رفتن به محتوای اصلی

برای خنثی کردن ماجراجوئی کودتاگرانه نظامی، آماده باشیم!
10.09.2009 - 18:27

از دوازدهمین بیانیه میر حسین موسوی:

«مردم ایران!

کاملا پیداست که تلاش‌های شما برای بازگرداندن آرامش به جامعه قرار نیست با پاسخی خردمندانه روبرو شود. روزهایی خطیر در پیش‌رو قرار گرفته است. دستگیری كسانی چون دكتر بهشتی یك نشانه است كه از حوادثی سهمگین‌تر خبر می‏دهد. اما باطل رفتنی است و آن چیزی كه به مردم سود می‏رساند باقی می‏ماند.»

از اطلاعیه سازگارا،مخملباف و نوری زاده:

«مردم ایران هشدار!

حکومت کودتا به زودی قصد دستگیری آقایان مهندس موسوی و کروبی را دارد تا به خیال خود کودتا را کامل کند و به رهبری جنبش سبز ضربه بزند.

در این صورت مردم ایران تا آزادی همه زندانیان سیاسی به خیابان ها خواهند ریخت و رهبری جنبش سبز در غیاب آقایان موسوی و کروبی و خاتمی به خارج از کشور منتقل خواهد شد، تا خواب راحت را از استبداد بگیرد

17 شهریور

سه شنبه، ساعت 12 شب

علیرضا نوریزاده

محسن سازگارا

محسن مخملباف»

سیر رویدادها نشان میدهد که رژیم کودتا برآنست تا با تبدیل کودتای مخملی به کودتای سخت و شاید هم خونین، اعتراضات مردم را فرو نشاند. رژیم راهی را رفته است که بازگشت از آنرا برای خود ناممکن ساخته است. از فردای کودتا، کودتا گران دست به چنان جنایاتی علیه مردم میهن ما مرتکب شدند که از افشای آنها و قرار گرفتن در جایگاه پاسخگوئی بدانان، هراس دارند. قتل، شکنجه، تجاوز ناموسی و بازداشتهای غیر قانونی در حد آدم ربائی و سر به نیست کردن برخی از قربانیان خود و... اینها جرایمی نیستند که رژیم حاضر باشد با عقب نشینی خود بدانها پاسخ گوید و هزینه آنهارا بپردازد.

در اینجا سخن بر سر صرفاً آن مطالبات سیاسی و اجتماعی برحقی نیست که مردم بخاطر آنها شوق آمیز به پای صندوق های رأی رفتند و ده ها میلیون رأی خویش را به نمایندگان قابل اطمینان خود میرحسین موسوی و کروبی دادند، سخن اینک برسر ابتدائی ترین هنجارهای شرافت و حرمت انسانی است که جنایتکارانه نقض گشته است و کیفر آن سنگین خواهد بود.

رژیم کودتا همه راه های برگشت جامعه به آرامش را بسته است و سعی دارد با جنایات جدید پرده بر جنایات پیشین خود کشد و در این تقلای بی حاصل خود بیش از پیش در باتلاق خیانت به مردم پیش میرود. و درست از این روست که مملکت را بسوی پرتگاه خشونت بیشتر میراند.

جنبش مردم، جنبشی نیست که آمرانه ایجاد شده باشد و لذا چیزی نیست که با آمریت فرو نشیند. جنبش اعتراضی مردم جنبشی میلیونی است و نیروی محرکه اش در هیچ نقطه ائی نیست مگر تبهکاریها ی خود رژیم. اگر موسوی، کروبی و خاتمی و همه سران این جنبش هم پرچم سفید بیافرازند، این جنبش آرام یافتنی نیست.

ولی ازهمه قراین چنین پیداست که رژیم درواکنش به این بن بست خود آفریده، برآنست تا کودتا را گسترش داده و پس از دستگیری رهبران جنبش، میر حسین موسوی، کروبی و شاید خاتمی، دست به قلع و قمع جنبش بزند. از آنجا که رژیم برای چنین حرکتی در میان صفوف خود ازجمله نیروهای مسلح حمایت کافی ندارد، مجبور است این کمبود فاحش حمایتی را با ایجاد ارعاب و هراس آفرینی پر کند. این رویکرد ماجراجویانه، میتواند هزینه ائی سنگینی را به مردم و فعالین جنبش سبز و میهنمان تحمیل کند هرچند بازنده قطعی پایان این ماجراجوئی احتمالی خود کودتا گرانی هستند که در اشتباه محاسبه سیاسی راجع به توان جنبش و قدرت سرکوب خود بسر میبرند. از رژیمی که بیشترین محاسبات اقتصادی و سیاسی آن وارونه درمی آید و درسی هم از اشتباهات خود نمیگیرد، انتظار عقلانی رفتار کردن با جنبش وسیع و خود جوش مردم نمیتوان داشت لذا پیش بینی حوادث آسان نیست. ولی با قطعیت کامل میتوان گفت، در صورتی که کودتا گران دست به ماجراجوئی سرکوب وسیع مردم بزنند، پاسخِ درست کم هزینه بدان آنست که شاید بنظر سخت تر باشد. هر چه واکنش مردم در برابر فاز نظامی کودتای احتمالی از طرف مردم، سریعتر و قاطع تر باشد، باد از بالن کودتا سریعتر خواهد پرید. در این هیچ جای تردید نیست که جنبش ده ها میلیونی سبز که ریشه در همه اقشار جامعه و از جمله در خود نیروهای مسلح دارد،از برتری بی چون و چرای استراتژیک بر نیروهای کودتا گران بر خوردار است ولی این بدین معنی نیست که در نخستین لحظات کوتاه کودتا، این برتری جنبشی و استراتژیک بتواند از پس چند هزارقمه کش در رویاروئیهای معین خیابانی برآید. ولی واکنش سریع و مقاومت آمیز مردم خیلی سریع میتواند موازنه روانی را بین کودتا گران و مردم، بزیان کودتا گران بهم بزند. رژیم میخواهد مردم را مرعوب کند و اگر در نخستین ساعات کودتا نتواند به این هدف دست یابد با باخت سریع و کامل مواجه خواهد شد. مقاومت و ایستادگی مردم میتواند بسرعت اثر مخرب روحی بر کودتا گران گذاشته و آنها را فلج کند.

ایجاد کمیته برون مرزی نمایندگی رهبری جنبش سبز، آنچنان که در هشدار سازگارا، مخملباف و نوری زاده آمده است یک اقدام پیشگیرانه بسیار مهم است که مستلزم توجه ویژه از سوی همه کنشگران سیاسی مخالف کودتا در خارج از کشور است. حمع شدن سریع همه نیروها های هوادار سبز در حول این این محور، فرمان تاریخ و میزان باور ما به آزادی است و برای امتناع از آن هیچ توجیهی وجود ندارد.

حبیب تبریزیان

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.