رفتن به محتوای اصلی

مردان در حال از دست دادن نقش خود در جهان هستند
20.11.2009 - 08:26

 

بسیاری از شواهد نشان می‌دهد دنیای ما در حال تبدیل شدن به مقری برای قدرت‌نمایی زنان است و نقش سنتی مردان روز به روز در حال کم‌رنگ‌تر شدن است. کاهش تعداد دانشجویان پسر و تعداد مردان شاغل می‌تواند شاهدی بر این مدعا باشد.

امروزه بر خلاف دوره‌های گذشته مرد بودن نشان از مقدم بودن شما در بسیاری از زمینه‌ها نیست. روند تغییرات در عصر حاضر نشان می‌دهد مرد بودن در بسیاری از مواقع بدان معناست که زنان مقدم‌ترند و شما باید در جایگاه دوم قرار بگیرید.

برای مثال امروزه دختران بسیار موفق‌تر از پسران در مدرسه و دانشگاه عمل می‌کنند و تعداد فارغ‌التحصیلان دختر هر روز در حال پیشی‌گرفتن از پسران است.

آمارها نشان می‌دهد نقش ضد اجتماعی پسران بسیار بیشتر از گذشته شده است. پسران نوجوان بسیار بیشتر از دختران اقدام به مصرف مواد مخدر، کشیدن سیگار، نوشیدن مشروبات الکلی می‌کنند و درصد زیادی از رفتارهای ضد اجتماعی توسط پسران انجام می‌شوند.

امروزه معضل اشتغال برای پسران بسیار پر‌رنگ‌تر از دختران است و معمولاً آن‌ها برای پیدا کردن کار تلاش بیشتری انجام می‌دهند. تعدادی از کارشناسان معتقدند این موضوع به دلیل قابلیت‌های خاص زنان است که آنان را نسبت به مردان در بسیاری از زمینه‌ها موفق‌تر می‌کند. توانایی انجام دادن چند کار به طور همزمان، توانایی بهتر برای برقراری ارتباط و خصوصیات اخلاقی آرام‌تر و متین‌تر و قانون‌پذیرتر زنان باعث شده است آن‌ها در زمینه‌های تحصیلی و کاری بسیار موفق‌تر از مردان عمل کنند.

خصوصیاتی که دیگر به کار نمی‌آیند

مارک پن نویسنده کتاب microtrends در مورد کم‌رنگ‌تر شدن نقش مردان می‌گوید: البته واضح است که هنوز هم بسیاری از شغل‌های حساس در دست مردان است و در تعداد زیادی از کشورها مردان مدیریت و هدایت شغل‌های مهم را در دست دارند، اما مشکل اصلی که ما در مورد آن بحث می‌کنیم مربوط به آینده مردان است. آمارها نشان می‌دهد مردان با احتمال 15 برابر بیشتر از زنان به زندان می‌روند، با احتمال بیشتری به چاقی مبتلا می‌شوند، دست به مصرف مشروبات الکلی می‌زنند، بیکار می‌شوند و در نهایت زودتر از زنان می‌میرند.

در حال حاضر به طور متوسط زنان 60 درصد مدارک دانشگاهی را از آن خود می‌کنند و این روند با سرعت در حال افزایش است. تفاوت بین تحصیلات دانشگاهی مردان و زنان می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات برای مردان در دوره‌های آینده باشد، به طوری که باید به زودی شاهد زنانی باشیم که در مدارج بالای مدیریت قرار دارند و مردان نقش‌هایی مانند کارمندی و منشی‌گری را در دست می‌گیرند.

در حقیقت عادات و خصوصیات مردانه و شیوه زندگی مردان که تقریباً در تمام دوره‌های تاریخی آن‌ها را در صف اول قدرت و مدیریت قرار می‌داد در عصر دانش و تکنولوژی به سرعت در حال کم‌رنگ شدن و کاهش اثرگذاری است. در بسیاری از دوره‌ها، از زمان غارنشینی انسان‌ها تا جنگ جهانی دوم، قدرت، خشونت طلبی و شجاعت مردان حرف اول را برای موفقیت آن‌ها می‌زد، اما امروزه این خصوصیات تقریباً دیگر به کار نمی‌آیند؟

زنان قدرتمند می‌شوند

نگاهی به درصدی که زنان و مردان در مشاغل گوناگون در دست گرفته‌اند شاهدی بر این مدعاست. تحقیقات آماری در کشور انگلستان نشان می‌دهد، در حال حاضر نزدیک به 60 درصد وکلا در این کشور را زنان تشکیل می‌دهد.

ده سال پیش تعداد پزشکان زن در این کشور 64 هزار و 737 نفر و تعداد پزشکان مرد 132 هزار و 577 نفر بود، اما در حال حاضر فقط ظرف مدت 10 سال تعداد پزشکان زن به 94 هزار و 782 رسیده است، در حالی که تعداد پزشکان مرد رشد ناچیزی داشته و به رقم 136 هزار و 876 نفر رسیده است. حتی در بسیاری از شغل‌هایی که زمانی فقط مختص به مردان بود، در حال حاضر زنان نقش بسیار قدرتمندی پیدا کرده‌اند، برای مثال هم‌اکنون 30 درصد سرمایه‌گذاران بانکی در این کشور را زنان تشکیل می‌دهند. تعداد زنان میلیونر نیز به سرعت در سطح جهان در حال افزایش است که این نشان از قدرتمند‌تر شدن زنان نسبت به گذشته دارد.

