاند؛ اما آیا این اعتراض‌ها طبیعی است؟

به گزارش «تابناک»، بار دیگر اعلام نتایج کنکور سراسری به اعتراض برخی منجر شده که ترجیح داده‌اند با مراجعه به سازمان سنجش (نهادی که متولی برگزاری این آزمون بزرگ سراسری است) اعتراضشان را ثبت کرده و علت قبول نشدن یا چرایی قبول شدن در انتخاب‌هایی بر خلاف تصورات خود را جویا شوند؛ از داوطلبانی که به شدت مضطرب و نگران هستند گرفته تا پدرومادرانی که همراه فرزندانشان راه سفر طولانی به تهران را به جان خریده‌اند. 

البته این نخسیتن بار نیست که اعلام نتایج یک دوره از کنکور سراسری به اعتراض عده زیادی منجر می‌شود، بلکه در سال‌های گذشته نیز ‌گاه مواردی از اعتراض به نتیجه‌های اعلام شده به ثبت رسیده که از فرط گستردگی، تنش‌آفرین شده و تا مدت‌ها از جمله بحث‌های روز جامعه بوده است؛ شاید همین دلیل کافی است تا دریابیم چرا سازمان سنجش یک در اختصاصی برای این منظور دایر کرده و بدین ترتیب تجمع داوطلبان معترض به کوچه جنب سازمان هدایت شده است. 

با داوطلبان معترض که هم‌کلام می‌شویم، در می‌یابیم که تقریبا بیشتر آنان از چرایی قبول شدن در اولویت‌های پایین‌تر گلایه دارند و استدلالشان برای اعتراض، قیاس وضعیت پذیرفته شدگان سال گذشته است؛ «سال گذشته با رتبه من تهران قبول شدند، در حالی که من قزوین پذیرفته شده‌ام»، «پارسال یکی از اقوام با رتبه من توانست دانشگاه شریف قبول شود ولی امسال من نتوانستم» و مثال‌هایی از این دست. 

جدای این افراد، برخی هم هستند که انتظار قبولی داشتند، ولی مردود اعلام شده‌اند و هم‌اکنون همه امیدشان به اعتراضی است که روی برگه‌های توزیع شده، درج کرده‌اند و چندان به مورد توجه قرار گرفتن آن هم امیدوار نیستند. مردود شدگانی که‌ گاه شایعاتی درباره رتبه عالی‌شان میان حاضران مقابل ساختمان سازمان سنجش، دهان به دهان می‌چرخد، ولی یافتن نشانی از ایشان، بسیار دشوار است. 

یکی می‌گوید رتبه چهارده فلان رشته هم میان مردود شدگان بود و دیگری می‌گوید: «قرار نیست به اعتراضات ما رسیدگی شود، چون از بیست و دوم ‌نام‌نویسی در دانشگاه‌ها آغاز می‌شود، ولی اینجا به ما می‌گویند نتیجه اعتراضمان، ده روز دیگر اعلام خواهد شد؛ امیدی نداریم اعتراضمان رسیدگی شود، چون حجم معترضان زیاد است».


 
 
 
 

البته جدای این افراد، برخی هم هستند که مدعی می‌شوند بومی گزینی در دستور کار مسئولان سازمان سنجش قرار گرفته و بنابراین، افرادی با رتبه‌های پایین‌تر توانسته‌اند پیش از ایشان در یک رشته قبول شوند و ادعای خود را این گونه تکمیل می‌کنند: «حتی می‌توانم اسم ببرم و بگویم چه کسی با رتبه پایین‌تر از من توانسته در دانشگاهی قبول شود که من با رتبه بهتر نتوانسته‌ام؛ مدرک این اتفاق موجود است‌». 

از راه‌های دور و نزدیک جمعی مقابل سازمان سنجش گرد هم آمده‌اند و بعضا اینقدر مضطرب و نگران هستند که ‌گاه از تنش‌های رخ داده میان خود و متولیان رسیدگی به اعتراضات سخن می‌گویند و بر این باورند که مشکلشان تنها با پارتی داشتن حل شدنی است و در غیر این صورت همه رنج راهی که آمده‌اند، هیچ خواهد شد. هر کسی هم استدلالی برای حرف خود می‌آورد؛ یکی از رتبه‌های خوبش در آزمون‌های برگزار شده فلان مؤسسه می‌گوید، دیگری سخنان مسئولان سازمان سنجش را گواه می‌گیرد و بعدی از سهمیه بندی‌ها گلایه دارد و... . 

اما هر چه درباره اعتراض داوطلبان می‌شنویم، تنها یک روی ماجراست و در روی دیگر مسئولان سازمان سنجش هستند که هم برای داوطلبان حق اعتراض قائل هستند و هم تأکید دارند که به اعتراضات و شکایات رسیده، رسیدگی دقیق خواهند کرد تا نگرانی معترضان رفع شود و دریابند چرا پذیرفته نشده یا در انتخاب پایین‌تری به نسبت توقع خود پذیرفته شده‌اند. 

یکی از مسئولان سازمان در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: هیچ تغییری در نحوه بررسی انتخاب‌های داوطلبان رخ نداده که موجب شود داوطلبی پذیرفته نشود یا در پذیرش ایشان خلل وارد کند. البته به روال هر ساله، ظرفیت برخی رشته‌ها تغییراتی داشته که پیشتر به اطلاع داوطلبان رسیده و بنابراین نمی‌توان قیاس کرد که مثلا چرا سال گذشته با رتبه من فردی فلان جا پذیرفته شده اما امسال من نتوانستم. 

وی می‌افزاید: جدای این موضوع، گرایش داوطلبان به انتخاب رشته‌ها نیز در قبولی ایشان تأثیر دارد که تفاوت‌هایی در نتایج هر سال پدید می‌آورد و این گونه نیست که بگوییم حتما باید با یک رتبه معین در یک رشته خاص در یک دانشگاه خاص پذیرفته شد، چون شاید در سال جاری، رتبه‌های بر‌تر گرایش بیشتری به آن رشته و دانشگاه از خود نشان بدهند که در نتیجه ظرفیت در نظر گرفته شده، زود‌تر پر خواهد شد. 

این مقام آگاه در پایان تأکید دارد، ‌بخشی از کسانی که هر ساله برای اعتراض مراجعه می‌کنند، کسانی هستند که ترجیح می‌دهند از فرصت اعتراض، بخت خود را برای بازبینی نتیجه‌شان آزمایش کنند؛ اما به رغم این موضوع، هیچ اعتراضی بدون رسیدگی‌‌ رها نخواهد شد و داوطلبان اطمینان داشته باشند، ‌حتما برگه‌های که پر می‌کنند، به مانند نتیجه آزمون ‌بررسی دقیقی می‌شود و نتیجه آن به ایشان اطلاع داده خواهد شد. 

هر چه هست، ظاهرا تنها راه برون‌رفت از اعتراضات هر ساله کنکور ـ که بخشی جدایی ناپذیر از آن شده ـ حذف کنکور باشد که سال‌هاست در قالب شعار مطرح می‌شود؛ اما به نتیجه محسوسی نمی‌رسد تا بد نباشد از مسئولان سازمان سنجش و دیگر متولیان امر بخواهیم تا فرا رسیدن روز حذف کنکور، دست کم در قالب ویژه برنامه تلویزیونی هم که شده، تلاش داشته باشند درباره چگونگی حصول نتایج آگاهی افزایی کرده و به ابهامات داوطلبان، زودتر پاسخ گویند تا مبادا بر کارکرد آنان خدشه وارد شود.

 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا
تارنمای تابناک

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.