رفتن به محتوای اصلی

وضعیت کوبانی خطرناک است
12.10.2014 - 06:10

روز شنبه، نهادهای ناظر بر مسائل حقوق بشری در سوریه اعلام کردند طی یک ماه گذشته و در جریان درگیری‌ها میان کردهای کوبانی و شبه نظامیان داعش ۵۵۳ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش نهاد ناظر بر حقوق‌بشر در سوریه که دفترش در بریتانیا است، ۲۹۸ نفر از کشته‌شدگان این نبردها از پیکارجویان گروه دولت اسلامی بوده‌اند.

او در ارتباط با نقش ترکیه در تحولات جدید سوریه و کوبانی گفت که نمایندگان آمریکا با دولت ترکیه در حال گفتگو هستند اما وی درباره جزئیات این مذاکرات سخن نخواهد گفت و منتظر می‌ماند تا در این باره مقامات آنکارا اظهار نظر کنند.

در همین حال، فرماندهان کردها در کوبانی می‌گویند از لحاظ نیروی انسانی در وضعیت خوبی به سر می‌برند اما تسلیحات لازم برای مقابله با تانک و توپ داعش را در اختیار ندارند.

ادریس ناسان، از مقام های کوبانی روز شنبه (یازدهم اکتبر) به خبرگزاری رویترز گفته: "شبه‌نظامیان داعش در چند روز گذشته با خودروهای هاموی، موشک‌انداز ، توپ و تانک به ما حمله کرده‌اند... ما فقط به فشنگ و کلاشنیکف احتیاج نداریم، ما تسلیحاتی موثر می‌خواهیم که در برابر توپ و تانک‌های فراوانی که آنها در عراق به دست آورده‌اند بایستیم."

کوبانی در شمال سوریه و در نزدیکی مرز با ترکیه قرار دارد و نیروهای گروه دولت اسلامی در ادامه پیش‌روی خود در خاک سوریه، در تلاش بوده‌اند تا کنترل آن را در دست بگیرند.

نیروهایی که اغلب از شبه‌نظامیان کرد هستند، در مقابل این پیشروی مقاومت می‌کنند، ولی گزارش شده است که به جز یک معبر باریک، شهر کوبانی عملا تحت محاصره نیروهای گروه دولت اسلامی قرار دارد.

سازمان ملل متحدگفته است صدها نفر در داخل شهر کوبانی گرفتار شده‌اند و هشدار داده است که اگر شهر به دست نیروهای گروه دولت اسلامی بیفتد، ممکن است "کشتار" رخ دهد.

همزمان روز شنبه در شهرهای مختلف اروپا کردها به پشتیبانی از کوبانی تظاهرات کردند.

در دوسلدورف آلمان، حدود ۲۰ هزار کرد به خیابان ها آمدند. در لندن، در شهر برگنز اتریش، پاریس، بارسلونا و باسل هم تظاهرات برگزار شده است.

در ایران از برگزاری تظاهرات و تجمع‌های حمایتی در شهرهای کردنشین غرب این کشور چون سنندج و بانه ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که در آنها کردهای ایران از مردم کوبانی پشتیبانی می‌کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.