رفتن به محتوای اصلی

چالش اول نظامی ترکیه؛ مقابله با سقوط کوبانی
06.10.2014 - 19:23

سرانجام روز چهارشنبه هفته گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه لایحه اعطای مجوز به دولت این کشور برای مقابله نظامی با گروه خلافت اسلامی را تقدیم پارلمان ترکیه کرد و مجلس ترکیه این لایحه را تصویب کرد.

به موجب این مجوز نیروهای مسلح ترکیه از این پس می‌توانند در صورت لزوم برای مقابله با این گروه وارد عراق و سوریه شوند. تصمیم ترکیه همزمان شد با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره این گروه بر گرد کوبانی شهر کردنشین شمال سوریه که هم‌مرز با ترکیه است و تقریبا‌ً‌ خالی از سکنه شدن این شهر و پناهنده شدن حدود ۱۶۰ هزار از اهالی کوبانی به ترکیه تا روز جمع

در حالی که در همین روز از احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه نقل شد که این کشور از سقوط کوبانی جلوگیری خواهد کرد. اما گزارش‌ها حاکی است که مرزبانان ترکیه اجازه ورود به این کشور را به پناهجویان کرد و کوبانی ندادند. از سوی دیگر حزب کارگران کردستان ترکیه نگران آن است که نتیجه وضعیت جدید تضعیف کردهای کوبانی و ترکیه باشد.

همزمان جمهوری اسلامی ایران نگرانی خود را از تصمیم پارلمان ترکیه پنهان نکرد، مبادا که (به گفته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران) وضع منطقه از این که هست بدتر شود.

پیامدهای ورود ترکیه در ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با گروه خلافت اسلامی چیست؟ این پرسش اصلی برنامه «دیدگاه‌ها» است از سه میهمان برنامه این هفته: داود هرمیداس باوند، ‌استاد ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه‌های تهران، کامران متین استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ساسکس بریتانیا و حسین آرین کارشناس نظامی در نیوکاسل بریتانیا.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.