رفتن به محتوای اصلی

ژنرال دمپسی از احتمال تغيير نقش نیروهای آمريکایی در عراق خبر داد
13.10.2014 - 03:06

مارتين دمپسی، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، یکشنبه ۱۲ اکتبر گفته است در صورت آمادگی نيروهای عراق برای انجام عمليات عليه نيروهای گروه خلافت اسلامی‌ (داعش سابق)، مشاوره و کمک نیروهای نظامی آمريکا در عراق احتمالا نقش متفاوت تری خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا در گفت وگو با شبکه تلويزيونی «سی بی اس» اضافه کرده که هنوز به اين نتيجه نرسيده است که عمليات زمينی نيروهای آمريکا می تواند به موثرتر شدن حملات هوايی در نقاط هدف کمک کند.

با اين حال ژنرال دمپسی تاکيد کرده است در صورتی که نیروهای عراقی آماده انجام عمليات آزاد سازی موصل شوند، وضعيت فرق خواهد کرد چرا که نبرد برای آزادسازی موصل بسيار تعيين کننده خواهد بود.

رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا تصريح کرده است: چنين نبردی به دليل پيچيدگی هايش نيازمند نوع متفاوتی از مشاوره و کمک است.

موصل مهمترین شهر در شمال عراق است که در تابستان سال جاری به تصرف نیروهای گروه خلافت اسلامی درآمد.

در همين حال گزارش ها حاکی است که آمريکا برای نخستين بار هفته گذشته از هلیکوپترهای «آپاچی»‌ عليه گروه خلافت اسلامی استفاده کرده است.

ژنرال دامپسی می گويد که برای متوقف کردن پيشروی نيروهای گروه خلافت اسلامی به سمت فرودگاه بغداد تصميم گرفته شد تا از هلیکوپترهای آپاچی استفاده شود.

رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا گفته است: «ما اجازه نمی دهيم (فرودگاه بغداد به دست نيروهای گروه خلافت اسلامی بيفتد). ما به اين فرودگاه نياز داريم.»

«آنها پیروز می شوند ما نه»

در همين حال،‌ سناتور جمهوری‌خواه، جان مک کين روز يکشنبه هشدار داده است که نيروهای گروه خلافت اسلامی در حال کسب پيروزی در عراق و سوريه هستند و آمريکا میبايست نيروی زمينی به منطقه اعزام کند.

سناتور مک‌کين در گفت وگو با «سی ان ان» خواهان تجديد نظر در راهبرد آمريکا در قبال گروه خلافت اسلامی شده و گفته است:‌ آنها درحال پيروزی هستند و ما نه. عراقی‌ها (در نبرد با داعش) پيروز نيستند،‌ نيروهای پيشمرگ کرد نيز پيروز نيستند.

در حالی جان مک کین خواستار تغییر راهبرد آمریکا در قبال گروه خلافت اسلامی شده است که در همين روز، سوزان رايس، مشاور امنيت ملی آمريکا، استفاده از نيروی زمينی برای مقابله با داعش را رد کرد.

این در حالی است که مقامهای استان انبار در غرب بغداد می گويند،‌ اين استان در آستانه سقوط است و نيروهای گروه داعش در حال تصرف کامل آن هستند.

صباح الخروط، رييس شورای استان انبار گفته است: «گروه خلافت اسلامی هم اکنون ۸۰ درصد اين استان را تصرف کرده است.»

در همین حال «تلگراف»،‌ روزنامه بریتانیایی،‌ به نقل از مقامهای عراق نوشته است که توجه جامعه بین المللی به حمله نیروهای داعش به کوبانی باعث شده تا پیشرویهای گسترده نیروهای گروه خلافت اسلامی در غرب عراق مورد توجه قرار نگیرد.

گزاشها حاکی است که مقامهای عراق مدعی اند نيروهای گروه خلافت اسلامی در حال پيشروی به سمت ابوغريب، در حومه بغداد هستند و هم اکنون ۱۰ هزار پيکارجوی اين گروه برای حمله به بغداد در استان انبار مستقر شده اند.

به گزارش سی ان ان، فالح السوايی، معاون شورای استان انبار نیز گفته  است که درصورت سقوط کامل استان انبار به دست گروه خلافت اسلامی، اين گروه منطقه ای وسيع بين رقه در سوريه تا دروازه های بغداد را تحت کنترل خود خواهد داشت.

فالح السوايی هشدار داده است: درصورتی که آمريکا نيروی زمينی خود را وارد نبرد نکند،‌ عشاير مسلح سنی عراقی در حال جنگ با گروه داعش اسلحه های خود را بر زمين خواهند گذاشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.