قدرتمند شدن زنان مختص به یک منطقه خاص نیست، بلکه یک رویداد جهانی است که تقریباً در همه کشورهای جهان در حال به وقوع پیوستن است. برای مثال در حال حاضر تعداد زنان مشغول به کار در آمریکا از مردان بیشتر شده است. در طول دو سال گذشته 80 درصد بیکاری‌ها مربوط به مردان بوده است و معمولاً زنان با موفقیت بیشتری بحران بیکاری را پشت سر گذاشته‌اند.

جامعه جهانی به سرعت در حال تغییرشکل است. در دوره نه چندان دور، خانواده، کار، مدرسه و تقریباً همه چیز حول قدرت مردان اداره می‌شد و به همین دلیل آن‌ها همواره در حال رشد و ترقی بودند. اما امروزه بسیاری از کارها و مشاغل ماهیت جدیدی پیدا کرده‌‌اند که دیگر قدرت مردانه مردها برای اداره کردن آن‌ها کافی نیست.

این تغییرات در عوض فرصت‌های زیادی را برای زنان فراهم کرده است تا قابلیت‌های نهفته خود را تقریباً در همه زمینه‌ها به کار بگیرند. انعطاف‌پذیری، مهارت‌های ارتباطی و فرمانبرداری زنان آن‌ها را در بسیاری از مشاغل از مردان ممتازتر کرده است و به همین دلیل آن‌ها هر روز بیشتر از گذشته مورد توجه کارفرمایان قرار می‌گیرند.

نگاهی به موضوعات مورد توجه در طول چند سال گذشته نشان می‌دهد، توجه عمومی به زنان هر روز در حال افزایش است که می‌توان این موضوع را به دلیل افزایش قدرت آن‌ها تفسیر کرد. موضوعاتی مانند از بین بردن شکاف جنسیتی، فراهم کردن تسهیلات شغلی بیشتر برای زنان شاغل مانند استفاده از مرخصی‌ها و کاهش ساعات کاری، بارداری نوجوانان، همه نشان می‌دهد زنان به موضوعات مهم بحث‌ها در محافل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند همانطور که انقلاب جنسیتی زندگی بسیاری از زنان را در سراسر جهان دست‌خوش تغییر قرار داد و به این ترتیب، آزادی، فرصت‌های شغلی بیشتر و امکانات شغلی مناسب‌تری را برای زنان به ارمغان آورد، در صورتی که روند فعلی که منجر به افزایش تعداد دختران تحصیل کرده و شاغل بیشتر در جامعه می‌شود، ادامه پیدا کند باید به ظرف چند ده سال آینده منتظر وقوع انقلاب‌های دیگری در زمینه افزایش قدرت زنان در جامعه باشیم.

همه این عوامل نشان می‌دهد نقش مردان در طول سال‌های گذشته بسیار مبهم شده است، و بسیاری از آنها از جایگاه واقعی خود در جامعه آگاهی درستی ندارند.

استیو بیدالف روانشانس و نویسنده کتاب «بزرگ کردن پسرها» در این باره می‌گوید: تحقیقات نشان می‌دهد پسران از سن 6 سالگی متوجه ویژگی‌های جنسیتی خود می‌شوند و به همین دلیل از این سنین تلاش می‌کنند رفتارهای افراد مذکر در اطراف خود، مانند پدر، معلم و مانند آن را تقلید کنند.

اما استفاده از معلمان زن در دوره ابتدایی در مدارس و دور بودن پدران در ساعات زیادی از طول روز سبب شده است این الگوی مردانه برای پسرها کمتر در منظر دید آن‌ها باشد. همین عامل باعث می‌شود پسران امروزی با الگوهای درست هم‌جنس خود رابطه مناسبی نداشته باشند و بسیاری از نقش‌های مرتبط با خود را به خوبی فرا‌نگیرند و به همین دلیل در مدرسه، دانشگاه و جامعه بیشتر از گذشته با مشکل مواجه باشند.

آمارگیری اخیر در کشور انگلستان نشان می‌دهد:

این در حالی است که تعداد مردانی که در خانه می‌مانند و اقدام به بزرگ کردن فرزندان و انجام کارهای خانه می‌کنند در طول ده سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است. آمارها نشان می‌دهد هم‌اکنون 200 هزار مرد در کشور انگلستان در حال نگهداری از فرزندانشان هستند در حالی که همسر آن‌ها مشغول به کار و کسب درآمد است.

62درصد از مردان قبول دارند که آن‌ها باید زمان بیشتری را برای نگهداری و مراقبت ازفرزندانشان در خانه اختصاص دهند.

درسال 2005 مردان فقط 34 ساعت در هفته را به کودکان و کمک در کارهای خانه اختصاص می‌دادند، در حالی که امسال این رقم به بیش از 53 ساعت افزایش پیدا کرده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
خبر آنلاین

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.