رفتن به محتوای اصلی

شبیخون مرگبار "کفن سفید"ها به نیروهای "دولت اسلامی"
15.10.2014 - 18:11

 

 

Missing media item.

دولت آمریکا در جنگ سوریه مؤتلفان بسیار متنوعی دارد. هدف اصلی همه آن‌ها مبارزه با جریان تروریستی موسوم به "دولت اسلامی" است. اکنون مؤتلف دیگری نیز سربرآورده که خود را گروه "کفن سفید" می‌نامد. روزنامه آلمانی "زود دویچه" گزارش داده است که این گروه پارتیزانی در استان دیرالزور سوریه تاسیس شده و هدفش ایجاد هراس در میان اعضای جریان تروریستی "دولت اسلامی" و نابودی آن‌هاست.

روزنامه انگلیسی "دیلی میل" نیز در این باره نوشته است که اعضای این گروه با شبیخون به اعضای دولت اسلامی آن‌ها را یکی پس از دیگری به قتل می‌رسانند و تا کنون موفق شده‌اند ۱۰۰ نفر از آن‌ها را بکشند.

یکی از فرماندهان گروه "کفن سفید" اعلام کرده که افراد "دولت اسلامی" به خاطر هراس از این گروه دیگر به تنهایی در محلی دیده نمی‌شوند.

به این ترتیب شمار اعضای ائتلاف در برابر جریان تروریستی "دولت اسلامی" همواره افزایش می‌یابد و متنوع‌تر می‌شود. تاکنون ۶۰ کشور عضو این ائتلاف هستند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه (۲۲ مهر / ۱۴ اکتبر) با فرماندهان نیروهای ۲۰ کشور مؤتلف که در جنگ با جریان تروریستی "دولت اسلامی" سهیم هستند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

ادامه جنگ بر سر اشغال کوبانی 

شاهدان عینی گزارش داده‌اند که هنوز درگیری سختی بر سر اشغال شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه در جریان است. در پی حملات هوائی آمریکا به مواضع "دولت اسلامی" در اطراف کوبانی پیشمرگه‌های کرد توانسته‌اند ضمن عقب‌راندن تروریست‌ها، تپه استراتژیک "تل‌الشعیر" در ۴ کیلومتری غرب کوبانی را از آن‌ها پس بگیرند. اما داعش همچنان حدود نیمی از این شهر را در اشغال خود دارد.

در صورت سقوط کوبانی "دولت اسلامی" ۲۰۰ کیلومتر از مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز سوریه با ترکیه را در اختیار خود خواهند داشت.

برپایه گزارش‌های تازه، جنگنده‌های آمریکا علاوه بر مواضع "دولت اسلامی" در اطراف کوبانی یک پالایشگاه را نیز در نزدیکی شهر میادین بمباران کرده‌اند.

نارضایتی آمریکا از ترکیه

احتمال سقوط شهر کوبانی وجود دارد. آمریکا سعی می‌کند با کمک مؤتلفان خود از پیش‌روی جریان تروریستی "دولت اسلامی" جلوگیری کند. در چنین شرایطی دولت ترکیه که هم مرز با کوبانی است حاضر به مداخله نظامی نیست.

آمریکا نگران این برخورد ترکیه است. کردهای ترکیه نیز به شدت در مقابل این برخورد موضع‌گیری کرده‌اند. در جریان تظاهرات کردهای ترکیه در این کشور تاکنون بسیاری کشته شده‌اند.

دولت آمریکا چندروز پیش اعلام کرد که ترکیه موافقت خود را با استفاده از پایگاه‌های هوایی این کشور از طرف ائتلاف علیه جریان تروریستی "دولت اسلامی" اعلام کرده است. اما مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز دوشنبه (۲۱ مهر / ۱۳ اکتبر) این خبر را به کلی تکذیب کرد و گفت هیچ توافقی در این زمینه صورت نگرفته است.

مواضع آمریکا و ترکیه هماهنگ نیست. ترکیه نگران آن است که کردها پس از پیروزی بر جریان تروریستی "دولت اسلامی" قوی تر شده و انتظارات تازه‌ای از ترکیه داشته باشند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.