رفتن به محتوای اصلی

احمد شهید: وضعیت حقوق بشر در ایران بدتر شده است
30.10.2014 - 04:05

 

به گفته او در شش ماه اول سال جاری میلادی بیش از ۴۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند که ۸ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند.

علی اکبر ولایتی مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی گزارش آقای شهید را رد کرده و گفته است که او از قدرت های بزرگ به خصوص آمریکا دستور می گیرد.

او به خبرگزاری فارس گفت "....این سخنان باعث نمی‌شود ایران از مسیر حقه خود منحرف شود و آنچه در ایران می‌گذرد حقوق بشری اسلامی است که پیشرفته‌ترین حقوق است."

سوال‌های بی پاسخ

آقای شهید پس از ارائه این گزارش به بی‌بی‌سی فارسی گفت که "رفتار مقام های دولت جدید ایران نسبت به دولت قبل متفاوت است اماحسن روحانی هنوز موفق نشده برای بهبود وضعیت حقوق بشر گام‌هایی موثر بردارد."

آقای شهید گفت که "من در مقایسه با سال‌های قبل دسترسی بهتری به مقام‌ها و سفیر ایران در ژنو دارم. به بعضی نگرانی‌ها و نامه‌ها جواب داده می‌شود و هیئت‌های مختلفی از جمله قضات و نهادهای مدنی که خود دولت آنها را تایید کرده به ژنو می‌آیند.

اما بسیاری موارد بی پاسخ می‌مانند."

به گفته "آقای شهید وضعیت در حوزه های مختلف وخیم‌تر شده است. ساختار سیاسی در ایران به گونه‌ای است که موارد متعدد نقض حقوق بشر در نهادهای خارج از کنترل دولت از جمله قوه قضاییه رخ می‌دهد. رئیس و مقام‌های این قوه مکررا به گزارش‌های من انتقاد می‌کنند. اما از پاسخ دادن به پرسش‌های اصلی طفره می‌روند."

او می‌گوید بارها از مقام‌های ایرانی پرسیده است که چرا این همه اعدام در ایران صورت می‌گیرد و چرا آقایان موسوی و کروبی همچنان بدون تفهیم اتهام و محاکمه همچنان در حصرند اما سوالاتش پاسخی نگرفته است.

رئیس قوه قضاییه ایران پیش از این گزارش‌های آقای شهید را "خلاف واقع" و متکی به گفته‌های "ضدانقلاب" دانسته بود.

آقای شهید در گزارش خود به سازمان ملل با اشاره به اسیدپاشی‌های اخیر در ایران از کاهش مشارکت زنان در دانشگاه‌ها و محیط های کاری ایران نیز سخن گفت که سخنانش با واکنش فروزنده ودیعتی دیپلمات ایرانی حاضر در جلسه مواجه شد.

خانم ودیعتی در پاسخ به آقای شهید گفت که " شخصا هیچ یک از محدودیت‌ها علیه زنان را که آقای شهید از آنها سخن می‌گوید تجربه نکرده ام." خانم ودیعتی گفته است که طرح انتقادها به وضعیت حقوق بشر در ایران "یک برنامه بیهوده سالانه" در جلسات سازمان ملل است.

احمد شهید در سال ۲۰۱۱ از سوی سازمان ملل به عنوان گزارشگر ویژه این سازمان در مورد حقوق بشر ایران منصوب شد اما تاکنون مقام‌های دولت ایران به او اجازه نداده‌اند که به ایران سفر کند.

آقای شهید به بی‌بی‌سی گفته است که امیدوار است تهیه این گزارش‌ها به تغییر رفتار مسئولان نظام به خصوص در نهادهای امنیتی و قوه قضاییه و بهبود وضعیت حقوق بشر بینجامد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.