رفتن به محتوای اصلی

ايران و نخستين درس براي اوباما
04.11.2009 - 20:03

عبدالرحمن الراشد ، نویسنده برجسته روزنامه الشرق الأوسط ، در شماره 25 اکتبر مقاله ای تحت عنوان ” ایران ، درس نخست برای اوباما ” نوشته و در آن به آثار بازیهای سیاسی ایران بر موقعیت باراک اوباما پرداخته است ، استاد الراشد مقاله خود را اینگونه آغاز میکند .

کره شمالی هنگامی از لجبازیهای هسته ای خود دست کشید و حاضر به تعلیق برنامه های هسته ای خود و امحاء یکی از مراکز هسته ای شد که در مقابل آن آمریکا ، حاضر به دادن امتیازهایی اندک از جمله کمک مالی محدود و رفع تحریمهای اقتصادی گردید .

تعلیق تحریم های اقتصادی و ترغیب کردن ژاپن به کمکهایی هر چند محدود درست زمان زمامداری رئیس جمهور قبلی آمریکا یعنی جرج دبلیو بوش اتفاق می افتاد ، که خود اصراری شدید به فشارهای بین المللی و اقتصادی علیه دولت پیونگ یانگ داشت .

اما این التزامها دیری نپائید ، چرا که دولت کره شمالی خیلی زود به رفتارهای سیاسی گذشته خود بازگشته و از راهی که جرج بوش برای خروج از بحران اندیشیده بود ، بازگشت .

هم اکنون ، باراک اوباما در برابر دو خطر جدی و بزرگ قرار گرفته است ،یکی ، کره شمالیِ تجدد یافته تر از گذشته ، دیگری ایرانی با مشخصات تازه ! ایرانی که تا کنون ، سیاست های باراک اوباما در برابرش منفعلانه بوده است .

همانطور که نشست بین الملی وین که با فرض اتخاذ برخور شدید تر با نظام تهران در صورت عدم پاسخگوئی به درخواستهای بین المللی جهت تحویل ذخایر غنی شده اورانیم ، تشکیل شده بود ، بدون هیچ دستاورد مثبتی پایان یافت و این تهران بود که با خرید وقت و سعی در ایجاد شکاف بین کشورهای طرف مذاکره خود ، به گیریزگاه دیگری رسید .

عقیده من بر این است ، که تلاش ایران در جلب نظر برخی کشورها غربی ، برای خرید زمان چند هفته ای و موفقیت در آن ، مسلما به اختلاف و شکاف در نظرات جامعه بین المللی منجر خواهد شده و این یعنی به دست آوردن زمان از سوی تهران …همان شیوه و سیاستی که صدام از درک آن عاجز ماند و این عدم درک به برخورد سریعتر جهان با وی و سرنگونیش منجر شد .

در حالی که منطقه ما ، مملو از سلاح ، ستیزه جو ، نفت و ترور شده است ، مسلما ایران برای رسیدن به خواسته های هسته ای خود ، نخواهد توانست از همان شیوه و اسلوب کره شمالی پیروی کند . چرا که تفاوت بزرگ بین شرایط این دو کشور همانا وجود سرشار منابع انرژی همچون نفت است و این تفاوت است که منطقه را برای کل جهان ، نسبت به منطقه کره ، مهمتر کرده است .

اما رسیدن ایران به شرایطی مشابه شرایط کره شمالی مسئله ایست که برنارد کوشنر ، وزیر خارجه فرانسه از آن به عنوان ” نشستن منطقه بر روی بشکه باروت ” یاد میکند ، اظهار نظری که جمهوری اسلامی در بهره گیری از آن برای ایجاد یک درگیری مصلحتی با فرانسه به خوبی بهره گرفته است ، و از این تنش برای ایجاد شکاف در صف جهانی !به طبع دولت ایران به عمد بر اختلافات با دولت فرانسه دامن میزند ، چرا که میداند ، فقط فرانسه است که میتواند غنی سازی اورانیم را در حد استفاده جهت مصارف پزشکی برای ایران فراهم کند .

کما اینکه دیدیم چگونه نظام ایران ، باراک اوباما را با آخرین تصمیمش ، در صحنه اختلافات جهانی به سخره گرفت ، آنجا که باراک اوباما در جریان اختلاف نظرش با دیگر کشورها که میگفتند ، ایران هرگز حاضر به همکاری واقعی و صادقانه با جامعه جهانی نخواهد شد و اوباما معتقد به نظری دیگر بود ، ایران ابتدا و در جریان نشست کشورهای بزرگ به نمایندگی از جامعه بین الملل ، شرایط آنان را مبنی بر غنی کردن اورانیم ذخیره خود در خارج از ایران پذیرفتند و نشست را به پایان بردند ، اما بعد از آن بر نظریه مخالفان اوباما صحه میگذارد و بعد از گذشت چند ساعت از بازگشت تیم مذاکره کنده به تهران ، اعلام میکند ، نه اینکه قصد ندارد اورانیم خود را به خارج تحویل دهد بلکه مایل است ، اورانیم غنی شده مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر خریداری کند .

اگر اینبار و در فرصت باقی مانده ، ایران به صورت واقعی ثابت نکند که در رسیدن به توافق با جامعه بین الملل جدی و صادق است ، انگاه این پرزیدنت اوباما خواهد که موقعیتش را در برابر منتقدان خارج و داخل دولتش از دست خواهد داد .

این حقیقت را پنهان نمیکنم که نشست اخیر در وین و مذاکرات ، کاملا با شکست مواجه شده است و این شکست طبیعتا دشمنی ایران را افزایش داده است . تا آنجا که یکی از دیپلماتهای حاضر در نشست به من گفت :گمان میکردیم حکومت ایران در این نشست تلاش دارد تا تنیجه مذاکرات را به سوی توافق بر سر غنی سازی اورانیم خود در خارج از ایران سوق دهد ، اما در کمال غافلگیری دیدم آنچه را ایران در جریان نشست ادعا میکرد ، دروغی بیش ، ولی با شکل تازه تر نبوده است .

و اکنون….این اولین درس و آموزش برای پرزیدنت باراک اوباما در شناخت هر چه بیشتر و واقعی تر از منطقه ما خواهد بود .

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
الشرق الأوسط

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.