رفتن به محتوای اصلی

سخنگوی پنتاگون: امکان سقوط کوبانی هنوز وجود دارد
16.10.2014 - 19:19

 

 

جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در مجموع ۳۹ حمله هوایی توسط نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در داخل و پیرامون کوبانی صورت گرفت. فرماندهی مرکز آمریکا نیز اعلام کرد در ۱۸ حمله در روز چهارشنبه، علاوه بر مواضع رزمی متعدد، ۱۶ ساختمان که در اشغال پیکارجویان بود منهدم شد.

به گفته آقای کربی گروه دولت اسلامی – که تا پیش از اعلام برپایی یک خلافت خودخوانده اسلامی در اوایل تیر ماه خود را دولت اسلامی عراق و شام یا به اختصار داعش می‌نامید – تعداد زیادی پیکارجو را برای جنگ به هدف تصرف کوبانی گسیل داشته، که معنای آن این است که اهداف بیشتری برای هواپیماهای ائتلاف فراهم می‌آید.

سخنگوی پنتاگون در ادامه گفت عقیده بر آن است که صدها پیکارجوی داعش در کوبانی کشته شده‌اند. مدافعان کرد  سرسختانه برای جلوگیری از سقوط آن شهر می‌جنگند و حملات هوایی ائتلاف نیز به آنها کمک کرده است. با این حال، او اذعان کرد که هنوز امکان دارد کوبانی به دست پیکارجویان گروه داعش بیافتد.

همزمان یک مقام ارشد کرد سوریه با اعلام این که علیرغم پیشروی‌های اندک رزمندگان کرد برای حفظ کوبانی در مقابل حملات داعش، این شهر هنور در معرض تهدید قرار دارد، از جامعه بین‌المللی خواست اجازه ارسال سلاح به آن شهر را بدهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه، به نقل از ادریس نسّان، که او را معاون کمیته مناسبات خارجی کوبانی معرفی کرده است، نوشت حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی مؤثر است، اما برای شکست دادن جهادی‌های دولت اسلامی (داعش) کافی نیست.

سخنگوی پنتاگون نیز در زمینه مبارزه با داعش گفت انتظار دارد جنگ علیه آن گروه افراطی طولانی باشد. او از اظهار نظر درباره گزارش‌هایی، که می‌گویند ائتلاف در برابر پیکارجویان داعش بازنده خواهد شد، خودداری کرد و گفت نتایج تاکنون متفاوت و مخلوط بوده است.

وی در مورد عملیات جاری در عراق گفت نیروهای دولتی آن کشور به شدت در حال دفاع از بغداد هستند، در همین حال با پیکارجویان گروه دولت اسلامی برای کنترل شهر «امریت الفلوجه»، در استان انبار، در ۳۵ کیلومتری غرب بغداد، نیز می‌جنگند.

ژنرال جان آلن، نماینده ویژه باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده در ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با گروه دولت اسلامی، نیز در همین زمینه گفت هدف از حملات هوایی در عراق و سوریه این است که حرکت تاکتیکی آن گروه کند شود.  در همین حال، حملات هوایی به دولت عراق این مجال را می‌دهد که نیروهای امنیتی خود را تجهیز کند.

با وجود این، مدیر مرکز مطالعات عرب و اسلامی در دانشگاه ملی استرالیا  با بیان این که علیرغم اطمینان‌های پنتاگون،  پیکارجویان گروه داعش هنوز پایتخت عراق را تهدید می‌کنند، ابراز امیدواری کرد تمرکز بر کوبانی موجب نشود توجه  نیروهای ائتلاف از این واقعیت که داعش در تلاش برای نزدیکتر شدن به بغداد پیشرفت کرده است، منحرف شود.

به گفته او برخی از تحلیلگران حتی پیش بینی کرده‌اند که پیکارجویان داعش ممکن است بتوانند خیلی زود وارد پایتخت شوند. وی همچنین افزود دولت حیدر العبادی نخست وزیر عراق کاملا فعال نیست، و این وضع به نیروهای خارجی مانند داعش اجازه می‌دهد از آنچه که او آن را «خلاء سیاسی » در شهر نامید، بهره‌برداری کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
صدای آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.